|
pleximaster
06-08-2010, 19:43
Nu har jag fixat och grejat i trädgården och trots torka och att augusti inte är vår trädgårds bästa tid tycker jag att den är ganska ok för att bara vara 5 år. Den är inte prefekt och man kan få botanisera bland både maskros och kirskål. Men det finns trevliga små rum och lite olika idéer jag haft och knyckt som är värda att visa. Därför gör jag lite reklam med viss bävan, man är nervös för att visa upp det man skapat men ännu mer nervös att ingen vill se det. Så alla som är i Lundatrakten eller vill ta sig dit är välkomna på söndag den 8 augusti klockan 11-16.00. Adress Trollebergsvägen 120/Bäckarännan 2 Kör från viadukten vid Grand hotel (där börjar trollebergsvägen) till sista husen på den samma på höger sida (nere i värpinge by) alt ta 2:ans buss som stannar ändstation två meter från vårat hus
Mvh plexi
Jag hoppas att du får besök! Lycka till!
Maj-Elén
06-08-2010, 20:48
Hej, jag ska göra allt för att kuna komma, jag bor ju ganska nära. Var det din trädgård som Sydsvenskan hade ett reprtage om för en tid sedan?
pleximaster
06-08-2010, 21:09
Det var ett reportage i Metro bostad för en månad sedan om vår trädgård Mvh plexi
ängsvädd
06-08-2010, 21:33
Hoppas allt går bra och att du och besökarna får en trevlig dag  Bor inte alls i dom krokarna.
Blomstertanten
06-08-2010, 22:07
Du bor tyvärr lite väl lång bort, dessutom har vi trädgårdsvisning här då
Ezereht
07-08-2010, 11:15
Lycka till  Det är så roligt och generöst med dem som delar med sig av sina trädgårdar! Toppenidé. Psst Blomstertanten, en lögn BLIR sann om man upprepar den. Det är det Mindfulness och KBT går ut på, redigera vad du tänker, för det du tänker blir till din sanning
Helen i Piteå Zon 5
07-08-2010, 12:45
Jag är helt övertygad om att ni kommer att få massor av besökare till er fina trädgård, såg ju bilderna i tidningen Ha en trevlig dag i morgon och Lycka till!
mimmi 1
08-08-2010, 15:49
Hur har det gått idag? hoppas du har haft många besökare  Bor inte i närheten, men jag kunde inte ens komma in på nätet för att kolla var visningsträdgårdarna fanns i min närhet! överbelastat nät både igår och idag.. jättetråkigt
Åsa K, zon 1
08-08-2010, 16:11
Hej Jag har varit med i dag! Jag anmälde mej men tog bort anmälan efter en dag då jag tyckte att "min lilla radhusträdgård är väl inget att se" men av någon anledning så hade min anmälan inte tagits bort utan hela adressen stod kvar och i dag strax efter kl 11.00 så kom det folk och frågade efter "Åsa´s trädgård" jag blev helt ställd och letade upp visningslapparna som kommit med Posten och hängde upp dem. Sedan fick jag snabbt rensa och sopa upp skräpet. Det har säkert varit minst 40 personer här och tittat. Alla tyckte att trädgården på ca 50 km var jättefin och så roligt att se även en liten trädgård och vad som gick att göra när man har begränsade möjligheter. Jag är så stolt för jag trodde inte att andra tyckte den är fin. Nu skall jag be min dotter om hjälp att ta nya kort och börja bygga hemsidan igen. http://starwings.se/aurics/garden/index.htmlDär finns de gamla bilderna för den som är intresserad
Jag var och besökte två trädgårdar, där Karin och Stellan Olssons trädgård i Skara var kanonfin! Jag har precis börjat planera för en kombinerad daglilje- och pionrabatt!
Nettan8
08-08-2010, 17:18
CITAT (Åsa K, zon 1 @ 08-08-2010, 17:11)  Hej Jag har varit med i dag! Jag anmälde mej men tog bort anmälan efter en dag då jag tyckte att "min lilla radhusträdgård är väl inget att se" men av någon anledning så hade min anmälan inte tagits bort utan hela adressen stod kvar och i dag strax efter kl 11.00 så kom det folk och frågade efter "Åsa´s trädgård" jag blev helt ställd och letade upp visningslapparna som kommit med Posten och hängde upp dem. Sedan fick jag snabbt rensa och sopa upp skräpet. Det har säkert varit minst 40 personer här och tittat. Alla tyckte att trädgården på ca 50 km var jättefin och så roligt att se även en liten trädgård och vad som gick att göra när man har begränsade möjligheter. Jag är så stolt för jag trodde inte att andra tyckte den är fin. Nu skall jag be min dotter om hjälp att ta nya kort och börja bygga hemsidan igen. http://starwings.se/aurics/garden/index.htmlDär finns de gamla bilderna för den som är intresserad Oj, vad överaskad du måste ha blivit.. tur du var hemma  Va kul att det blev bra ändå!
Jag har av olika skäl inte varit inne på sajten på över ett år och under tiden bytt öst mot väst. Var till en trevlig öppen trädgård i Larv, Lagomt mycket av allt och gott hemkört fika. Tycker det är ett så trevligt evenemang. Och blir också jätteglad av att se att det definitivt inte behöver vara så förbaskat perfekt utan har ett högt värde ändå. Ett och annat kirskålsblad gör verkligen inget. Jag tror det bara är positivt. Då kanske någon fler vågar anmäla sig. Jag kände att jag gärna hade visat upp min gamla trädgård, men den har jag ju lämnat bakom mig. Kanske denna nya om något/några år? Kram till alla gamla, och nya också för den delen. Hoppas ni minns mig.
Blomstertanten
08-08-2010, 19:01
Dagen har varit underbar!!! Inget regn, fast det hängt i luften hela dagen Tappade räkningen efter ett tag, men säkert drygt 50 besökare i en strid ström hela dagen! Mycket positiv feedback och många utbyten av erfarenheter och idéer Vansinnigt trött men nöjd! Är nog med nästa år också
pleximaster
08-08-2010, 19:40
Idag regnade det konstant (ironiskt nog efter all torka) jag fick byta om tre gånger. Det gick jättebra ändå, vi hade över 200 besökande och det var trädgårdsfantasterna som kom och inte kompisar med utflycktslust. Hade vädret varit bra hade det blivit kaos. De första kom redan klockan tio och de slutade inte komma förrän vid 18.00 tiden dessutom kom ett tiotal igår av misstag
Besökte idag fem trädgårdar i ösregn tillsammans med några vänner. Mitt intryck av dessa: En mycket bra, en bra, en där ägarna inte brydde sig om besökarna utan samtalade under hela vårt besök med sina vänner, en som jag hade skämts för att visa upp, en där det var stängt (ägarna var inte där). Alltså ingen succedag för mig.
Jultorpet
08-08-2010, 21:20
CITAT (tulle @ 08-08-2010, 20:47)  Alltså ingen succedag för mig. Nej, ingen succe här heller! Inte en kund på hela dagen. Anmälde mig iofs sent, knappt två veckor sedan, men det fanns ju ingen sista anmälningsdag och de första dagarna fanns jag ju med när man sökte osv. Sedan kraschade ju Trädgårdsrikets hemsida och på de listor som då lades ut på Svensk Trädgårds hemsida finns jag inte med. Fick inga vimplar att hänga ut heller. Är lite besviken faktiskt!
Kesigul
08-08-2010, 21:54
Tråkigt att informationen inte nådde ut pga haveri på internet. Själv besökte jag en koloniträdgård i Göteborg (hinna besöka många trädgårdar med lite besvär) och det var häftigt att se variationen mellan lotterna. 19 st av dem var med i visningen. Tyvärr få som kom just pga miss med annonsering. De hade öppnat sitt fik och bjöd på mycket god kaffe pluss kaka.
Såg en otroligt häftig newzeeländsk klätterspenat, en läkemalva på 2,60 och massa roliga lösningar. Planerar nu att gräva bort en massa jord för at plana ut sittplats & skapa upphöjda rabatter för rosor. Börja dock gräva någon annan dag :-)
ingrids
08-08-2010, 21:54
Regn i första trädgården men det kompenserades av entusiastiska ägare(samlare som vägrade ha mer än en av varje sort av något). Busslast med trädgårdssällskapet i en odlaits trädgård så det blev nästan trångt, men jättekul att se trädgården i verkligheten, i synnerhet för att förstå hur många trädsådder som är på g. En härlig kombo av experimentlusta och lantlig idyll med vidhängande handlesträdgård och slutligen en fantastisk villaträdgård med de absolut snyggaste stenarrangemang jag sett i en privatträdgård och en imponerande samling av träd och perenner arrangerade i snyggt avgränsade trädgårdsrum (och lite guerilla gardening när den egna tomten inte räckte till). Sammantaget en trevlig och njutningsfull dag där jag lärt mig en hel del och sett massor med växter jag aldrig mött tidigare. Och just ja, sprängsten ÄR snyggast i stenpartier och bäckar  . Jag glömde nästan - utan länken på odla till pdfen hade jag deppat ihop totalt över databasen.
Jultorpet
08-08-2010, 23:49
Fick för mig att prova Trädgårdsrikets hemsida nu och nu funkar den igen! Sökte på Jultorpet och nog finns jag med där än med den information som jag skrivit in. Vad gick dom efter när dom gjorde "nödlistan" som lades ut egentligen? Trist, men informationen ligger ju förhoppningsvis kvar nu och jag har ju öppet över en månad till.
Ezereht
09-08-2010, 11:26
Oj vart kollar man sådant? Jag hade gärna kikat runt i närheten av Umeå/ i Umeå. Jag tycker inte man egentligen måste ha så fint för att visa sin trädgård, mycket värt är det bara att se lite annat och få idéer. Föresten någon som vill ha två dagliljor (måste hämtas hos mig)? Är gula, typ tre blad gula, tre blad orange med gul mittstråk. Ungefär såhär:
ingrids
09-08-2010, 11:47
Ezereht, jag läste nog först här på odla i en tråd men annars var det "annonserat" i Umeå stadträdgårdssällskaps med. Om jag förstod två av ägarna rätt som vi besökte så tar det emot intresserade även annars om man ringer i förväg, så kolla på västerbotten i listan och ring och hör. Jag har två vänner som håller på att skapa en orange rabatt, ska fråga dem om de är intresserade av dina Frans Hals.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|