Full version: Sorgmyggor
hemmakatten
Kan sorgmyggor försvinna av sig självt i och med att jorden torkar ut eller måste jag ge mina växter något bekämpningsmedel?
Har provat med diskmedel+ättika+vatten i en gul skål men det låg bara en stackare i den efter ett par dagar thumbdown.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det torkar ut väldigt mycket kan ju sorgmyggorna dö ut, alla krukväxter klarar dock inte hur snustorrt som helst så de kan ju också dö.

Ättika/vinäger/vin-vatten brukar bara funka på fruktflugor/bananflugor.

Och nej du behöver inte använda bekämpningsmedel, det som funkar bäst är att vattna ut nematoder i jorden (en slags små maskar) som tar sig in i larvens kroppsöppningar och tar död på den.

http://www.bionema.se/produkter/nemablom/
BigDaddy
Får jag lona tråden & komma med en följdfråga?
Jag tar chansen iaf...

Jag tycker mig se att det finns fler sorgmyggor på plantorna inomhus än de som står ute. El eg. ser jag inga på dem utomhus även fast de haft det förr.
Försvinner de månne av att komma ut?
Funderar isf på att ställa ut alla mina, iaf dagtid ett tag framåt. Så kanske jag kan bli kvitt dem.
Har konstant sorgmyggor på mina imonhusväxter.
hemmakatten
Tack Åsa!

Ska genast kolla efter nematoder i järnaffären. Men ska även låta mina växter torka ut, har vattnat dem på tok för mycket och senaste veckan har det inte varit direkt torrt.
Har förresten sorgmyggor i mitt badrum med, och där har jag inga blommor.
Tänk om det inte är sorgmyggor överhuvudtaget? De stämmer överens med bilderna jag sett på nätet. confused.gif

Bigdaddy: Vet inte om sorgmyggor förekommer på växter utomhus. Om du har växter som du kan ställa ut kan du ju prova?

Åsa, mälardalen zon 2
De är mycket ovanligt att hitta nematoder ute i butiken detta är levande organismer = färskvara och kan inte lagras någon längre tid, man kan beställa på den länken jag infogade så får man dem hemskickade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon