Full version: Frysa rå squash
rosita
Hittills har jag skördat minst 20 kg squash och har börjat fundera på hur jag kan förvara den. Jag brukar förvara de stora squashen i förrådet och där håller de sig ca 3 månader. För att ha tillgång till squash i vinter, hade det varit jättebra att frysa in också. I skördetider är tiden knapp och därför skulle det vara enkelt om jag bara kunde t.ex. skiva eller hacka den och sedan frysa in direkt utan förvällning. Är det någon som provat?
Christa
Jag brukar förvälla eller spara dem i rumstemperatur. Jag har fortfarande kvar en sedan förra året som legat i källaren. Den är gul nu men i våras använde vi sådana. Glömde en bakom soffan i vardagsrummet en gång. Hittade den vi jul och den var hur grön och fin som helst. De bör vara ganska stora om man skall spara dem i rumstemperatur.

Små squash brukar jag skiva och fräsa i stekpannan så att det inte blir så mycket vatten.

Har också gjort en specialblandning av squash, äpple, tomat och färsk ingefära och vatten så att vätskan täcker. Då har jag tagit stora squash och kokat röran ganska länge. Har kokat i tioliters gryta på en gång. Har sedan frusit detta i burkar. Mycket gott att äta kallt.
rosita
Men du har aldrig provat att frysa in den rå, eller?
Christa
CITAT (rosita @ 08-08-2010, 22:11) *
Men du har aldrig provat att frysa in den rå, eller?

Nej men jag har frusit in rå pumpa. Den har jag dock använt i bröd så jag körde den med mixer efter att den hade tinat. Det som händer är väl att den för lorar sin krispighet. Squash kan nog bli ganska lös så det beror ju på vad man skall ha den till. I vissa fall kan det kanske vara en fördel. Squash är ju annars ganska hårdkokt.

Annars är det ju behändigt att låta dem bli stora och spara dem som de är.
Gossen Ruda
Min kokbok menar att vattenrika grönsaker som tomat och gurka inte går att frysa in. Squash passar väl in i den kategorin. Det går säkert bra att frysa in den men sen tinar den nog till en sladdrig massa kan jag tänka.
Anja Danmark
For mig er sommersquash en grønsag, som man kun spiser om sommeren - den egner sig ikke til at gemme. Jeg spiser dem aldrig større end omkring 15 cm, hvor de er fine og sprøde. Hønsene får dem, hvis de bliver større....

Til vinterbrug dyrker jeg græskar (pumpa), som kan gemmes helt til foråret, og de smager bedre end en squash, der er blevet for stor.

Jeg tror ikke, at sommersquash fra fryseren er nogen stor oplevelse. De vil sikkert kunne bruges til brød og kager, men jeg ville ikke bruge tid og el på det.

BeaW
När det blir alldeles för mycket så brukar jag i nödfall riva och frysa direkt. Jag har dock inte använt den till nåt annat än chokladkaka och plättar, den går säkert att koka chutney på och sånt.
Men detta gör jag på senhösten när familjen ätit sig less, olika inläggningar, kakor, bröd och maträtter är provade och står oss upp i halsen.
Alltså, det går alldeles utmärkt, beroende på vad man ska använda den till sen!
rosita
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 18:57) *
Min kokbok menar att vattenrika grönsaker som tomat och gurka inte går att frysa in. Squash passar väl in i den kategorin. Det går säkert bra att frysa in den men sen tinar den nog till en sladdrig massa kan jag tänka.

Jag fryser alltid in tomater, jag odlar en speciell sort som är mycket köttig 'Oregon Spring', det går alldeles utmärkt att använda i grytor, köttfärssås och tomatsoppa.
BeaW
20 kg! yahoo.gif Respekt!
Platinum
Jag har tärnat och fryst in suqash rå även om jag läst att den bör förvällas.

Jag tänkte som så att om jag ändå ska använda den till ratatouille, i grytor, gratänger och till wokat så gör det inget om den blir lösare i konsistensen då den tinar för det blir den ju ändå vid tillagning.

Återstår att se hur det blir sen fram i vinter då första påsen tas fram.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon