Full version: Kajplök/skogslök
hyde
Finns det någon mer på forumet, som liksom jag, odlar kajplök i trädgårdslandet.
Vore intressant att dela erfarenhet och tips med andra "likasinnade"
Eftersom avkastningen varit god låter jag en del av lökar "gå i blom"
där nya lökar bildas.

Numer säljer jag smålökarna till olika "hemmaodlare"

hg
Preussen
hej. har sedan 2 år påbörjat att odla kajplök. först på kolonilotten men där var det för soligt så nu flyttade jag med några lökar till en stuga med skogstomt i småland. får se om det tar sig där, jorden är inte så kalkrik.

kul initiativ till tråd.
hyde
Är det verkligen ingen mer som har erfarenhet i ämnet?
snuffe
Jag odlar kajp sen ungefär tio år. Jag fick smålök av en medkolonist från Gotland.
Senan dess har kajpen följt mig till andra odlingslotter; mycket sol och lerig jord; och till min nuvarande trädgård med sandig jord och bara litet sol.
Jag blir lika förvånad varje år när jag återupptäcker kajpen. Min trädgård är rätt "lurvig" så man får leta litet efter olika växter.
zissi
Jag blev bekant med kajp förra veckan på Gotland. Bladen var nedvissnade men vi plockade smålökarna i toppen och hade i soppa och även på macka med några tomatskivor. Ångrade mig att jag inte tog hem några smålökar för att testa om de trivs här hos oss. Antar att jorden är för kalkfattig men man vet ju inte förrän man provat.
Det var dekorativt att ha några kajplöksstänglar i en vas också. De blommade med så många rosa-lila småblommor nu också.
Vilken del av landet bor du hyde i?
hyde
Hej, ZISSI

Jag bor "naturligtvis" på Gotland, södra delen, "kajpens moder"

Jag säljer påsar med lök, bl,a här på odla.nu. under rubriken fröer

Som Du nämner kan man använda kajp på många sätt, vilket man gjorde förr.
Den kan i princip ersätta vitlök, om man som Du, använder själva löken.
Den kan ersätta purjolöken om man använder bladen.
Skälet till att trädgårdsodlingen i stort sett upphört, var att purjolöken blev populär, sägs det/hyde
zissi
Vilken vacker del av landet du bor i hyde. Vi bodde i Kvarnåkershamn 2 veckor nu i augusti och njöt alltså av dina hemtrakter när vi åkte omkring och såg allt vackert däromkring. Vi kanske sågs t.o.m. giggle.gif unsure.gif
rosennosen
Jag tänker plantera Kajp, eller Skogslök i mitt köksland.
Förra året fick jag några plantor av en vän och tog hand om och sådde bulbillerna. Nu har jag trettio småplantor och undrar om du har nåt råd om hur jag ska ta hand om dom. . . Alla står i en ask. Tänker du att jag ska omskola och klippa ner dom före utplantering på friland?
Hur stor odling har du?
Bassam
Hej
De behöver stå i kalkjord och väldränerad med lätta skugga, man kan använda blad av dem eller lök.
H.Bassam
Motti
Tack för tipsen på hur man kan använda Kajplöken har gott om den här och har också Ramslök ,nu köpte jag frön på Ramslök för jag vill ha mer av den ,men den jag sådde inomhus verkade inte vilja ta sig ,har lite frön kvar som jag ska pröva på att så ute nu .Älskar Ramslöken brukar finhacka den blanda med smör och citron eller citronpeppar och ha på rostat bröd eller baugheter på grillat kött mm ,supergott .
rosennosen
@Motti: varför låter du inte bara dina ramslöksplantor så sej?
hyde
Hej!

Kajplök förökar man genom att låta den gå i "blom" och använder bubillerna (de nybildade lökarna) att skapa nya, genom självsådd eller plantering på annan plats.
Det är i huvudsak bladen man använder, tar man upp själva löken så minskar man beståndet.

Ramslök däremot förökas genom nybildade fröer i blomman, men är väldigt svårt att få att gro. Däremot klarar löken själv att föröka sig, så enklast är att ta plantan och få den etablerad, för att sedan låta den självså.

Här på Gotland växer kajplöken företrädesvis i ängen bland vitsippor i halvskuggig miljö där jorden är kalkrik.

Hoppas jag klargjort lite mer, och förväxla inte ramslöksblad med liljekonvalj som är giftig.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon