akagebeck
Hej!
Jag är nybörjare på odling. I våras grävde jag upp en helt nytt land och fyllde med hälften kogödsel (säck i butik) och hälften E-jord från Hasselfors efter tips jag fått av trädgårdsexperter.
Nu börjar jag skörda (spännande!!!) och då kommer frågorna... confused.gif

Palsternackorna är korta och tjocka och ganska "knorviga", alltså böjda och har flera små rötter. Jag förkultiverade dem inomhus och satte ut i maj. Blasten är jättehög så det är lite oväntat att när man drar upp en stor "blast-buske" så sitter det en liten knubbig rot på den. Några centimeter lång och kanske lika bred. Varför blev de så?

Morötterna ser också ut att vara fina ovanjord och en del ser riktigt bra ut när jag drar upp dem, men ganska många är två-delade med två lika stora rötter.

Jag kan ha varit lite dålig på att vattna i början av säsongen, och möjligen har jag satt dem lite för tätt. Men jorden borde det inte vara nåt fel på.

Eller vad säger ni? Nån som har nåt tips?

Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Palsternacka kan man inte förkultivera de har pålrot precis som morot så den första roten som kommer måste ha fritt fram rakt ner, de får inte stöta emot någon botten i en kruka den får heller ej skadas vid omplantering. Rotsaker över lag är olämpligt att förkultivera, vissa enstaka saker måste man dock förkultivera ex. rotselleri som annars inte har en chans att bli klar vi brukar dock accepteraatt de ser lite knöliga ut. I ett varmare land där man kan direktså får de ofta finare utseende.

Vet inte om du testade förkultivera morot också annars kan det ju även vara någon larv som knaprade lite på den nya roten så den delade sig.
akagebeck
Tack för svar! :-)
Nästa år blir det direktsådd för palsternackorna.

Jag direktsådde morötterna, och de ser ju generellt bättre ut, med några få undantag. Kan man på nåt sätt se om nån liten larv varit där? Och kan man isåfall göra nåt åt det?

Anna
Scout
Jag har också haft morötter som växt rakt några centimeter och sedan delat sig i 2-3 ben och växt vidare. Vad jag har läst ökar risken för detta om de växer i tung lerjord, som de gör hos mig. Om man odlar i sandig, mullhaltig och fluffig jord så ska det vara mindre problem med sådant. Du har ju använt bara köpejord, som mest är koskit, torv och mull och så borde det ju vara bra kan man tycka...
Eva i Västerås
Dom som förstår sig på sånt säger att morotsjord ska man kunna sticka ner armen till armbågen i!
Vem har sån jord?
Men ju tyngre jord desto fler ben på morötterna. En sten i jorden kan få en morot att dela sig för att komma förbi.
Myosotis
Det finns en rotgallnematod Meloidogyne hapla som orsakar förgreningar hos morötter, den går även på palsternacka, selleri, persilja, betor och rosor.
officinalis
Rotsaker förkultiveras generellt inte av den anledningen som Åsa gav.
Hur djup är matjorden? Är det ett kompakt lager under eller stenar i jorden så kan dessa få rötterna att grena sig.
Rotgallnematoderna som Myosotis nämde orsakar en väldigt kraftig förgrening, likt den som man kan se på palsternackor som förkultiverats.
Är också fundersam över E-jorden du använder. Är inte den väldigt rik på kväve? För mycket näring kan också skapa förgrening nämligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon