akagebeck
Hej!
Jag är nybörjare på odling. I våras grävde jag upp en helt nytt land och fyllde med hälften kogödsel (säck i butik) och hälften E-jord från Hasselfors efter tips jag fått av trädgårdsexperter.
Nu börjar jag skörda (spännande!!!) och då kommer frågorna... confused.gif

Palsternackorna är korta och tjocka och ganska "knorviga", alltså böjda och har flera små rötter. Jag förkultiverade dem inomhus och satte ut i maj. Blasten är jättehög så det är lite oväntat att när man drar upp en stor "blast-buske" så sitter det en liten knubbig rot på den. Några centimeter lång och kanske lika bred. Varför blev de så?

Morötterna ser också ut att vara fina ovanjord och en del ser riktigt bra ut när jag drar upp dem, men ganska många är två-delade med två lika stora rötter.

Jag kan ha varit lite dålig på att vattna i början av säsongen, och möjligen har jag satt dem lite för tätt. Men jorden borde det inte vara nåt fel på.

Eller vad säger ni? Nån som har nåt tips?

Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Palsternacka kan man inte förkultivera de har pålrot precis som morot så den första roten som kommer måste ha fritt fram rakt ner, de får inte stöta emot någon botten i en kruka den får heller ej skadas vid omplantering. Rotsaker över lag är olämpligt att förkultivera, vissa enstaka saker måste man dock förkultivera ex. rotselleri som annars inte har en chans att bli klar vi brukar dock accepteraatt de ser lite knöliga ut. I ett varmare land där man kan direktså får de ofta finare utseende.

Vet inte om du testade förkultivera morot också annars kan det ju även vara någon larv som knaprade lite på den nya roten så den delade sig.
akagebeck
Tack för svar! :-)
Nästa år blir det direktsådd för palsternackorna.

Jag direktsådde morötterna, och de ser ju generellt bättre ut, med några få undantag. Kan man på nåt sätt se om nån liten larv varit där? Och kan man isåfall göra nåt åt det?

Anna
Scout