Full version: Rädda orchide!
hemmakatten
Hade inte läst på ordentligt och klippte av bara farten av stängslen på en av mina orchideer innan den torkat ut. Blommorna hade vissnat men ej fallit av och jag fick dumt nog för mig att jag skulle klippa av stängslen innan de torkat ut.
Klippte dessutom av den efter fjärde ögat och läste sedan att man ska klippa efter femte, som tidigast.
Enligt vissa källor ska man helst inte klippa av stängslen överhuvudtaget?

Vad skulle ni gjort? Tror ni att den överlever?!

Mvh Hemmakatten

Sussie F-Flower
Lugn...lugn... ingen fara på taket!!! smiley_small_hug.gif
Det är klart att den överlever! Inte dör den för det!
Du har ju ändå sparat en bit av stängeln, eller hur? Vill den blomma om så gör den nog det ändå. yes.gif
Hade du klippt av HELA stängeln och den var i gång med att vilja blomma mera, så hade den förmodligen skjutit en ny stängel nu omgående.

Jag brukar inte klippa av stänglarna alls, men precis som du skriver så förekommer både och.
Fortsätt att sköta den som vanligt! smile.gif tummenupp.gif ...och du, nästa gång den blommar så vänta med att klippa till stängeln har gulnat och torkat.

//Sussie.
hemmakatten
Oh tack för ditt lugnande svar! sweatingbullets.gif

Nu kan jag pusta ut och vänta på nästa blomning!

Hemmakatten rose.gif
Sussie F-Flower
CITAT (hemmakatten @ 07-08-2010, 08:44) *
Oh tack för ditt lugnande svar! sweatingbullets.gif

Nu kan jag pusta ut och vänta på nästa blomning!

Hemmakatten rose.gif

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon