Tompa048
08-08-2010, 00:45
Jag har en flasklilja med en enda stam som snart når upp till taket, jag tänkte beskära den för att få den tilll ett lämpligare format och få fler stammar.
Hur gör jag, när är det lämpligast att göra det och går det?
Är det bara att såga av stammen på lämplig nivå?
Jag är tacksam för alla tips.
sparvuggla
08-08-2010, 07:14
Jag har en flasklilja på 1½ meter. Jag vågar mig inte på nån beskärning, tror inte det skulle vara så lyckad.
Jag har läst att ibland kan dom få sidoskott, men det har inte hänt min iaf. Min flasklilja är ca. 25 år gammal. Grön och fin, men växer såååå sakta.
Jag har också en flasklilja som börjar bli jättestor. Jag har fortfarande plats för den, men jag började googla på engelska och hittade många sidor där man avråder från beskärning helt och hållet. Bara eventuella sidoskott ska avlägsnas.
Den heter pony tail plant/palm - beskärning heter pruning om du vill googla själv.
Här ett avsnitt från en av sidorna:
"Never think of pruning this plant. In other words, if your plant gets too tall or too wide for its indoor space, you will need to give it away and get a smaller one. Trimming should be restricted to removal of the side shoots when the trunk starts to develop new branches at the top. "
Mera fynd...
http://www.ubcbotanicalgarden.org/forums/s...read.php?t=7271 Här en lång amerikansk forumtråd om beskärning av flasklilja. Både goda och dåliga erfarenheter! Det verkar vara svårt att få växten att överleva om man skär bort alla blad. Men det är många olika synpunkter!
Alexander-VG-zon3
22-08-2010, 11:08
jag har beskärt flaskliljor med gott resultat och jag brukar få 2-4nya rosetter på sidorna där jag beskar. ingen har dött av det. ibland säljs större ex med avklippta toppar.
flaxxs, har du klippt av stammen så INGA blad är kvar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.