Victoria
Hej,

Ett tag efter att akleja och vårkrage blommat blir de ju lite skabbiga och definitivt nu förstör de hela rabatten sad.gif Kan man klippa ner dem helt med blad och allt och att de klarar sig? Jag vet att jag någon gång klippt ner gullviva efter blomning och det har kommit nya jättefina blad som fyllt ut rabatten betydligt bättre än de annars gör. Går det lika bra med ovan nämnda växter?
kerstin z5-6
De är tåliga , men du får ge extra gödning om du gör s.. de har inget att ta "tillbaka "till rötterna -jag klippte blomställningarna förr..ibland.Nu gör jag inte det längre , jag tycker om att samla o så fröna istället
Victoria
Tack för ditt svar. Kommer det upp nya fräscha blad som fyller ut rabatten eller förblir det ett "hål" om man klipper ner dem?
kerstin z5-6
beror på hur hösten blir.. antagligen i din zon
HelenJ
CITAT (Victoria @ 07-08-2010, 20:10) *
Hej,

Ett tag efter att akleja och vårkrage blommat blir de ju lite skabbiga och definitivt nu förstör de hela rabatten sad.gif Kan man klippa ner dem helt med blad och allt och att de klarar sig? Jag vet att jag någon gång klippt ner gullviva efter blomning och det har kommit nya jättefina blad som fyllt ut rabatten betydligt bättre än de annars gör. Går det lika bra med ovan nämnda växter?

Om jag inte vill spara fröna brukar jag klippa bort de stjälkar som haft blommor, men lämna kvar så många friska blad jag kan. Det gäller även nävor och bergklint, till exempel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon