Full version: vad ska vi göra
mia_70
Hej! Vi har nyligen flyttat. Vi har en stor lummig tomt med många äppelträd och en vildvuxen häck.Vad ska vi ta oss till. Vi funderar på att byta bort häcken till något annat. Är det någon som har något tips till våran igenvuxna trädgård?
mamamaggan
Tipset brukar vara att ta det lugnt första tiden och kolla in allt som finns i trädgården . Sedan tar ni er en funderare på vad ni vill med trädgården . Frukt , grönsaker, blommor ............................

När ni har bestämt det så kan ni börja fundera på var ni ska ha vad . Nu kan det ju vara lite svårt att flytta på fruktträd så om ni vill ha sådana så ska ni nog låta dem stå där de står.

Alltså , ta tid på er och fundera igenom vad ni vill göra , bäst kanske om ni väntar till nästa år med att göra något radikalt.

Glömde säga Välkommen hit !
Åsa, mälardalen zon 2
Att ta det lugnt är bästa rådet, det största misstaget nya husägare ofta gör är att de köper sågar och sekatörer och far runt som vettvillingar utan att tänka sig för innan vad man vill åstadkomma med det hela. +Man kan missa en hel del ifall man inte studerar trädgården åtminstone under något/några år innan man gör en drastisk ändring, något man inte gillade när man flyttade in kan visa en annan sida vid en annan årstid ex. en väldigt fin vårblomning, ett träd/buske kanske har helt underbar bark i kontrast med snön etc. Så ta det lugnt läs en massa trädgårdsböcker (viktig bok ifall man ska beskära = beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht), fotografera, märk ut sånt som ska behållas och sånt som ev ska tas bort etc. En trädgård tar en livstid att skapa den blir ju aldrig klar och ingenting hemskt sker ifall man inte klipper buskar och träd på några år medans man lär sig de växter man har (det är värre att hugga in och inte veta vad man gör för då förstör man ofta växten).
Ålgryte
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-08-2010, 23:46) *
Att ta det lugnt är bästa rådet...

Tack Åsa thanks.gif Härligt att jag gör rätt!
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-08-2010, 23:46) *
Så ta det lugnt läs en massa trädgårdsböcker. En trädgård tar en livstid att skapa den blir ju aldrig klar och ingenting hemskt sker ifall man inte klipper buskar och träd på några år medans man lär sig de växter man har (det är värre att hugga in och inte veta vad man gör för då förstör man ofta växten).

Därför har jag en "vildmark" eller djungel (som ngn tyckte w00t.gif ) Men jag lär mig sakta vad som ska bort och hur.
Trädgårdsböcker kan inte mäta sig mot all den kunskap med råd och tips som finns här på Odla bravo.gif 000.gif

Fantastiskt forum smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
Tänk även på att om du vill ha en ny häck kommer du att sakna insynsskydd i flera år medan den växer upp
Vilken sorts häck är det?
Gamla frukträd blommar ofta mkt fint på våren
tat lugnt:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon