mimmi 1
Ny fundering!!! Nu är min man inne på att gjuta fast kantstenarna runt dammen ??? han är rädd för att de inte ska ligga still annars... vi ska använda oss av gatsten i första hand, (diskussioner... för jag vill ha naturstenar) men tänkte att man kan bygga på med stenar bakom allteftersom...

vad tror ni om detta med att gjuta fast stenarna med cement??
Ralf
ganska ok, men hur ska ni avsluta duken?
mimmi 1
Han lägger duken upp över kanten, och en bit längst marken , och så gatstenarna ovanpå, som man ska göra?? eller?? det där tror jag han har klämm på, han har läst på i böcker och på dammskolan på nätet... det är bara vissa detaljer som vi inte riktigt är på samma våglängd med, som jag vill ha lite olika råd om här på Odla smile.gif

Ralf, menar du att det skulle vara nån skillnad med avslutningen av dammduken om man gjuter fast stenarna eller inte??
kerstin z5-6
[attachment=53495:fm4w4gnm...i4d1986w.jpeg]

Min damm är 8 m lång 3m bred,1,6 djuphåla ,15 år gammal och kantad med större o mindre stenblock, inte ett enda är fastgjutet och de ligger alla kvar där vi la dem på dammduken
Sen skulle jag välja formell kant-gatsten eller

naturlig kant Natursten + växter
Klipp inte av överskott på duken för tidigt! man kan behöva justera hela första o andra säsongen
mimmi 1
Jag tror också att de ligger kvar, men gatstenarna är ju inte så stora, men har man större stenar och stenblock, så ligger de ju alldeles säkert stilla smile.gif
Nu i första skedet så blir det bara gatstenarna, sen får vi se hur mycket vi hinner... semestern är slut och tiden rinner fram....men naturligtvis så ska jag ha växter också, och så har jag ju tänkt bygga upp med stenar bakom, åtminstone på ena sidan... men min man är envis och har bestämt sig för att gjuta fast gatstenarna sad.gif

hoppas att det ändå blir bra....
Ralf
I vilken nivå vill du ha vattenytan i förhållande till översidan på stenarna???
mimmi 1
rätt så högt upp, eftersom det ska gå ett vattenfall från den dammen, ned till en större damm...
Mony
Jag använde fincement. Köpte ett par säckar på Bejer, blandade i en hink och sen kladdade jag ut klumpar som jag sen tryckte ner mina naturstenar i. Allting håller ihop och blir tungt så det glider inte någonstans. Betongen smälter fint in tycker jag. Tror jag betalade 80kr säck och jag köpte tre säckar om jag inte missminner mig.

En annan fördel är att man faktiskt kan lyfta och bryta sönder det om man skulle bli trött på dammen någon gång.
mimmi 1
Tack Mony... då tror jag han får som han vill då rolleyes.gif
tror nog att det kan bli bra....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon