Full version: Bästa plommonsorten
evst
Jag har blivit med ännu mindre trädgård än jag hade förut sedan jag flyttat till nytt hus i februari. Min gamla trädgård med plommon, äpple och persikoträd och hundratalet fina växter har bytts ut mot 100 kvm sluttande ogräsmatta med stora inslag av kirskål :-(

Men, en utmaning är ju aldrig fel!

Jag hade i min förra trädgård valt plommonet reine claude d´oullins (med reservation för stavningen) - som efter 4 år blommade först i år - då jag inte längre bor kvar!

Så vilken är det bästa valet av plommonsort om man vill ha följande:
  • Ganska snabb fruktsättning
  • Inget jätteträd
  • Goda plommon!

Området är Gubbängen i södra Sthlm, men uppvuxna villa- och radhusträdgårdar - dock verkar äpple dominera stort - jag vet inte om självfertil även bör läggas till listan?

Tips mottages tacksamt!
Åsa, mälardalen zon 2
Victoria brukar vara snabb, inget jätteträd, funkar i stockhlmstrakten, är självfertil, jag tycker sorten har goda plommon.

Nackdel: sätter ofta alldeles för mycket frukt så hos denna sort är det extra viktigt med kartgallringen, kartgallrar man ej riskerar man knäckta grenar, sämre fruktkvalite + förkortad livslängd för trädet.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har många sorter men får dåligt med plommon. Komet är den absolut snabbast bärande hos oss. Jag har inte hunnit smaka än då våra besökare är snabba med att provsmaka. Förmodligen är de goda eftersom de försvinner snabbt.
MVH
Jan Lindgren
evst
Tack för tips! Skall gräva lite till sedan bär det av till Zetas för att inhandla ett plommonträd!
Jan Lindgren
Hej!
Jag har idag provsmakat körsbärsplommonet Gypsy. Förra året hann jag inte med. Ett riktigt gott plommon som bär snabbt.
MVH
Jan Lindgren
landfors
Jag hoppar in med en följdfråga. Jag planterade ett plommonträd av sorten Opal våren 2005. Det är en E-planta och sorten ska bära frukt tidigt och vara självfertilt. Trädet växer fint, men har lite hål i bladen. Än har vi inte sett röken av vare sig frukt eller blommor. Är det bara att vänta eller är det kört? Trädet står i närheten av ett gammalt plommonträd som är på väg att ge upp. (Förra ägaren av huset använde grästrimmern till att ringbarka alla träd). Det gamla trädet ger fortfarande lite frukt men gren för gren dör. Kan det gamla trädet smitta det nya trädet med någon läskighet så att det inte bär frukt? Trädet står i zon 3.
Mollis
Jag har Czar, trädet växer inte snabbt och det ger en massa blå plommon som är supergoda. Problemet med det är att det åtminstone vartannat år ger så otroligt mycket frukt att grenarna kroknar.
Jan af Lisö
Evst
Om du bor i Gubbängen så skulle jag heller besöka Trädgårdshuset i Skarpnäck än Zetas när det gäller fruktträd.

Själv har jag Jubileum som har jättegoda plommon, behöver inte kartgallras, frukter stora som hönsägg. Nackdelen är att det blir inte mycket frukt kvar sen insekterna har tagit sitt.

Landfors
Hos mig tog det också flera år (jag tror det var mer än 5 år) innan Opal gav frukt - men goda är de. Tyvärr frös delar av trädet sönder denna hemska vinter.

Plommonträd lever inte så långe.

Jag antar att träd som växer nära varandra kan smitta varandra, speciellt med svampsjukdomar. Men jag känner inte till någon smitta som förhindrar trädet att blomma och ge frukt.
landfors
Nu har jag kollat noga på mitt plommonträd av sorten Opal och det växer fint och ser friskt ut. Tack Jan av Lisö för ditt lugnande inlägg. Jag får utrusta mig med mer tåladmod och hoppas att trädet bara behöver mer tid innan frukten kommer.

Även här i Värmalnd hade vi en kall vinter men fruktträden verkar ha tagit det med ro. Extra tråkigt med träd som fa illa. Några rosor frös ner till roten men har överlevt. Det enda som inte klarade vintern hos mig var en klematis och en staketdruva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon