Full version: Tråd för rökare
Fenja
Jag röker råtobak för första gången och måste säga att jag är mycket nöjd både smakmässigt och ekonomiskt. Smaken känns renare och jag röker mycket mindre. Jag har testat flera olika smakessenser och kan tänka mig att röka samtliga. Sedan inbillar jag mig att det är nyttigare ur den aspekten att en massa ämnen som tillsätts i färdig både tobak och cigaretter, för att man ska röka mer, det ska brinna snabbare och så vidare, saknas i råtobaken. Pengamässigt handlar det om ungefär en tredjedel av vad det kostar att röka färdig tobak eller cigaretter. Vore roligt att ta del av andras erfarenheter runt detta!
Jag ber ickerökarna att vara storsinta och låta bli att tjafsa ner denna tråd med sina åsikter, tack. Denna tråd handlar om rökning wink.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Jag är på tok för lat och bekväm så jag köper färdiga cigg sleep.gif
Men med tanke på ekonomin borde jag ju inte vara så lat blush.gif
Bettis
CITAT (Fenja @ 08-08-2010, 15:35) *
Jag ber ickerökarna att vara storsinta och låta bli att tjafsa ner denna tråd med sina åsikter, tack. Denna tråd handlar om rökning wink.gif
Mvh
Fenja

rotfl.gif rotfl.gif
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 08-08-2010, 20:50) *

Samma här blush.gif
Meriona
Att ha en åsikt och att tjafsa ner, är det samma sak? (hoppas inte)
Annars skulle jag vilja säga att som numera icke-rökare, och f.d. rökare så har jag aldrig nånsin provat löstobak. Varför pillimoja alls? unsure.gif Skulle jag aldrig orka.
ingrid fuxwall
Är ju väldigt mycket anti rökning men sambon har inte slutat och till honom har jag börjat köpa råtobak - så väldgt mycket billigare, min åsikt - priset är viktigt
Bee
För många år sen prövade jag (av ekonomiska skäl) att rulla egna cigg. På den tiden fanns det inte färdiga pappershylsor med filter, på sin höjd fanns det en sorts "matta" eller vad det nu hette. Jag blev rätt flink med att lägga tobaken i det tunna papperet och rulla ihop rätt tight.
Problemet var att det sölade så mycket. Askan trillade av av sig självt och också glöd trillade av så jag blev lite rädd för såna cigg. Man vill ju inte orsaka brand!
Men goda vad dom, absolut!
Fenja
CITAT (Meriona @ 08-08-2010, 21:15) *
Att ha en åsikt och att tjafsa ner, är det samma sak? (hoppas inte)
Annars skulle jag vilja säga att som numera icke-rökare, och f.d. rökare så har jag aldrig nånsin provat löstobak. Varför pillimoja alls? unsure.gif Skulle jag aldrig orka.

Nej, är inte alls samma sak wink.gif
Mvh
Fenja
silos
Hur är det att röka med vatten pipa?
Jag är inte rökar,men är nyfiken ändå....
Fenja
CITAT (silos @ 08-08-2010, 22:24) *
Hur är det att röka med vatten pipa?
Jag är inte rökar,men är nyfiken ändå....

Vattenpipa
Mvh
Fenja
smörblomma
Fy farao vad ni rökare luktar illa! sick.gif Håll er hemma så slipper vi skunklukten! sick.gif
Anki på Öland
CITAT (Fenja @ 08-08-2010, 15:35) *
Jag röker råtobak för första gången och måste säga att jag är mycket nöjd både smakmässigt och ekonomiskt..................

Jag rökte också råtobak sista 2 åren jag rökte. Billigare och godare. Jag köpte färdigriven och färdig för rullning av en som gjorde jobbet och sålde i påsar...... rullade av vanlig affärsatobak gjorde jag i flera år innan, också pga priset.......
Anki
herkules
åh tobak som luktar så gott!
Meriona
CITAT (smörblomma @ 08-08-2010, 22:35) *
Fy farao vad ni rökare luktar illa! sick.gif Håll er hemma så slipper vi skunklukten! sick.gif

Njae jag håller inte riktigt med. De som röker piptobak luktar gott! Men inte de som röker cigaretter. Morfar rökte pipa, han luktade underbart. Kanske är det samma med den tobak som tråden talar om? Fast inte vet jag.
Fenja
CITAT (Meriona @ 08-08-2010, 22:41) *
Njae jag håller inte riktigt med. De som röker piptobak luktar gott! Men inte de som röker cigaretter. Morfar rökte pipa, han luktade underbart. Kanske är det samma med den tobak som tråden talar om? Fast inte vet jag.

Man kan smaksätta råtobak med whiskey och rom till exempel då påminner den en hel del om piptobaken Borkum Riff. Vet inte riktigt hur den doftar i rökt form eftersom jag bara röker utomhus.
Mvh
Fenja
Meriona
Vad innebär egentligen ordet råtobak? Är det att det inte är processat alls typ bara bladen torkade (eller om de jäses också, inte vet jag)? Eller är det nåt helt annat? Jag är novis men nyfiken.
Fenja
Den råtobak jag röker är torkad och grovt riven och pressad i kakor. Har inte kunnat hitta uppgifter om någon jäsning... Sedan tillsätter man smakessenser och finriver och lagrar den för angenäm styrka och smak.
Mvh
Fenja
skånepåg
Äntligen en tråd som inte vill tracka oss biggrin.gif
Själv är man en inbiten rökare som rökt minst halva livet tyvärr =(
Det finns så mycket god piptobak biggrin.gif
Som en sa, vattenpipa men det är ingen nikotin i den tobaken men gott som fan, har själv en vattenpipa med kol och allt biggrin.gif
Solstorm
CITAT (skånepåg @ 08-08-2010, 23:09) *
Äntligen en tråd som inte vill tracka oss biggrin.gif

bravo.gif
Jag har rullat i många år. Pappret har stor betydelse. Rizla ska det vara, john silverpapper smakar just papper.
Var köper ni råtobak någonstans? Har sett att det finns på nätet men aldrig skickat efter. Finns det i butik också?
Förra året odlade jag tobak men misslyckats med fermenteringen.

Här finns en lång tråd om att odla tobak. Verkar enklare att göra snus och att rulla cigarrer men det lockar mig inte.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.0
Fenja
Jag har köpt från dessa nu, men om du googlar råtobak så får du upp flera olika leverantörer. Jag är så bekväm att jag använder färdiga hylsor, jag köpte från råtobaksleverantören och de är bra, smakar inte papper och brinner inte upp för snabbt.
Mvh
Fenja
Solstorm
Såg att de har min favoritrullare, den som är längst ned på sidan. Den brukar vara svår att hitta, inte så många affärer som har den.
Fenja
Har du behov av en så kan jag beställa en till dig nästa gång jag ska köpa mera? Du kan pma mig i så fall.
Mvh
Fenja
skånepåg
CITAT (Solstorm @ 08-08-2010, 23:18) *
bravo.gif
Jag har rullat i många år. Pappret har stor betydelse. Rizla ska det vara, john silverpapper smakar just papper.
Var köper ni råtobak någonstans? Har sett att det finns på nätet men aldrig skickat efter. Finns det i butik också?
Förra året odlade jag tobak men misslyckats med fermenteringen.

Här finns en lång tråd om att odla tobak. Verkar enklare att göra snus och att rulla cigarrer men det lockar mig inte.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.0

Vi har en rätt bra tobaks affär i stan så där har de det mesta, gillar deras körsbärstobak ^^
Rizzla e väl ett måste om man ska rulla, var ett par år sen jag rulla själv tongue.gif
Solstorm
Jag har rullare nu och funderar ändå på att skicka efter tobak men tack ändå.
Bee
CITAT (Fenja @ 08-08-2010, 23:22) *
Jag har köpt från dessa nu, men om du googlar råtobak så får du upp flera olika leverantörer. Jag är så bekväm att jag använder färdiga hylsor, jag köpte från råtobaksleverantören och de är bra, smakar inte papper och brinner inte upp för snabbt.
Mvh
Fenja

Jag har kollat länken. Det verkar lite joxigt (småjobbigt) men kan man komma undan billigare så är det absolut värt ett försök.
Fenja
Min sambo är snäll och sköter malningen - som är lite tung - sedan ska det ligga och torka upp ett tag på till exempel en ungsplåt, men så joxigt är det inte tycker jag. Håller sig förvånansvärt länge sedan man packat den hårt i en tätslutande burk.
Mvh
Fenja
malcolm
CITAT (Blomstertanten @ 08-08-2010, 20:50) *

Du får i alla fall se röken av pengarna, inte alltid man får det. laugh.gif
Noak
Nu blir jag röksugen...
Kanske ska ta och börja igen...
Fenja
CITAT (Noak @ 09-08-2010, 13:51) *
Nu blir jag röksugen...
Kanske ska ta och börja igen...

Nej, nej, det är bara korkat att röka!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 09-08-2010, 13:56) *
Mvh
Fenja

Ja, jisses så korkade vi är!!!! blush.gif
skånepåg
Mvh
Fenja

Håller med dej, det är så korkat och dyrt, men så jäkla svårt att sluta =(
Man får värsta paniken utan nikotin ju =(

Mvh
Fenja

Man får värsta paniken utan nikotin ju desvärre =(
Fenja
CITAT (skånepåg @ 09-08-2010, 19:19) *
Man får värsta paniken utan nikotin ju =(

Ja, det bästa hade ju varit att aldrig ha börjat. Nu har jag tyvärr det och jag tillhör dessutom den skaran som inte vill sluta röka... Jag har turen att ha så bra lungor som om jag aldrig rökt, så motivationen är verkligen låg.
Mvh
Fenja
ingrid fuxwall
Med hjälp har jag hittat en affär som säljer tobak - 100 gram för 100 kronor. Tidigare köpte vi 40 gram för 135 kronor, det vi nu köper är någon slags hemmagjord grej av råtobak, men fungerar líka bra som det vi köpte tidigare.

Älskar lukten av tobak och kommer att lida resten av livet, är man beroende får man kämpa för att inte fortsätta
Sussie F-Flower
CITAT (Fenja @ 08-08-2010, 23:02) *
Den råtobak jag röker är torkad och grovt riven och pressad i kakor. Har inte kunnat hitta uppgifter om någon jäsning... Sedan tillsätter man smakessenser och finriver och lagrar den för angenäm styrka och smak.
Mvh
Fenja

Intressant...! Men om man röker råtobak, innehåller den bara nikotin då... och ingen tjära...?
Och antagligen inte de 4800 tillsatserna som jag fick lära mig på rökavvänjningskursen...?

Är råtobak samma sak som det som ligger i "plastplånboksliknande" förpackningar, (löstobak?)?
Sussie.
Fenja
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-08-2010, 23:45) *
Intressant...! Men om man röker råtobak, innehåller den bara nikotin då... och ingen tjära...?
Och antagligen inte de 4800 tillsatserna som jag fick lära mig på rökavvänjningskursen...?

Är råtobak samma sak som det som ligger i "plastplånboksliknande" förpackningar, (löstobak?)?
Sussie.

Den innehåller nog både nikotin och tjära men förhoppningsvis inte (alla) de 4800 tillsatserna. Googla råtobak så hittar du flera olika leverantörer. Det är inte samma sak som det du kallar löstobak. Du måste både mala och smaksätta råtobaken innan den är klar att röka.
Mvh
Fenja
Sussie F-Flower
CITAT (Fenja @ 09-08-2010, 23:51) *
Den innehåller nog både nikotin och tjära men förhoppningsvis inte (alla) de 4800 tillsatserna. Googla råtobak så hittar du flera olika leverantörer. Det är inte samma sak som det du kallar löstobak. Du måste både mala och smaksätta råtobaken innan den är klar att röka.
Mvh
Fenja

Ok. Tack för info! biggrin.gif
Ska kolla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon