Men, i våras - när terrassen skulle renoveras - var jag tvungen att ta undan alla mina växter, så även rosen, och portionera ut dem till vänner och bekanta i sina krukor. Vid flytten gick terrakottakrukan sönder (den klarade uppenbarligen inte vintern lika bra som rosen

Det var ganska stressat och jag tänkte: "Klarar den sig så klarar den sig."
För några veckor sedan fick jag åter tillgång till min terrass och krukorna kunde flytta hem igen. Rosen hade klarat sig och mådde t o m riktigt bra!

Men, den kan ju inte stå i den lilla krukan över vintern så nu till hösten tänkte jag plantera om den i en riktigt stor kruka.
Efter den här långa inledningen kommer äntligen min fråga.

Vad skall jag skaffa för jord till omplanteringen? Jag brukar sköta sådant före eller tidigt under växtsäsongen och då använda näringsrik jord. Med tanke på de milda höstarna vi har haft senaste åren här (Göteborg, zon 2) med 15 grader långt in i december och sedan barfrost i januari innan snön kommer vill jag inte att den skall sätta igång igen om jag använder för "bra" jord med för mycket kväve i. Jag kan ju alltid jordförbättra med t ex rosjord och/eller "ko på påse" till våren. Eller tänker jag fel?
Då jag kommer att be min bror om transporthjälp och det lättaste för honom är att ta sig till Plantagen lägger jag för enkelhetens skull in en länk till deras jordsortiment. Vilken jord skulle ni rosexperter välja?

http://plantagen.se/-/Jord-och-godsel/Jord/