Linahl
Hej

Jag har en minikiwi i mitt växthus. Det började så fint i början på sommaren, den växte och växte. Men nu börjar blade bli gulbruna. Alla längst ner vid stammen är "skadade" och det börjar vandra uppåt. De är flammiga med som mögel under blade. Vad är detta? och vad gör jag?

Den är planterad i marken, är tte bra eller bör den stå i kruka? Hur ska den övervintra? Jag har ett litet element som jag kan sätta på när det blir frost!

Tack

L
DykUnderYtan
Jag har mina minikiwi ute, i zon 2-3. Förra året blommade de fint och gav massor med frukt.

I år däremot har plantorna inte mått så bra av den långvariga torkan. Jag har inte vågat vattna mer än för att hålla dem vid liv eftersom vi har egen brunn så de ser verkligen eländiga ut även här. Torkade bladkanter, inga blommor och ingen frukt. Men jag hoppas de kommer igen nästa år.

Mögliga är inte mina men kan det ha varit för varmt fuktigt hos dig tro, om de står i växthus?
Alexander-VG-zon3
Minikiwi tål ner till -35c i sverige och är alltså ganska härdigt, och är bättre att ha den ute. i växthus blir dom väldigt stora och dels vill dom ha rejäl frost för att invintra och vintervila ordenligt.

jag tycker du ska byta ut din kiwi i växthuset antingen mot en äkta kiwi eller någon värmekrävande vinranka eller varför inte spaljera upp ett fikon eller någon annan sydlig frukt, om du nu har möjlighet till att hålla det runt -5c +5c.
Linahl
Nu har jag märkt vad et är, någon slags spinn. Försöker nu bli av med dessa.

Kanske ska jag då flytta ut min kiwi. Det enda stället jag kan flytta den till har bara efterm/kvällsol. Räcker det?

Mvh Linnea
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linahl @ 14-08-2010, 20:23) *
Kanske ska jag då flytta ut min kiwi. Det enda stället jag kan flytta den till har bara efterm/kvällsol. Räcker det?

Mvh Linnea

det räcker gott och väl, tänkte du plantera ut den eller ha den kvar i kruka?
Linahl
Tänkte nog plantera ut den, eller vad tycker du? Kan jag göra det nu eller ska jag vänta? Behöver jag göra något annat än fixa bra jord?
Alexander-VG-zon3
du kan plantera ut den nu. dom tål nästan vilken jord som helst. luckra upp jorden där dom ska vara och ev blanda upp med lite kompost eller barkmull. till nästa våren-försommaren kan du lägga på näring till dom.
Linahl
Bra, då har jag något att göra den här helgen också smile.gif TACK
officinalis
Kan vara gråmögel också. Ser du något mycel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon