|
Kajsa i Arvika
06-08-2010, 19:37
Gokväll på er allihop, har inte varit inne så mycket på Odla på sistone men saknat er och trädgårdspladder mer än man kunde ana.. Flyttade in i en mindre lägenhet 1 juni, mer centralt och närmare till lillgrabbens skola men fick offra tillgången till en gräsplätt..  Växthuset packades ihop och har blivit inhyst i en kompis lada, pallkragarna snickrades om till planteringslådor och blommor har ÅTERIGEN grävts upp och flyttats.. suck.. Börjar bli rejält trött på det här nu.. Jag har inte ens en balkong längre men egen ingång med en liten trappa.. Envis som man e så drog jag ju med mej en (hel) del krukor  som jag ville se blomma.. Och det har det också gjort! Förhoppningsvis kommer något att kunna övervintra med god täckning.. Återkommer med bilder. Kramis på er allihop!
Solstorm
06-08-2010, 20:33
Får väl hoppas att det inte är sista gången du har flyttat. Ge det en chans nu och hoppas på att du får ett bättre boende så småningom. Hade inte du kolonilott eller sommarstuga har jag för mig?
Irene_L
06-08-2010, 21:18
Härligt att se dig igen! Jag har saknat dig! Vad jobbigt med flytt igen men skönt med nära till skolan! På en liten trappa kan man nog få rum med en hel del blommor!
Kajsa i Arvika
07-08-2010, 20:40
Nej Solstorm, säkerligen inte sista gången man flyttar.. sommarstuga har jag aldrig haft, sånt tillåter inte ekonomin tyvärr.. Kolonilott har jag däremot provat men det var ingen lyckad historia.. Här är några bilder på de aklejor som blommat hos mej i sommar.. [attachment=53444:Bl_bl__akleja.jpg][attachment=53445:Magpie.jpg] [attachment=53446:Rosa_akleja.jpg][attachment=53447:Vinr_d_akleja.jpg] [attachment=53448:Variegerad_akleja.jpg][attachment=53449:vitvit_akleja.jpg] Den variegerade aklejan blommade med dubbla rosa blommor, jag har plockat fröer av de flesta om någon e sugen, men man vet ju aldrig hur resultatet blir.. Hej Irene! Kul att höra från dej igen!
Myosotis
07-08-2010, 20:45
CITAT (Kajsa i Arvika @ 06-08-2010, 20:37)  ...fick offra tillgången till en gräsplätt... Fick du med dig alla blommor? Hur har det gått med meconopsisarna? Vad läcker den där tvåfärgade aklejan uppe till höger är!
Kajsa i Arvika
07-08-2010, 20:53
Hej Myosotis.. Nej jag fick inte med på långt när alltihop.. men som tur är finns det fortfarande människor i vänskapskretsen som inte har tröttnat på mitt grävande.. Bytte ett helt gäng mot en begagnad hörnsoffa faktiskt.. Behöll det som jag tyckte bäst om och det jag var mest nyfiken på.. bl a en planta av Meconopsis men precis som dina har den inte blommat i år.. antar att man får ha tålamod.. knorr knorr knorr.. Och Margith, det var av dej jag fick den vita rallarrosen va? Den överlevde vintern!!
Myosotis
07-08-2010, 21:11
CITAT (Kajsa i Arvika @ 07-08-2010, 21:53)  ...Meconopsis men precis som dina har den inte blommat i år.. antar att man får ha tålamod.. knorr knorr knorr..  Jag var i alla fall fast besluten att INTE knipsa av några knoppar oavsett vad folk säger, så det kanske var lika bra att de sparade på krafterna.
Kajsa i Arvika
07-08-2010, 21:51
Oj, hade nog inte ens tänkt på att knipsa av några knoppar... kanske tur att det inte kom några då.. Några av mina favoriter bland Heucheror.. [attachment=53457:Heuchera_1.jpg][attachment=53458:alunrot_2.jpg] [attachment=53460:alunrot_4.jpg][attachment=53461:alunrot_5.jpg]
Kajsa i Arvika
07-08-2010, 22:04
Potentilla, en annan favorit..  ytterligare 2 blommar nu som inte jag tagit bilder på.. [attachment=53462:Vit_potentilla.jpg] [attachment=53463:Gul_potentilla_1.jpg] [attachment=53464:Potentilla_1.jpg] och Riddarsporre [attachment=53465:Bl__riddarsporre_2.jpg] [attachment=53466:Furneral_parlour_3.jpg][attachment=53468:Furnela_parlour_2.jpg ] Den sista tror jag alldeles bestämt är "Furneral parlours" som jag antagligen sådde för 2-3 år sedan..
aanderss
15-09-2010, 09:37
fina kort
Trist med det ändrade boendet men vackra aklej-bilder. Verkar vara samma den uppe till höger som jag har i min bild!
Blev ju sugen på fröerna men jag får allt ge mig. Har määäängder med aklejor jag sådde i våras som ska bekänna färg nästa år. Dock ingen variegerad, vad jag kan se...
Välkommen tillbaka Kajsa. Jag har undrat vart du tagit vägen - kul att se dig igen. Jättefina foton - vad har du för kamera ?
fuchsian
15-09-2010, 21:17
E n liten fråga, Finns det frö till aklejor? trodde att man köpte dem som små plantor. Har haft en blå och saknar dom. .....fuchian...
mimmi 1
17-09-2010, 13:44
jamenvisst finns det frö till akleja.... impecta ... gå in och beställ deras katalog... sen har du piasblommor.se mycket billiga fröer, förskottsbetalning, men kommer på ett par dagar... ja, det finns massor som säljer perenna fröer, detta var bara ett par....
Kajsa i Arvika
18-09-2010, 14:30
Hej igen! Peztis, e du säker på att jag inte kan fresta med några fröer då? har gott om både till Magpie och den variegerade.. Alba, Den heter ixus 800 IS, köpte den för 3 år sedan och är mycket nöjd med den, har säkert kommit ut nya varianter sedan dess.. Fuchian, Japp finns fröer till massor av akleja varianter att köpa både på nätet och in handeln..
fuchsian
18-09-2010, 15:29
Tack för rådet,
Hade den katalogen ett tag sedan, men jag tror nog att jag inte ens tittade i den, men ok, nu beställer jag en ny, för aklejor tycker jag om och har till och med små ställen kvar att fylla. Jag får väl så dom inne efter vi varit borta. Jag köpte en hel del frö i vintras, fr. Odla och fr. ett annat ställe, men vi åkte inte bort förrän i början av april, så sen verkade det meningslöst att starta för fler resor fanns som vi hade på gång. Det är en irritationsmoment i mitt liv när maken la av delvis att arbeta (han är inte ens nära pension) och tar lite ströarbete för vårt AB och att vi hade den tanken att kunna vara utomlands under den mörka tiden och resten hemma. Vår och sommar är det växthuset och segelbåten som dominerar och inte mig emot, men önskar att kunna fröså det som jag skulle gilla ha. Min väninna dog 2 år sedan, hon som bor närmast mig och vi hjälptes åt att passa hos varandra och det kändes tryggt. Men tack för svaret och ursäkta min långa inlägg, är tacksam, ska du veta! -----fuchian....
Appropå blåa aklejor måste jag ju få visa den jag har! [attachment=54977:IMG_3376_2.jpg]
Kajsa, såg att du var med i frökedjorna, synd att vi inte är i samma för då hade du ju kunnat lägga med fröer där...
Skulle ju vara skoj, särskilt med den variegerade.
Jisses, vad det alltid ska klia i fröfingrarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|