Hej. Är det någon som kan säga varför gurkorna tjocknar och mognar i spetsen och 5-10 cm in först.
Det är mycket gurkor, det gäller både mini och slang.
Åsa, mälardalen zon 2
08-08-2010, 09:58
Det är inte så att du odlar sorter som inte får pollineras ihop med sorter som har både han och honblommor? Frögurkor blir ofta tjocka i änden, frögurkor kan bli ganska beska men ibland funkar et att äta dem med.
Hej Åsa. Tack för ditt svar, det är 4 F1 hybrider jag har Styx, Green Fingers, Passandra och Futura, jag vet inte om dom går ihop.
Åsa, mälardalen zon 2
08-08-2010, 13:39
Nej det var ingen bra kombination.
Styx, Passandra, Futura ska inte pollineras, vid stress kan Styx och Futura dock bilda lite hanblommor och de ska bort snabbt som sjutton så honblommorna inte blir pollinerade.
Green fingers är en västeråsgurketyp och den har både han och honblommor och ska pollineras, dessa hanblommor kan även pollinera de andra honblommorna som ju inte ska pollineras för då får man frögurkor som man inte vill ha.
Tack för tipset Åsa
Nu har en sort som hade hanblommor åkt ut och jag har lärt mig nåt nytt.
kurvinen
06-10-2010, 11:46
~~ tänkte bara tala om att jag har tydligen gjort precis samma fel med mina gurkor...~~~
"En liten tröst är ju att man inte är ensam om att göra dessa misstag =D "
Min frågor ang. nästa år:
1. Vill gärna ha mini gurka och slanggurka, vilka går att ha ihop?
2. när jag skall beställa frön (brukar beställa via nätet) hur kan jag vara säker på att gurkorna kan planteras ihop?
Mvh: Anne Kurvinen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.