darlingson
.. vi har satt igång i trädgården vid stugan o är relativt gröna ,-)
... vi har två buskekar, tre nyplanterade prydnadsrönnar samt fem aspar som verkligen har skjutit i höjden denna vår-sommar, nu är de ca fem-sex meter höga... alla dessa träd växte i skuggan av en stoor gran o två björkar som vi nu har fällt.

Detta har fört med sej att alla träd verkligen har växt som attan (förutom eken, den är väl lite långsammare) och min fråga är - ska man toppa en asp? Vill man att den bara ska sträva uppåt eller ska man försöka få dem att bli bredare? Tre av träden står med ett avstånd av ca en o en halv meter mellan sej, de två andra är vid sidan av så att säga ...

... jag själv ser ju verkligen fram emot hösten för att få se asparna o rönnarna få höstfärger ...

mvh petri
DykUnderYtan
Vill man ha ännu mer asp så är det ett utmärkt sätt att toppa, den skjuter MASSOR med rotskott (den skjuter rotskott ändå iofs). Här gör vi allt vi kan för att bli av med asparna men det är näst intill omöjligt. sad.gif
Huggorm
Man bör nog undvika att toppa asparna. Det är träd som blir stora och höga, och som har ganska skör ved. Man vill helst inte göra dom mer instabila än nödvändigt, och dom har en tendens att gärna ruttna upp inifrån. Aspar har av naturen ett relativt högt och smalt växtsätt, och det är nog säkrast att låta dom behålla det. Dom är skapta för att växa i dungar, i naturen växer aldrig asp som solitär.
darlingson
Tack för svar!

Men då kanske frågan är om man ska ta bort dem helt o hållet?
Alla verkar tycka att aspar är jobbiga med rotskotten o så .... det är ju lättare att ta bort dem nu än om, säg 10 år ... nu bara spekulerar jag ...

... eller? ...
Huggorm
Tyvärr är ju aspar lite jobbiga med sina rotskott. Det är annars trevliga och vackra träd. Fantastiska höstfärger, och jag blir glad av att höra rasslet från löven. På minussidan är att dom väntar väldigt länge på våren innan dom sätter löv. Hackspettar brukar tycka om asp, och sedan flyttar gärna andra fåglar in i de upphackade hålen.
torkil
Har ett pågående krig mot våra aspar, uppvuxna gamla. Fällde ca 10 st stora tidigt i våras och tog beslut använda Ecoplug (för övrigt inga gifter och bara naturgödsel) i stubbarna för att försöka förhindra ännu mer rotskott än innan. Har en del aspar kvar, ska bort nästa vår, och svårt att veta om det hjälpte med Ecoplug. Gräsmattan är hela tiden full av rotskott. Har provat låta bestånd av rotskott vara kvar på vissa ställe(har stor skogstomt) för att se om det skulle kunna bli vackra buskage men det blir det inte,det blir tunna stänglar som vissnar i topparna när dom är ca 1 meter höga, varför kanske någon annan kan svara på.
Hade mina varit små hade jag inte tvekat, tagit bort dom så fort och grundligt jag kunnat.
Huggorm
CITAT (torkil @ 11-08-2010, 13:49) *
Har ett pågående krig mot våra aspar, uppvuxna gamla. Fällde ca 10 st stora tidigt i våras och tog beslut använda Ecoplug (för övrigt inga gifter och bara naturgödsel) i stubbarna för att försöka förhindra ännu mer rotskott än innan. Har en del aspar kvar, ska bort nästa vår, och svårt att veta om det hjälpte med Ecoplug. Gräsmattan är hela tiden full av rotskott. Har provat låta bestånd av rotskott vara kvar på vissa ställe(har stor skogstomt) för att se om det skulle kunna bli vackra buskage men det blir det inte,det blir tunna stänglar som vissnar i topparna när dom är ca 1 meter höga, varför kanske någon annan kan svara på.
Hade mina varit små hade jag inte tvekat, tagit bort dom så fort och grundligt jag kunnat.

Problemet är ju att asparna delar rotsystem, och de kvarvarande håller liv i rötterna och motverkar ecoplugen. För övrigt undrar jag också varför småasparna så ofta vissnar i toppen.
torkil
AHA !!! Tack Huggorm, visste inte att de rackarna delade rotsystem, desto större anledning starta riktigt utrotninskrig då ranting.gif Å andra sidan är det väl inte hela världen om jag inte kan styra allt till 100%, får väl försöka acceptera att aspen också vill leva. Fast hade jag kunnat välja idag hade jag nog ändå valt bort dom.
Huggorm
CITAT (torkil @ 11-08-2010, 16:16) *
AHA !!! Tack Huggorm, visste inte att de rackarna delade rotsystem, desto större anledning starta riktigt utrotninskrig då ranting.gif Å andra sidan är det väl inte hela världen om jag inte kan styra allt till 100%, får väl försöka acceptera att aspen också vill leva. Fast hade jag kunnat välja idag hade jag nog ändå valt bort dom.

Världens största levande organsim är en amerikansk asp, den täcker 43 hektar. 47000 stammar som delar på ett enda rotsystem. Försök utrota den om du kan biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon