akagebeck
Hej!
Jag fick gräva upp några sparrisplantor i ett igenvuxet gammalt trädgårdsland hos min svärmor. Tänkte plantera dem i mitt trädgårdsland nu.
Jag har ingen erfarenhet av sparris-odling och undrar lite hur jag ska göra.

Nu är det sex stycker uppvuxna sparrisstjälkar som sitter ihop i en "jord-kocka" med massa gräs överst. Hur gör jag bäst för att plantera dessa plantor. Vill ju inte få in gräs i landet...
Kan jag försöka sära på plantorna och rensa bort ogräset? Nåt särskilt att tänka på?

Tacksam för tips!

/Anna
officinalis
Skulle också vilja veta lite mer av detta.
Vad jag förstått kan man plantera rötterna (ofta så man som odlare köper sparris). Troligen tar man dem i sådant fall i höst och planterar då.
Pumparump
Jag hade plockat rent rötterna från jord och ogräs/gräs om jag var du. Sedan hade jag grävt en ränna där de skall stå. I botten på rännan gör jag en upphöjning så att rötterna får falla neråt på båda sidor, sedan lägger jag igen fåran och vattnar såklart. Ett tips är att varje år gödsla med tång, det älskar sparrisen eftersom den är en strandväxt. Och skörda kan man göra fram till midsommar, därefter skall man låta den växa ifred och få samla kraft till nästa år.

Hej svejs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon