CITAT (Pote2illa @ 09-08-2010, 15:58)

Eftersom du tydligen inte lyckats öppna burken, vet du inte vad du går miste om. Det finns folk, som kan konsten att öppna burken utan att förpesta omgivningen med den hemska odören. Jag hör till de omvända.
Jag har ätit surströmming två gånger, första och sista på en och samma gång och det var INTE jag som öppnade burkarna. Det hette att det smakar bättre än vad det luktar men jag håller inte med, gillar dock de övriga tillbehören och tillsammans med inlagd sill blir det jättegott.
Denna min surströmmingspremiär/final utspelade sig i Frescati (studentkorridor, Sthlm) i mitten av 70-talet och en av tjejerna där hade två väninnor från USA på besök. Vi försökte förklara för dem var surströmming var och hur det luktade men de trodde vi drev med dem ända tills de fick känna lukten, deras min var obetalbar och de fick minsann ett minne för livet med sig hem. Minns inte huruvida de uppskattade den svenska "delikatessen" men de hade i alla fall trevligt på partajet och sjöng med så gott de kunde i snapsvisorna.