CeciliaR
För ett par år sedan satte vi ett aprikos och ett persikoträd vid en vägg vid en av våra uteplatser. Persikoträdet mår bra men aprikosträdet har inte mått bra alls och nu är det mer eller mindre dött. Jag har förstått att aprikosträd lätt drabbas av sjukdom så jag tror inte att jag ska försöka ersätta det med ett nytt aprikosträd utan vill istället plantera något annat exotiskt fruktträd där (zon 1, lerjord, SV-läge). Förslag mottages tacksamt!
Alexander-VG-zon3
hmm exotiskt, kanske en platt-persika ?, en nektarin ? eller ett mullbär ?, eller ett fikon ?

alla dessa tre vill ha samma jord och läge (förbättra lerjorden så den blir mer lucker eller odla upphöjt).

i vinterkyla så är fikonet såklart känsligaste men i zon 1 klarar dom sig hyfsat varje vinter även i lite sämre jord (för fikonet). namnsorterna Brown turkey och Desert king är härdigast och brukar inte frysa ner i skyddade och bra zon 1 lägen.

eller havtorn, inte så exotiskt men väldigt vackert. skjuter dock mycket rotskott.

eller kanske ett spaljerat sandpäron (kanske svårt att hitta till salu här men går att få frön frösådd, men då blir kanske frukten dålig) inte så vanligt att detta päron odlas i sverige.

eller kanske kiwi (både äkta och mini) eller vinranka. men dom är ju inga fruktträd.
CeciliaR
Tack flaxss! Vad i all världen är platt-persika (det måste jag genast googla på!)? Det är viktigt att det är ett litet träd eftersom det behöver ha en stam och krona för att se snyggt ut och inte ta plats nertill på vår lite medelhavsinspirerade stenlagda uteplats.

Fikon älskar jag men är lite rädd för att frilands plantera ett då mitt första försök med ett Bornholmsfikon på den platsen var ett misslyckande. Iofs så kom Hubert (som jag döpt honom till) igen nerifrån (och tack vare er odlaiter så gav jag inte upp väntan för tidigt) och mår nu bra i kruka som jag vinterförvarar inomhus. Jag letade faktiskt efter de sorter som du nämnde här efter att jag läst din superdupertråd om fikon men Reads Nursery hade slut på dem just då så jag beställde några andra sorter istället som inte är lika härdiga. Kanske jag ska göra ett nytt försök! Vilken av de två tycker du bäst om? Nu när jag har dig här kan jag passa på och fråga om du har något förslag på hur jag ska rädda mitt ex av Noire de Carombe som jag beställde från Read's, de andra mår bra och har haft fin fruktsättning i sommar men just denna har skrumpnat och vissnat från toppen sedan jag tog ut dem från vinterförvaringen och är nu bara en liten ynklig halvdöd pinne sad.gif . Alla planterades i jord från min kompost när jag fick dem och har bara fått lite ny jord i vår. Det lät som en väldigt spännande sort så jag är ledsen över att den inte mår bra.

Är inte mullbärsträd ett stort träd? Ifall det inte blir så stort så låter det jätteintressant! Nektarin är också ett bra förslag, är de mindre mottagliga för sjukdomar? Kiwi ska jag också definitivt hitta en plats för så småningom, visste inte att de klarar sig på friland.

Hmm du har gett mig mycket att tänka på, återkommer när jag googlat smile.gif
Huggorm
Ett annat lite exotiskt fruktträd som jag är nyfiken på är pawpaw, asimina triloba. Det finns inte mycket erfarenhet av det ännu från Sverige, men i zon 1 har man ju goda möjligheter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Asimina_triloba
Alexander-VG-zon3
Pawpaw är vackert och en del namnsorter har goda frukter, men blir stort träd om det trivs, men det går nog spaljera och hålla det mindre, har samma härdighet som tulpanträd.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CeciliaR @ 08-08-2010, 18:50) *
Tack flaxss! Vad i all världen är platt-persika (det måste jag genast googla på!)? Det är viktigt att det är ett litet träd eftersom det behöver ha en stam och krona för att se snyggt ut och inte ta plats nertill på vår lite medelhavsinspirerade stenlagda uteplats.

jag vet inte vad dom heter på svenska men här står lite om dom på wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Saturn_Peach

reads brukar sälja dom, härdighet vet jag inte men borde klara zon 0-1.

äsch plantera inte ett bornholmsfikon på friland! dålig härdighet ( tål ca -10c -12c). och får tråkiga frukter.

hos mig i samma läge har jag både bornholmsfikon och brown turkey, bornholm klara alla vintrar sämre än vad min brown turkey gör. hos mig är det så iallafall.
av dom två jag skrev upp här så för härdighet välj ''desert king'' för fruktsättning väl ''Brown turkey''.

Noire de Carombe har jag inte själv odlat, har den inga blad ? hur känns stammen ? skulle gissa på antingen frostskada från sena frostnätter eller att den fått för myckt eller för lite vatten.
kolla om den är grön under barken är den det så lever den. och kolla om rötterna mår bra.

mullbär kan bli stora (buskträd). men dom kan man spaljera om man vill.

jag vet inte om just nekatarin är mer eller mindre mottaglig, har inte odlat nektarin. men det är ju en form av persika.

jodå äkta kiwi kan klara sig i zon 1, och minikiwi tål ner till ca -35c.
CeciliaR
CITAT
Noire de Carombe har jag inte själv odlat, har den inga blad ? hur känns stammen ? skulle gissa på antingen frostskada från sena frostnätter eller att den fått för myckt eller för lite vatten.
kolla om den är grön under barken är den det så lever den. och kolla om rötterna mår bra.

Nej den tappade bladen den hade och toppen skrumpnade. Den var den minsta av dem jag köpte från Reads och den mådde bra över vintern, det var när jag tog ut dem i försomras som den inte verkade gilla läget längre. Tror kanske att jag vattnat den för mycket i så fall. Den nedre halvan av stammen ser ut att vara vid liv (ca 1 dm), jag ska kolla den som du säger imorrn och plantera om den om den lever.

Paw paw låter jättespännande, hade aldrig hört talas om den frukten förr och platt-persikan låter smaskig. Ska se vad som går att få tag på smile.gif Tack ska ni ha!
Alexander-VG-zon3
kom på fler förslag mispel och äkta kvitten, som också är trevliga buskar/träd. går att spaljera och trivs nära en varm och solig vägg.

jag vet inte just om du ska plantera om den, ha kvar den i samma som den är i, och plantera om den när du ser att den mår bättre till nästa år. en omplantering nu kan skada den. däremot kan du kanske gräva i ytan eller lyfta i rötterna försiktigt och kolla hur dom ser ut.

men klipp av det döda och se om den skjuter nya skott.
Huggorm
Persimmon (Diospyros virginiana) är ytterligare ett ganska okänt fruktträd, som nog inte har provats mycket i Sverige. Härdigheten borde räcka för södra Sverige, men om den hinner få mogna frukter vet jag inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Persimmon
http://davesgarden.com/guides/pf/go/975/
CeciliaR
Usch det är farligt att besöka Reads :/ Hittade varken Pawpaw, platt-persika, eller härdiga fikon men ändå blev korgen mysteriöst fylld av växter blink.gif Hade ingen aning om att jag behövde ett valnötsträd unsure.gif Tack och lov så lyckades jag behärska mig. Jag letar vidare! Kallas persimmon för något annat också? Frukterna ser ut som en frukt jag tycker mycket om men som heter nåt annat som jag just nu inte kommer på... den meningen blev inte riktigt klok förresten.

Noire de Carombe lever, jag tänkte att den kanske mår dåligt pga jorden jag satte den i och skulle må bättre om jag ersatte den med nåt annat (mer väldränerat om den haft det för fuktigt). Då gör jag som du säger och bara kapar den lite och hoppas på det bästa.
Alexander-VG-zon3
reads får in nya platta persikor till hösten tror jag det var dom skrev. dom heter Peach Saturne och hmm den ena hittade jag inte dom har haft två sorter innan. men innan har bägge varit ''out of stock''.

köpte du nåt annat skoj än valnöt ?

jag la in en beställning i somras på en massa roligt (blev glatt överraskad av pinje tallens storlek), dock fick jag lite krångel då det blev nåt fel med betalningen, men sen kontaktade jag dom och det fixade sig och plantorna kom på 2dagar. förra gången gick allt väldigt smort.

det finns en annan art som kallas kaki - Diospyros kaki. den är känsligare än Persimon (som ockås kallas för amerikansk persimon). jag vet inte exakt vad Persimon tål i sverige, men vet att den odlas i zon 1-2. reads säljer en sort som heter Diospyros Corona de Rei -Kaki Fruit, denna verkar dock vara en känslig sort som nog inte är så härdig här (tror jag) dock vet jag inte riktigt vad det är för sort som säljer.
skrotfibbla
För två år sedan köpte jag två pawpaw (asimina triloba), en Sunflower och en Overleese från http://www.achtplagennuts.nl/

De har klarat två vintrar nu och den här var ju besvärlig. De står mot en uthusvägg i rakt söderläge i zon 2. De har inte växt särskilt mycket, men jag är glad att de överlevt och hoppas de sätter fart när de etablerat sig ordentligt. De vill ha skugga de första två åren, sedan full sol och det har varit ganska trixigt att ordna lagom skugga.

Spännande är det iallafall att se om det någonsin blir några frukter. wink.gif
CeciliaR
Jag beställde till slut ingenting alls men kommer att sätta mig igen och tänka igenom det lite och kanske landar samma saker i korgen ändå i helgen smile.gif Det jag hade plockat på mig var Grape Strawberry (hur kan man stå emot druvor som smakar jordgubbe?), Kiwin Jenny, Walnut Laciniata, Mulberry Nigra Chelsea och nåt mer som jag inte minns nu. Druvor och Kiwi går nog bra men med stora träd måste jag i alla fall låtsas att maken har nåt att säga till om biggrin.gif
Huggorm
Här är en annan hemsida som har ett mycket intressant sortiment, särskilt för den som vill ha ett lite mindre fruktträd.

http://www.westergaards.dk/index.html
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 10-08-2010, 09:05) *
Här är en annan hemsida som har ett mycket intressant sortiment, särskilt för den som vill ha ett lite mindre fruktträd.

http://www.westergaards.dk/index.html

tack för länken säger även jag, vet inte om det var du eller någon annan som visade mig den. men jag la aldrig till den då. och sedan har jag glömt boret vad den hette. har du handlat av dom ? fikonet Hardy Chicago är ju en sort man inte ser så ofta i Europa, ska ha bra härdighet (minst lika bra som desert king).
Huggorm
CITAT (flaxss @ 10-08-2010, 12:09) *
tack för länken säger även jag, vet inte om det var du eller någon annan som visade mig den. men jag la aldrig till den då. och sedan har jag glömt boret vad den hette. har du handlat av dom ? fikonet Hardy Chicago är ju en sort man inte ser så ofta i Europa, ska ha bra härdighet (minst lika bra som desert king).

Nej, har inte handlat av dom, men vet andra som har gjort det och blivit nöjda. Jag fick tipset från dansk TV faktiskt, det var ett reportage från plantskolan och deras framtagande av nötträd på svagväxande stammar
Jan Lindgren
CITAT (skrotfibbla @ 09-08-2010, 23:05) *
För två år sedan köpte jag två pawpaw (asimina triloba), en Sunflower och en Overleese från http://www.achtplagennuts.nl/

De har klarat två vintrar nu och den här var ju besvärlig. De står mot en uthusvägg i rakt söderläge i zon 2. De har inte växt särskilt mycket, men jag är glad att de överlevt och hoppas de sätter fart när de etablerat sig ordentligt. De vill ha skugga de första två åren, sedan full sol och det har varit ganska trixigt att ordna lagom skugga.

Spännande är det iallafall att se om det någonsin blir några frukter. wink.gif

Hej!
Vad bra att det går att handla av dem. Jag vet en som försökte men inte fick något svar. Jag har köpt Prima från Tyskland. Växer ytterst långsamt men lever i alla fall.
MVH
Jan Lindgren
CeciliaR
Tack så jättemycket alla, ska kolla vad som finns på era länkar och definitivt försöka mig på en pawpaw, det lät så spännande smile.gif Vet ni förresten om frakten blir hutlös om man beställer ett litet träd (typ 1.5-2m högt) meter utanför Sverige, förstod inte det jag läste på den holländska sidan om vad det skulle kosta. Det fanns ju små i kruka som man kan få med vanlig post men sedan flera större storlekar. Annars brukar frakten inte va så dyr när jag beställt från UK, men jag har aldrig beställt träd.

PS. Vad kul att ni fått tag i namnsorter, det verkar som att det kan vara stor skillnad på frukten utifrån sort. På det stället i holland jag tittat på var dom inte namnsatta.
skrotfibbla
CITAT
Vad bra att det går att handla av dem. Jag vet en som försökte men inte fick något svar. Jag har köpt Prima från Tyskland. Växer ytterst långsamt men lever i alla fall.

Han var ytterst vänlig och tillmötesgående, talar engelska, men ville helst inte skicka med post eftersom han hade dåliga erfarenheter av att växterna tagit skada. Han ringde till och med upp och föreslog att han skulle skicka dem med en god vän som skulle bila till Sverige, men tyvärr skulle han bara till Skåne och jag bor i Mälardalen. Han skickade emellertid till slut med post och det gick fint. De var små, krukade och det gick på 550 sek totalt för två st.
Han säljer inte större ex. efter vad jag förstår och vad jag kan se av prislistan nu så tar han samma pris 20€ st och det blir väl ung. 200 sek. Ser också att han har utökat antalet sorter, så då kanske jag ska pröva ett par till. Kanske kan man hitta någon/några som trivs bättre här. Det verkar ju som om din Prima också är lite tveksam till det svenska klimatet Jan.
Ja, det verkar som om de är olika i både smak och tidighet. Roligt om fler provar att odla dem, så kan man utbyta erfarenheter.

Annars har jag bara köpt 10 barrotade ettårsspön av äpple och det kostade 60£ i frakt från England.
CeciliaR
Tack så väldigt mycket för tipset om http://www.achtplagennuts.nl/ och alla trevliga förslag som jag nu följt. Den snälle mannen har gått med på att posta till mig så nu har jag beställt två pawpaw; Taytoo och Overleese (han hade lite begränsat urval om jag inte ville vänta till nästa sommar) och två persimmon (dispyros virginiana); NC10 och maken Ernie. Det ska bli så spännande! yahoo.gif

Jag kände igen persimon som sharonfrukt, nu har jag förstått att sharon är en förädlad variant av persimon som inte smakar illa innan den är fullmogen som tydligen persimon gör. Sen är ju frågan om man alls hinner få någon mogen frukt här. Han rekommenderade inte att försöka sig på någon diospyros kaki, trodde inte att de kan klara klimatet.
Huggorm
Spännande med pawpaw och persimon smile.gif Du får hålla oss uppdaterade med hur det går
CeciliaR
Det ska jag absolut smile.gif
skrotfibbla
Åh, vad roligt att Du beställt pawpaw! bravo.gif Ser fram emot att utbyta erfarenheter om hur man ska få dem att trivas här. De tål tydligen inte full sol de första två åren men sedan vill de gärna ha det. Har haft svårt att ordna med skuggan, så jag ser fram emot nästa år när de kan få stå i solen utan att ta skada. Funderar på att beställa fler sorter från Arie. Vilka hade han nu?
Också spännande med persimon. tummenupp.gif
CeciliaR
Han hade Taytoo, Strong och Overleese nu. Jag hade gärna testat Wells eftersom den fick bästa smak rekommendationen på ett forum jag läste, men jag kunde inte hålla mig till nästa sommar smile.gif Vad gällde persimon hade han ett par sorter bl annat en liten korsad variant (virginiana och kaki); Nikita's gift som lät spännande och lättare storleksmässigt, men den var bara testad ner till -10 så jag vågade mig inte på den. Det var jättesvårt att hitta info om persimon tyckte jag så hur detta blir återstår att se g.gif

Det ska bli väldigt spännande! Hade du dina skuggade hela tiden eller bara under de värsta timmarna av dagen?
skrotfibbla
Hmm, ja Wells skulle jag också gärna vilja ha och Taytoo också. Strong hittar jag ingen info om men man får väl chansa wink.gif

Jag har riggat upp en ställning framför dem med fiberduk, så det blir skugga hela tiden. Tror inte det är så bra egentligen, det ultimata är väl om man kan ställa någon stor växt framför så att det blir rörlig skugga som i en skog.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CeciliaR @ 17-08-2010, 19:23) *
Tack så väldigt mycket för tipset om http://www.achtplagennuts.nl/ och alla trevliga förslag som jag nu följt. Den snälle mannen har gått med på att posta till mig så nu har jag beställt två pawpaw; Taytoo och Overleese (han hade lite begränsat urval om jag inte ville vänta till nästa sommar) och två persimmon (dispyros virginiana); NC10 och maken Ernie. Det ska bli så spännande! yahoo.gif

Jag kände igen persimon som sharonfrukt, nu har jag förstått att sharon är en förädlad variant av persimon som inte smakar illa innan den är fullmogen som tydligen persimon gör. Sen är ju frågan om man alls hinner få någon mogen frukt här. Han rekommenderade inte att försöka sig på någon diospyros kaki, trodde inte att de kan klara klimatet.

vad roliga köp du har gjort hoppas det ska gå bra, sharon och persimon heter Diospyros kaki (kaki är dock det giltiga svenska namnet).

och också finns det en odlingsvariant som heter ''SHARON'' (''Triumph'' är också giltigt enligt skud)

Diospyros virginiana - heter också persimon (persimon är det giltiga svenska för denna arten) heter också amerikansk persimon.

Kaki tål ca -15c -20c i rätt klimat. vet inte exakt hur mycket kyla den tål här. men finns odlad i zon 0-1,skåne.
persimon tål ca -25c -30c, så den är ju mest härdig. bägge arterna finns alltså odlade i skåne zon 1.

dock som sagt vet jag inte hur det går med frukten. men det får du se, jag hoppas den hinner mogna.

CITAT (skrotfibbla @ 18-08-2010, 08:56) *
De tål tydligen inte full sol de första två åren men sedan vill de gärna ha det. Har haft svårt att ordna med skuggan

bryr dig inte om det, klart den tål full sol redan från början.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 19-08-2010, 11:18) *
bryr dig inte om det, klart den tål full sol redan från början.

Förutsatt att den stått ute i solen redan på våren när löven utvecklades. Äkta solljus kan bli lite starkt annars.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 19-08-2010, 11:28) *
Förutsatt att den stått ute i solen redan på våren när löven utvecklades. Äkta solljus kan bli lite starkt annars.

fast att den ska stå i skugga i två år, är inget man behöver bry sig om. avhärdning gäller för alla växter första våren (även om träd som stått ute/ och lövfällande träd generellt sett är tåligare än vanliga krukväxter). skulle den bli bränd så kommer nya blad utvecklas ganska snabbt och har den inga blad så utvecklas bladen direkt i solljuset och blir inte brända.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 19-08-2010, 11:56) *
fast att den ska stå i skugga i två år, är inget man behöver bry sig om. avhärdning gäller för alla växter första våren (även om träd som stått ute/ och lövfällande träd generellt sett är tåligare än vanliga krukväxter). skulle den bli bränd så kommer nya blad utvecklas ganska snabbt och har den inga blad så utvecklas bladen direkt i solljuset och blir inte brända.

Kanske det var för att den inte skall torka innan den hunnit utveckla bra rotsystem? Dom kanske är extra känsliga för sådant?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 19-08-2010, 12:56) *
Kanske det var för att den inte skall torka innan den hunnit utveckla bra rotsystem? Dom kanske är extra känsliga för sådant?

håller man den fuktig så är det som att sköta vilket fruktträd som helst. får den rätt jord och hålls fuktig så kommer den utveckla ett bra rotsystem.

varför jag tror att det står/sägs (har läst det innan på nätet också) att den ska ha skugga första åren är nog för att den i naturen oftast som frösådd planta växer i skuggan av andra träd. och sedan får sol när den växer upp och blir större. och att dom i usa där den växer vilt kan ha svåra värme och torkperioder och att dom som unga har svårt att överleva detta, men dom som växer fuktigt och skuggigt överlever säkert men i solen bränns dom ihjäl. naturens gång.

men här i sverige har vi intensiv vårsol, och visst man får ju avhärda den vid plantering. men sedan kommer bladen även på unga plantor att utvecklas och vänja sig vid solen. här i sverige har vi fler mulna dagar, mer regn och svalare sommar väder än där den växer vilt och då bränns inte bladen sönder på samma vis. jag tycker alltså det är bättre att plantera den direkt i sol utan skydd så att den får vänja sig så fort som möjligt och härda sig själv från början. och skulle några blad brännas är det inte värsta som kan hända. nya blad kommer.

däremot planterar man den där man vet att våren-sommaren blir varm och torr, så kan det ev vara bra att skugga den så att den klarar sig. men i sverige tycker jag inte det är lönt.

sedan visst man får ju själv göra som man vill. vill man skugga den i 2år så tycker jag man ska göra det, jag själv hade inte gjort det och tycker inte det behövs. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon