HelenaLJ
Mina föräldrars granne har en väldigt fin rosenrabatt som jag tittade på i dag. Då sa grannen att aklejor inte ska växa tillsammans med rosor eftersom aklejorna kan ta över och "kväva" rosorna. Detta har jag aldrig hört förut, men eftersom jag har akleja i min nya rosenrabatt så undrar jag om det stämmer eller om grannen har fel. Någon här som vet?
Monarda
Aklejor har ju ett väldigt luftigt bladverk och inget aggressivt växtsätt. Jag har svårt att tänka mig att dom ska kunna kväva rosor.
HelenaLJ
Jag tycker också att det vekar konstigt. Aklejan växer ju samlat, och sprider sig inte direkt bortsett från fröna. Ville bara kolla om någon här hört något liknande.
Ezereht
Tycker det går många skrönor om Aklejor och att dom ska sprida sig så fruktansvärt. Jag vet inte jag har inte haft mina så länge ännu. Men lite överdrivet känns det.

Däremot kanske det inte är så kul att rensa aklejbebisar (från frön) bland taggiga rosor?
kerstin z5-6
Många har rosor planterade ensamma , samma sort i en rabatt.Det må vara lättskött och traditionellt men inte så estetiskt tycker jag.
Finare med sällskap till rosorna.Håller fukten bättre dessutom.Akleja går utmärkt men som allt får man hålla efter dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon