HelenaLJ
Lade nyss in detta inlägg men skrev fel i rubriken. Självklart skulle rubriken varit "Rosor ska inte växa tillsammans med AKLEJOR ?", inte rosor med rosor som jag felaktigt skrev.

Mina föräldrars granne har en väldigt fin rosenrabatt som jag tittade på i dag. Då sa grannen att aklejor inte ska växa tillsammans med rosor eftersom aklejorna kan ta över och "kväva" rosorna. Detta har jag aldrig hört förut, men eftersom jag har akleja i min nya rosenrabatt så undrar jag om det stämmer eller om grannen har fel. Någon här som vet?

Får väl skylla på den sena timmen efter en lång eftermiddag på en varm strand;)
Fenja
Plocka bort fröhusen på aklejorna direkt efter blomningen om du är rädd att de ska sprida sig. Jag tror förvisso inte att de är så invasiva att de tar över en rabatt... men jag kan ju ha fel.
Mvh
Fenja
HelenaLJ
Jo, jag har plockat bort fröhusen. Därför tycker jag inte att det borde vara någon risk att de tar över.
Kajsa
Har många aklejor i rabatterna och dom är olika stora, har sått många som blivit riktigt stora. Brukar också klippa bort fröer men inte alla så noga och dom sprider sig men det är också charmigt med aklejor som tittar upp lite varstans. En del sorter som Barlow aklejorna har aldrig blivit något här, utan går bort efter ett tag, dom aklejor jag sått själv har varit dom bästa och stannar kvar.
Buskrosor och aklejor går bra men det ska vara rabattrosor och större aklejor som kan bli ett problem då. Har aklejor som jag sått som är som mindre buskar, för nära klematis är inge bra det har jag tänkt på.
Så man får prova sig fram, kan inte tänka mig rabatterna utan aklejor, dom är så fina !

esters-tradgard
Jag har jättemånga aklejor tillsammans med mina rosor och jag har inte märkt att de mår dåligt av det. Mina rosor är både buskrosor, klätterrosor och tehybrider. Vissa sprider sig jättemycket med frön så jag plockar bort kapslarna så jag slipper så mycket småplantor.

renate
Jag har också många aklejor bland mina buskrosor,de blommar innan rosorna och är vackert bland rosbuskarna.Efter blomningen klipper jag bort fröstänglarna och aklejor som är för nära rosorna drar jag upp.På våren har jag nya frösådda plantor.Rosor och aklejor passa jättebra ihop tycker jag.Rabattrosor jillar inte sällskap,jag har ringblommor bland mina få rabattrosor som rådjuren äter upp knopparan på trots ringblommor.Strårudbeckior avlöser aklejorna i röda rosrabatten,så det finns blomning från vår till höst där.
Christina i Taxinge~
Min första 'Reine Victoria' blev ~175cm hög. Mycket vacker rosbuske!
En vår för ett antal år sedan försvann hon från jordens yta - kvävd till döds av en stor Akleja som bosatt sig tätt intill.
Rosens rotklump syntes inte i det jättelika virrvarr av enorma aklejrötter som jag grävde upp! Det var rentut sagt äckligt att se!
Jag grävde upp varenda Akleja jag hade och slängde ut dem i skogen.
Numera finns det åter en del Aklejor bland mina rosor. De har frösått sig förstås, men de får vara kvar......ids inte gräva längre.
Så ja, aklejor kan mycket väl kväva en stor rosbuske!
Men jag tror inte det är särskilt vanligt.

renate
Du har rätt Christina,står aklejan för nära rosorna tar den över i den fina rosjorden.Jag ta bort alla aklejor som har blivit stor och står nära rosbuskar.Det kommer nya hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon