Linahl
Hej

Är nybliven glad ägare till vackra dahlior, men nu är det någon som äter på blommorna!

Något djur naggar kanterna på blommorna. Jag har hittat tvestjärtar och en annan insekt som jag inte vet vad det är. Någon form av skalbagge, ljusbrun med som en vit trekant på ryggen. Den flyger omkring bland mina dahlior och är även inne i dem! Vad är detta? och vad kan jag göra åt den (om det är den som äter)? Vad kan det annars vara?

Tacksam för hjälp!

Mvh Linnea
pernilla72
Det är tvestjärrna som mumsar på dina Dahlior thumbdown.gif
Linahl
Hmmm, jag gillar inte tvestjärtar sad.gif

Hur blir man av med dem?
Linahl
Nu har jag inspekterat dahliorna ännu mer noggrant och jag tror faktiskt att skalbaggarna har något med saken att göra sad.gif De ser ut som mini kackerlackor, ca 5mm långa. Någon som vet vad det är och hur man gör sig av med dem?
Jultorpet
Kan det vara någon sorts skinnbaggar kanske?
http://www.google.se/images?q=Lygus&hl...ved=0CEAQsAQwAw

Tror mer på tvestjärtarna när det gäller naggade kanter. Skinnbaggarna har stickande och sugande mundelar och orsakar nog inte naggade kanter utan mer deformerade blad och växtdelar. De är i alla fall inte nyttiga för växten de heller.
Sussie F-Flower
Hos mig gnager tvestjärtarna på dahiorna, så även på änglarna... ranting.gif (Även uppe vid takåsen!)
Har även hittat små sniglar så högt som ca 130-140 cm upp på växterna! fear.gif -Det trodde jag inte!

(Ska ju naturligtvis vara "dahliorna")
Linahl
Skinnbaggar är det sad.gif Tack för hjälpen. HUr blir jag av med dessa? Och hur blir jag av med tvestjärtarna? Eller är det ens någon idé att försöka bli av med dem?
Jultorpet
CITAT (Linahl @ 09-08-2010, 20:46) *
Skinnbaggar är det sad.gif Tack för hjälpen. HUr blir jag av med dessa? Och hur blir jag av med tvestjärtarna? Eller är det ens någon idé att försöka bli av med dem?

Skinnbaggarna vet jag inte riktigt hur man blir av med, plocka bort dom kanske. Vet att dom kan förstöra dill riktigt ordentligt men den har ju väldigt tunna blad, vet inte om de gör så väldigt märkbara skador på dahliorna?
Tvestjärtar kan du göra fällor åt. De gillar ju att krypa in i torra trånga utrymmen på dagen och man kan lägga ut bitar av wellpapp som dom kryper in i. Sen är det bara att ta bort dom, bränna dom eller mosa dom och lägga ut nya pappbitar.
Linahl
Tack. Wellpapp ska jag prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon