Full version: Hibiskus
rosita
Kan jag övervintra min nyköpta hibiskus i växthuset +5 grader och extraljus nov-febr?
Alexander-VG-zon3
vad är det för art ?

en vanlig inne hibiskus kan övervintra i rumstemp utan problem. ännu bättre går det om den får extraljus. så det är inte nödvändigt att det är kallt på vintern för den.
rosita
Det är en vanlig hibiskus, köpt på ICA. Ingen artbestämd alltså, men det stod på påsen att den vill stå svalare på vintern. Jag skulle gärna vilja ha den i övervintringsrummet och därför undrar jag om den klarar sig i bara 5 grader.
Om det inte går, så har jag möjlighet att ha den något svalare, ca 18 grader, med extraljus.

Om den nu är behandlad med "antiväx-hormon", som odlarna tydligen använder, går det ändå att ta sticklingar som sedan kan växa?
Alexander-VG-zon3
jag har övervintrat vanliga i ca +5c +10c. men dom kan tappa bladen men dom återkommer ju till våren, egentligen är dom städsegröna så dom trivs inte helt och hållet med att tappa bladen plus ökar risken för övervattning om dom är utan blad. annars ca +15c +20c och extraljus är bra/bättre för dom.

det som dom behandlar dom med går ur växten.
rosita
Okej, då tror jag att jag behåller den inne i ca 18 grader.

Vad menar du med att hormonbehandlingen går ur växten? Själva plantan eller sticklingen jag tar? Jag läste någonstans att den inte kan växa om den behandlats, utan det är numera en slit-och släng-blomma.
Alexander-VG-zon3
har man använt medel på plantan så försvinner detta (ibland använder man inte ens medel, utan ljus och temperatur). när det försvinner börjar plantan växa normalt. har man använt sig av temperatur och ljus så återgår plantan till det normal efter att den blommat färdigt i hemmiljö och börjar att växa.

för att man använder medel är för att få en kompakt planta med mycket knoppar och blommor.

jag vet inte om medlet inverkar på sticklingsförökning, själv tycker jag det är lättare att rota äldre sorter än från nyinköpta.
Blomfrun
CITAT (rosita @ 07-08-2010, 18:07) *
Okej, då tror jag att jag behåller den inne i ca 18 grader.

Vad menar du med att hormonbehandlingen går ur växten? Själva plantan eller sticklingen jag tar? Jag läste någonstans att den inte kan växa om den behandlats, utan det är numera en slit-och släng-blomma.

Hibiskus kan väl aldrig bli en slit och släng blomma? Jag har en som jag fick för 5 år sedan och den var då uppstammad och ca en meter hög. Jag har aldrig lyckats med hibiskusar innan men nu var jag "tvungen" eftersom jag fått den. Det tog några år innan jag insåg hur lätt den vara att beskära och få ännu mer blommor på. Det jag klipper bort på våren tar jag som sticklingar. Har använt Impectas sticklingshjälp och såjord. Fungerar jättebra.
Dilara
CITAT (rosita @ 07-08-2010, 17:37) *
Det är en vanlig hibiskus, köpt på ICA. Ingen artbestämd alltså, men det stod på påsen att den vill stå svalare på vintern. Jag skulle gärna vilja ha den i övervintringsrummet och därför undrar jag om den klarar sig i bara 5 grader.
Om det inte går, så har jag möjlighet att ha den något svalare, ca 18 grader, med extraljus.

Om den nu är behandlad med "antiväx-hormon", som odlarna tydligen använder, går det ändå att ta sticklingar som sedan kan växa?

Sticklingarna brukar i vanliga fall växa normalt.
rosita
Okej, tack alla för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon