Sollan A
Jag har problem!
Nedanför huset (som ligger på ett berg) har jag en rabatt. Den är upphöjd drygt 50 cm. Problemet är att göra en fungerande kant! Jag har testat med stenar, fult och fullt med myror. I fjol byggde jag en torvkant som tyvärr även den blir full med myror. Rabatten ligger i söderläge och torven torkar tyvärr ut för mycket trots vattning.
Då jag har en naturtomt, berg, tror jag inte att det blir snyggt med en mur (vilket jag insåg då jag hade anlagt torvkanten) Kan inte heller ta ned rabatten - som sagt berg överallt. Har ingen möjlighet heller att ta upp en maskin för att sätta stora stenar. Vill också att kanten ska bli så naturlik som möjligt.
Finns det någon med tips på vad jag kan göra, gärna med bilder.
Hjälp! crying.gif
EKLO
Jag har en naturtomt där jag odlar. Jag kantar helt enkelt med gamla brädor - på en säsong har de blivit så brungrå i färgen att de smälter in bra. Tycker det funkar fint, och dessutom är det enkelt och billigt, och bara att byta ut när de så småningom ruttnar.
DykUnderYtan
Vi har också delvis skogstomt. När vi flyttade hit fanns en rabatt längs en del av vårt berg med en mur av stora stenar. Tycker den passar in fint när den inte är murad eller har så raka linjer, utan stenarna bara lagts dit. Så här ser den ut: http://2.bp.blogspot.com/_4dpNH8bGqhw/TFUi...d2__aug2010.jpg

Har inte haft särskilt mycket myror där heller...

Dock ser rabatten lite ledsen ut efter den långvariga torkan och sen skyfall men den repar väl sig, hoppas jag. smile.gif
Sollan A
Man kanske skulle "vilda" till det lite... hmmm.... Man kanske skulle terassera ned den lite grann... Just nu är den för strikt. Fast det kräver nog en storlek på stenarna som jag nog inte orkar med. Har även funderat på trä men jag är rädd för att det blir för rakt. Rabatten är ca 7-8 meter lång.
Fler tips tas emot med tacksamhet.
Fågelvägen
Lyckans ost som har mycket berg kring huset!
Kan du gräva ner rabatten istället för att ha den upphöjd? Det skulle kunna se naturligare ut och framhäva berget bättre än en såpass lång rabatt längst ner. Vill du avgränsa mot rötter och gräs kan du ha en kant av plåt inne i jorden.
mimmi 1
Tänker så det knakar g.gif Du kan alltså inte ta ned rabatten pga. att det är berg under? du vill inte kanta med varken sten, torv eller mur? vad finns kvar? du kan kanske bygga ett slags kort "staket" men förmodligen går inte det heller, om underlaget är berg, då finns ju ingenstans att gräva ned stödpålar.... nä, jag skulle nog försöka med stenar iallafall, och så bombardera myrorna med myrr eller nåt annat medel rolleyes.gif
ingrids
I något av dessa välsignade trädgårdsprogram byggde de en mur på en stenhäll av plastisk betong som inte krävde gjutform utan som man kunde bygga upp som om den vore lera. Blev en mycket snygg och naturlik kant, som kunde göras böljande. (visste inte vad det hette men lyckades googla rätt på det).
Sollan A
Jag trivs med min bergstomt men ibland ställer det till... Huset är placerat uppe på en bergknalle som kommer fram framför huset. Nedanför detta berg har jag byggt upp en rabatt för att "förankra" huset i marken om ni hänger med. Det växer så det knakar men denna eländas kant ställer till det som sagt. Iofs tror jag att det skulle bli bäst med s-t-o-r-a stenar för med mindre tappar man balansen (det blir för plottrigt). Problemet med stora stenar är just det att de är stora...
Men jagfär tacksam för alla tips man blir ju hemmablind åxå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon