Full version: Vacker larv
Red Top
Den här larven fick jag syn på i går kväll. Vad kommer den att utvecklas till?

Sen kröp det en annan på vägen. Fick ingen bra bild, för den krullade ihop sig och vägrade att öppna sig, när jag skulle flytta den.
Någon skicklig kanske ändå kan se vad det är för en luden typ.

Piccante
Den första är syreaftonfly Acronicta rumicis.
Red Top
Tack Markus!

Den behåller tydligen inte något av det färggranna när den blir fly.
Gossen Ruda
Nr två är en spinnarlarv, det är bara de som är så taggiga. Liknar mest en Allmän Tigerspinnare.
amaira
Syreaftonfly! Jag tackar så mycket jag också. Hade också den larven här för några dagar sedan.
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 18:21) *
Nr två är en spinnarlarv, det är bara de som är så taggiga. Liknar mest en Allmän Tigerspinnare.

Tack Gossen, för att du såg det på de dåliga bilderna!
Tikka
Fina bilder smile.gif
Hoppas det är ok att fortsätta fråga om larven i denna slingan....idag såg jag en larv brun med en liten gadd i baken. När jag böjde på mjölkörten som den klättrade på vände den bak huvudet så att den såg "farlig" ut med två stora ögon.
Bilderna är urusla då min mobilkamera håller på att ge sig men kanske det går att säga vad det kan bli av larven ändå...hoppas hoppas smile.gif

Tagit bort bild
Olle A
En larv av större snabelsvärmare (Deilephila elpenor).

Olle
amaira
En sån här är det Tikka, större snabelsvärmare, precis som Olle säger.

Och mimikry heter det när de försöker likna något annat och se farligare ut än vad de är (för att slippa hamna på någon annans matsedel).

Hoppsan! Fel ände. Fel bild. wink.gif

Såhär ser det ut. Fast här är huvudet fortfarande ute. De drar in huvudet i kroppen, och då ser de falska ögonen ut som ett jättehuvud!

Den här "gadden" baktill, är inte alls något försvarsvapen, utan även den något att skrämmas med, för att få överleva (och slippa bli uppäten). En sådan "gadd", eller analhorn som det heter, är ett bra kännetecken för svärmarlarver.

Tyvärr funkar skrämseltaktiken alldeles för bra på lättskrämda människor som omedelbart dödar dem. Läs här om ett sådant exempel:

Jättelarv med gadd!

Tikka
Åhh tusen tack för svaret o all information, spännande läsning!
Detta ska jag vidarebefodra till min väninna som var med igår som va lika nyfiken som jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon