Christoffer
22-01-2004, 19:36
Vissa säger att kaktusen High Chaparall egentligen inte
är någon kaktus utan något annat. Stämmer det?
Eller tillhör den rentav suckulenterna?
Du har helt rätt,"High Chaparral"är ingen kaktus det är en sukkulent som tillhör törelfamiljen,'Euphorbiaceae'.Den har vit mjölksaft som andra växter ur samma familj.
Mvh.Renate
Ingrid på Västkusten
23-01-2004, 07:30
Afrika med omnejd inte Amerika med omnejd är ursprungslandet så det är följaktligen en suckulent.
Hälsar Ingrid
Kan bli riktigt stora . Min far har en jätte som når till taket, ca 2,30 cm alltså. Han har kapat av den på höjden flera gånger. Plus förankrat den i väggen....inte så kul om den skulle välta, den är ca 50 cm bred. Den står i ett vanligt boningsrum.
Jag fick ett några decimeter långt "skott" från en High Chaparral för länge sedan. Det växte, växte och växte i många år till en åtminstone två meter hög, snyggt förgrenad High Chaparral.
Men för något halvår sedan upptäckte jag en dag att den började bli alltmer brun, och numer har hela växten den ljusbruna kulören av vissen vass, men står ändå stolt ganska rakt upp i krukan.
Man kanske skulle ta och
måla den grön igen...?
Christoffer
24-01-2004, 14:13
Tackar för svaren!
Hur giftig är dess saft egentligen?
Får man brännskador eller bara lite irritation?
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2004, 14:48
Såhär står det på giftinformationens växtlista:
Euforbia, Euphorbia-arter
High Chaparral, Kristi törnekrona, Skvätt iväg, Trekantseuforbia, vildväxande och odlade Törel-arter m fl.
Växterna innehåller vit växtsaft som är starkt irriterande.
Symtom Kan ge brännande känsla i mun och svalg samt svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter samt magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.
Åtgärd Ge genast lite dryck. Skölj omedelbart ögonen med vatten under minst 5 minuter.Tvätta huden med tvål och vatten.
Ingrid på Västkusten
25-01-2004, 13:12
Inom familjen euphorbia skiljer det enormt på giftigheten i saften. High C tillhör itne värstingarna lyckligtvis men man bör ändå ha handskar på sig. Och i vissa fall öppna fönstret om man hanterar mkt mkt växtmaterial.
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.