Har fått tag på en kvist äkta kastanj- Castanea sativa, ca 50cm hög. Vad sätter jag den i för att få den att gro? Det får bli en kruka då jag bor i lägenhet. Jag har en inglasad balkong i väst, där den kan få bo tills jag har trädgård.
Ska jag dra av alla blad? Ska jag plantera den i kogödsel, planteringsjord eller en blandning med något?
Tacksam för tips!
Nu har jag den tillsammans med pilkvistar i vatten, för att utnyttja rothormonerna i pilen.
Men vilken jord föredrar kastanjen när jag väl ska plantera den? Och har den större chans att klara sig om jag drar bort bladen?
55 pers har läst mina rop på hjälp, men ingen kan föreslå något?
strandskatan
11-08-2010, 13:03
Tyvärr vet jag ingenting om sticklingar, men de är lätta att gro från frö (dvs kastanjer) om sticklingen inte lyckas. Lägg i fuktig vitmossa i kylskåp på hösten, när det kommer ordentliga groddar plantera i kruka som du har inne till våren. Plantera ut någon gång under sommaren. Några särskilda krav på jord har jag inte märkt att de har, men lär vilja stå vindskyddat och inte behöva särskilt mycket sol. Jag bor i zon 1, kastanjerna klarade iaf -10 som vi hade i vintras, och en dryg halvmil från mig (i Smygehamn) växer äkta kastanjeträd, det var därifrån jag fick kastanjerna.
strandskatan
11-08-2010, 13:46
Kanske detta kan vara något:
Lite tips om att rota sticklingar. Borde säkert fungera på äkta kastanj också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.