|
Full version: Hur sår jag?
Hej hej! Jag har skickat efter en massa perenna-frön. Och även en del ett-åriga. Jag har aldrig sått förut, så nu undrar jag en massa  ! Ska jag så HELA påsen? Även om det är 800 frön i, som det var i nån? Brukar dom blomma samma år som man sår? Blommar dom mycket tidigare om jag sår nu i höst istf jan-feb? Är det nåt speciellt jag behöver tänka på?  på förhand om nån kan upplysa mej
CITAT (MarieC @ 06-08-2010, 22:35)  Hej hej! Jag har skickat efter en massa perenna-frön. Och även en del ett-åriga. Jag har aldrig sått förut, så nu undrar jag en massa  ! Ska jag så HELA påsen? Även om det är 800 frön i, som det var i nån? Brukar dom blomma samma år som man sår? Blommar dom mycket tidigare om jag sår nu i höst istf jan-feb? Är det nåt speciellt jag behöver tänka på?  på förhand om nån kan upplysa mej  Kompå en fråga till  Om det står att man kan sås nu i höst för tidigare blom, ska jag så INNE då eller
Åsa, mälardalen zon 2
06-08-2010, 21:57
Vill du ha 800plantor sår du hela påsen men inte annars. Perenner brukar inte blomma första året + hyfsat många sorter brukar behöva kallstratifiering för att gro.
För mer detaljerade råd om hur och när man sår så bör man nog veta vad det är du ska så.
När det gäller ettåringar och höstsådd så bör du ha en riktigt bra växtbelysning ifall du ska så inne de brukar inte överleva på enbart svensk höst-vinterljus.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-08-2010, 22:57)  Vill du ha 800plantor sår du hela påsen men inte annars. Perenner brukar inte blomma första året + hyfsat många sorter brukar behöva kallstratifiering för att gro.
För mer detaljerade råd om hur och när man sår så bör man nog veta vad det är du ska så.
När det gäller ettåringar och höstsådd så bör du ha en riktigt bra växtbelysning ifall du ska så inne de brukar inte överleva på enbart svensk höst-vinterljus. Hej o tack för ditt svar! Tex så har jag Pionvallmo-frön .Där står det på påsen att dom ska sås i apr-maj men kan sås på hösten för tidigare blomning. Ska jag så dom på friland då eller inomhus i kruka?
Åsa, mälardalen zon 2
06-08-2010, 22:15
Pionvallmo gillar inte förkultivering så med höstsådd menar de att du ska så ute precis innan tjälen kommer så ligger fröerna under snön och väntar på våren då de gror, det går dock även att gå ut tidigt på våren och så fröerna.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-08-2010, 23:15)  Pionvallmo gillar inte förkultivering så med höstsådd menar de att du ska så ute precis innan tjälen kommer så ligger fröerna under snön och väntar på våren då de gror, det går dock även att gå ut tidigt på våren och så fröerna.  Och hur vet jag när tjälen kommer då....? Jag är ett riktigt stadsbarn som flyttat ut på landet o fått trädgård som intresse F-n det känns så fånigt att fråga såna saker!! Men jag vet verkligen inte  CITAT (MarieC @ 06-08-2010, 23:24)   Och hur vet jag när tjälen kommer då....? Jag är ett riktigt stadsbarn som flyttat ut på landet o fått trädgård som intresse F-n det känns så fånigt att fråga såna saker!! Men jag vet verkligen inte  glömde säga att jag bor i zon 2
Åsa, mälardalen zon 2
06-08-2010, 22:32
Nov-dec kan vara lagom att så direktsådder ute här i zon 2 (lite beroende på väderleken det är ju inte exakt likadant varje år) det gör inget om marken börjat frysa, även sånt som morötter, dill och persilja går att så då och vitlöksklyftorna kan man också stoppa ner då. Det får inte bli varmt då kan fröerna börja gro och då är det inte säkert att de överlever vintern, som frö brukar de dock överleva kyla.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-08-2010, 23:32)  Nov-dec kan vara lagom att så direktsådder ute här i zon 2 (lite beroende på väderleken det är ju inte exakt likadant varje år) det gör inget om marken börjat frysa, även sånt som morötter, dill och persilja går att så då och vitlöksklyftorna kan man också stoppa ner då. Det får inte bli varmt då kan fröerna börja gro och då är det inte säkert att de överlever vintern, som frö brukar de dock överleva kyla. Menar du att alla ,både ettåriga o perenner som man kan höstså ,ska man så i nov-dec?
Åsa, mälardalen zon 2
06-08-2010, 23:42
Inte alla ettåringar går att höstså direkt ute i marken jag gav förslag på några utöver vallmo som funkar att så då och ofta kan det vara för varmt för dem i tidigare ifall det blir en varm höst och små nygrodda plantor överlever oftast inte minusgrader så det kan vara bättre att vänta tills man vet att värmen inte återkommer när man sår.
En del perenner kan dock behöva någonslags vinter för att fröerna ska gro men det är inte samma såråd för alla perenner vissa perenner kan sås redan på sommaren andra på våren en del mitt i vintern etc. Det finns många som sår perenner runt jan-mars och ställer ut de som behöver kallstratifiering i snön och de som inte behöver kyla för att gro får vara inomhus. För detaljerade råd måste man söka info om varje växt det finns ingen generell såregel som funkar för alla.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-08-2010, 00:42)  Inte alla ettåringar går att höstså direkt ute i marken jag gav förslag på några utöver vallmo som funkar att så då och ofta kan det vara för varmt för dem i tidigare ifall det blir en varm höst och små nygrodda plantor överlever oftast inte minusgrader så det kan vara bättre att vänta tills man vet att värmen inte återkommer när man sår.
En del perenner kan dock behöva någonslags vinter för att fröerna ska gro men det är inte samma såråd för alla perenner vissa perenner kan sås redan på sommaren andra på våren en del mitt i vintern etc. Det finns många som sår perenner runt jan-mars och ställer ut de som behöver kallstratifiering i snön och de som inte behöver kyla för att gro får vara inomhus. För detaljerade råd måste man söka info om varje växt det finns ingen generell såregel som funkar för alla. ujujuj...!!!mycket med det hela!! Jag får prova nåt mellanting då så får vi se hur det blir! Tack för hlälpen!!
kerstin z5-6
08-08-2010, 18:02
jag har dock ett generellt tips att tillägga_Om du inte är så bra än på att se hur nygrodda sådder ser ut o jämföra dem/skilja dem från ogräs?I så fall Rek jag starkt att du sår i lådor, med hål i botten,i såjord.Oavsett metod du sen väljer.Väldigt lätt hänt att man rensar bort småplantor med ogräset på våren annars
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2010, 19:02)  jag har dock ett generellt tips att tillägga_Om du inte är så bra än på att se hur nygrodda sådder ser ut o jämföra dem/skilja dem från ogräs?I så fall Rek jag starkt att du sår i lådor, med hål i botten,i såjord.Oavsett metod du sen väljer.Väldigt lätt hänt att man rensar bort småplantor med ogräset på våren annars Det va ett bra tips! Tackar o bockar!
kerstin z5-6
10-08-2010, 09:04
och med lådor menar jag alla former av plastbyttor, har de inte hål under så gör man det..lätt att hålla reda på.Glöm inte märka lådan med en sticka blyerts håller bäst, man minns aldrig vad det var i de olika lådorna mer än 5 minuter
wanda.gabriella.umiecka
16-08-2010, 17:56
Hej jag har läst av många olika författare om samodling & testade mycket själv. Det blev en tabell som jag har på väggen & som mina kompisar uppmuntrade mig att sälja till trädgårdsfantaster som sysslar med ekologisk odling. Den kan köpas hos ADLIBRIS FÖR 69 KRONOR. Storlek 42cm x 56,8cm, så det går bra att hänga på väggen. Länk http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163367467
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|