petra från umeå
Hejsan alla kunniga!

Jag har två staketdruvor, zilga och spulga. Måste dessa beskäras eller kan jag vänta till de börjat grönska och därefter enbart ta bort det som dött under vintern? Eller bör de beskäras för druvornas skull? Hur vill dessa gödslas, med vad och när?

Vidare till plommonträdet som är ett tunaplommon. Köpte detta samtidigt som en skuggmorell. Morellen har vuxit oerhört medan plommonträdet inte alls gjort det. Läget är ngt bättre för morellen, vilket jag ångrade i efterhand. Men, är plommon mer svagväxande än morell eller kanske jag bör byta plats på dem för att förbättra för plommonet? Hur vill plommon gödslas, när och med vad?

Tacksam för alla råd,

Petra Ritzén
Åsa, mälardalen zon 2
Vinrankor är blödare och ska man klippa in på äldre ved måste man klippa på senhösten innan jul. Staketvinrankor måste dock inte beskäras så mycket det räcker med att man gallrar för att få in ljus så att det blir bra smak på druvorna. De första åren brukar inte staketvinrankorna växa så mycket att man måste klippa i dem.
På sommaren kan man + pincera det innebär att man kortar in de nya mjuka gröna skotten.
Staketvindruvor kräver inga större mängder gödning men man kan slänga på lite chrysan, kogödsel eller liknande på våren. De ska inte ha kalk de gillar jord med lågt pH.

Plommon: olika sorter växer olika snabbt och det finns starkväxande och svagväxande sorter. Har du gräsmatta under trädet ta bort den, jordförbättra och så gröngödslingsgröda det brukar ofta få fart på trädet. Skuggmoreller brukar kunna växa lite skuggigare plommon brukar vilja ha mera sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon