cloudberry
Jag undrar om någon vet vad det är för växt jag har. Den kommer ursprungligen från min sambos hem, och han har ingen aning om vad det är. Det jag vet om den är att den kräver relativt mycket ljus, annars blir bladen nästan genomskinligt gröna, istället för mörklila. Den är relativt tålig och klarar sig utan vatten långa perioder. Hela rankor kan vissna bort med en gång om den blir för torr, men den skjuter väldigt ofta nya skott. Den är enkel att föröka, en liten kvist i en skål vatten får rötter på ett par veckor, efter en månad kan man plantera den. Den blommar med små, små rosa blommor.

Helbild på växten, den är ca 1,7 m på längsta stället:

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...dberry&pid=8182

Detaljbild på bladen. De är först ljust gröna, och mörknar till mörkt lila-gröna efter ett tag:

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...dberry&pid=8183
yla
jag kallar den för vandrande jude
den får ljusrosa blommor jättesöt
latinska namnet vet jag att någon sa här på odla nångång så det kommmer säkert
rolleyes.gif
kopernikus
Hej..

Jo jag tror det är en tradescantia någonting!
Finaste plantorna får man om man tar nya rankor och planterar i nya krukor efter ett tag. De brukar bli ganska fula och taniga efter något år.
Kommer inte på vad de brukar kallas... inte vandrande jude ( tror jag).Men dom är väl släkt med varandra...

Fina är dom iallafall!!!

Hälsn.

Kop.
Ina
Tror att jag har hört namnet Purpurblad på den sortens Tradescantia.... huh.gif
cloudberry
Tusen tack för alla svar! Jag hade hört vandrande jude om den tidigare, men nu vet jag alltså det riktiga namnet!
Emser
Det är en Purblad Tradesantia pallida.
Nanna
Min "svärmormor" plockade hem skott från denna i Madeira. Det är ganska roligt, där är den som ogräs. biggrin.gif
Har också länge undrat vad den hetat. Så det var kul att se att någon annan också hade såna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon