Full version: Körsbärsfrågor
Fenja
I fjol fick jag ett litet körsbärsträd av en kompis, uppgrävt från hennes tomt. Tyvärr överlevde det inte vintern, men nu skjuter det nya skott från roten. Är det idé att spara dessa? Kommer de att ge bär? Ska jag spara ett av skotten eller alla?
Mvh
Fenja
RibesRubusVitis
Nog kommer de att ge bär, av något slag. Däremot troligen inte av samma slag som avsett, om det första trädet var ympat på något slags krikon eller surkörsbär. Men om det uppgrävda var ett spontant rotskott blir ju det nya rotskottet av samma slag, och var det en självsådd kärna kan det bli ännu en helt ny sort, sannolikt liknande ett vilt fågelbär etc.
Sparar du ett rotskott som riktas uppåt, kan det bli ett vackert träd med vackra blommor. (Ett helt buskage skulle nog se rätt kaotiskt ut.)
Malvia

Ja, det undrar jag med, fast här är det ett plommonträd.

Planterades i höstas och i vår = stendött, men nu kommer det skott underifrån.

För ca 30 år sedan flyttade vi ett plommonträd, som dog, trodde vi men blev buskig och förra året kom flera frukter faktiskt ätbara, så det får stå kvar.
Fenja
Tack Ribesrubusvitis, jag testar som du föreslår med ett skott.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon