Kryddan03
Förra året fick jag en Rosa helenae 'Lykkefund' i födelsedagspresent. Den planterades i en stor och rejäl terrakottakruka, växte på och klarade den bedrövliga vintern mycket bra.
Men, i våras - när terrassen skulle renoveras - var jag tvungen att ta undan alla mina växter, så även rosen, och portionera ut dem till vänner och bekanta i sina krukor. Vid flytten gick terrakottakrukan sönder (den klarade uppenbarligen inte vintern lika bra som rosen wink.gif) och jag fick ta första bästa kruka att stoppa ner rosen i. Det blev en blå plastkruka (med campanula i) som inte är tillnärmelsevis lika stor som terrakottakrukan.

Det var ganska stressat och jag tänkte: "Klarar den sig så klarar den sig."

För några veckor sedan fick jag åter tillgång till min terrass och krukorna kunde flytta hem igen. Rosen hade klarat sig och mådde t o m riktigt bra! smile.gif
Men, den kan ju inte stå i den lilla krukan över vintern så nu till hösten tänkte jag plantera om den i en riktigt stor kruka.

Efter den här långa inledningen kommer äntligen min fråga. wink.gif
Vad skall jag skaffa för jord till omplanteringen? Jag brukar sköta sådant före eller tidigt under växtsäsongen och då använda näringsrik jord. Med tanke på de milda höstarna vi har haft senaste åren här (Göteborg, zon 2) med 15 grader långt in i december och sedan barfrost i januari innan snön kommer vill jag inte att den skall sätta igång igen om jag använder för "bra" jord med för mycket kväve i. Jag kan ju alltid jordförbättra med t ex rosjord och/eller "ko på påse" till våren. Eller tänker jag fel?
Då jag kommer att be min bror om transporthjälp och det lättaste för honom är att ta sig till Plantagen lägger jag för enkelhetens skull in en länk till deras jordsortiment. Vilken jord skulle ni rosexperter välja? smile.gif
http://plantagen.se/-/Jord-och-godsel/Jord/

Ezereht
Jag tror jag skulle struntat i etc etc och tagit p-jorden. Den är inte lika supergödslad som U-jorden, men klart den är också gödslad. Men det kan ju också tänkas rosen behöver stärka sig inför vintern om den stått i minimal kruka hela sommaren. Bara min tanke.
renate
Jorden till en honungsros som Lykkefund är spelar inte så stor roll som Ezereht redan påpekar.Att har en honungsros i kruka har jag aldrig provat för den blir enorm stor.Jag har hybrida,kansken Lykkefund inte blir lika stor.En rejäl stor kruka som tål frost krävs att den ska trivas.Lycka till.
Kryddan03
Tack för svaren, Ezereht och renate! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon