Victoria
08-08-2010, 12:07
Hej,
Ja rubriken säger allt.
Jag har dels en rabatt med rhoddar som tidigare var rätt lerig men jag grävde ner en hel del kvistar, löv, bar och gräsklipp när jag anla rabatten för några år sedan. Jag är rädd att rabatten nu har "packat ihop" sig igen och att jag behöver fluffa till för bättre avrinning. Hur bär jag mig åt i en redan befintlig rhododendronrabatt? Jag vill ju inte skada rötterna.
Nästa fråga avser en rabatt vid huset med bl.a. hosta och astillbe. Där är gjort samma sak vid anläggningen av rabatten förra våren, men nu har den sjunkit ihop lite och jag är rädd att jorden runt växterna packats ihop så att det blir för vattningt runt rötterna. Hur fluffar jag upp utan att behöva gräva upp alla perenner?
Taraxacum
08-08-2010, 15:29
Jag skulle strö ut barkmull och ev. lite täckbark eller flis ovanpå. Behövs det gödslas så kan man stö ut lite benmjöl först och sedan på med barkmull. Med Rhododendron vet jag inte. Kanske det går att lägga på ogödslad torv?
Aqvakul
08-08-2010, 15:39
Ogödslad torv och hopkrattade höstöv till rhoddisarna...
Victoria
08-08-2010, 16:57
Tack för era svar.
Följdfråga:
Blir det inte bara "fluff" ovanpå och att problemet med den packade jorden under och dålig vattenavrinning kvarstår?
kerstin z5-6
08-08-2010, 17:55
Rhoddar har inte så djupa rötter om de inte är jättelika
Däremot måste du ha snälla såna som lever o blommar i lerjord? De vill ju ha surjord, torv barkmull sand blandat.
Alla rabatter sjunker-därav ska man gärna vid nyplantering se till att rabattjorden är minst 5-10 cm förhöjd från början, dvs så mkt högre än man tänkt sig..för de sjunker
Jordförbättring går utmärkt att tillföra emellan perennerna.Helst på våren
Taraxacum
08-08-2010, 18:54
CITAT (Victoria @ 08-08-2010, 17:57)

Tack för era svar.
Följdfråga:
Blir det inte bara "fluff" ovanpå och att problemet med den packade jorden under och dålig vattenavrinning kvarstår?
Jo, till en början, men maskarna brukar sköta jobbet. Med ett skapligt lager varje vår så blir jorden med tiden luftigare. Och visst kan du börja redan nu med ett lager.
Ett bra och gratis "fluffämne" är alla höstlöven, kratta ihop, kör över några gånger med gräsklipparen och lägg i rabatterna!
Mvh
Fenja
Crazy4Flowers
19-08-2010, 10:48
Något som ska vara bra är solrosor, så ett gäng nästa år och på hösten klipper du dom i småbitar och lägger på jorden, det tror jag på. Annars är det nog grävning som gäller.
Det går tyvärr inte att undvika att jorden i en fluffig rabatt sjunker efter nåt år eller så. Naturens gång. Näring och annat regnar ner eller försvinner upp i blommor och blad och marken blir ofluffig. Jag har upptäckt att honungsört är en bra "fluffare" av packad jord. Lätt att så, behöver inte skötas om och har rötter som drar upp kväve till ytan. Älskas av bin och humlor. När den blommat över så är det bara att "fluffa" runt blad och blommor med en grep o gör lite lufthål i marken runtikring. Det skadar inte rötterna även om du skulle råka sticka hål på en eller 2. Honungsörten fungerar som marktäckning till vintern. "Slutfluffen" brukar daggmaskarna ordna lagom till våren.
Taraxacum
19-08-2010, 22:27
Många bra tips. Sammanfattningsvis, vill jag säga: tillför mullbildand ämnen, minst en gg / år och ha tålamod!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.