Full version: avfallskvarn
Agneta z5-6
Har köpt en avfallskvarn för att mala upp allt sly runt trädgården.Tror ni att det går bra att anväda färskt?

Imte att lägga bara på komposten utan runt blommor.trädgårdsland,träd.buskar....ja,det mesta
Solstorm
Ja det går men när det bryts ner så förbrukar den all kväve i marken och växterna kommer att få kvävebrist, det kanske inte kommer att märkas så mycket förrän nästa år. Du kan lägga färskt gräsklipp under nu i början och vara vaksam ifall du behöver kvävegödsla extra nästa år.

Om du fyller på med nymalet kontinuerligt så har du om några år en alldeles underbar jord när nedbrytningen kommit igång ordentligt.
Taraxacum
Om man bara lägger fliset på jorden utan att bruka ner det så stjäl det mindre kväve. Ett alternativ till gräsklipp är att strö ut lite benmjöl först. Det är långtidsverkand och räcker därför längre. Men gräsklippet är ju gratis!
rosita
Om det är mycket grönt på det som ska flisas, så innehåller det kväve och då räcker det med fliset.
Agneta z5-6
Toppen,jag har ganska mycket benmjöl som jag inte visste var jag skulle lägga.Finns det andra växter som mår bra av benmjöl?

Rosita: menar du blad och bark när du nämner "grönt" ?

Tackar er alla //Agneta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon