I år har jag satsat stort på pallkrageodling. En del av trädgården är helt fylld av kirskål som dessutom breder ut sig mer och mer för vart år. Jag försöker nu kväva med presenning och har placerat pallkragar på området. En av bänkarna är 4 kragar ihopkopplade till en, två kragars höjd. Den har fyllts med en blandning av gammalt hö, delvis förmultnat. Välbrunnen hästgödsel, en aning gräs, nästan färdig kompost, lite hönsgödsel, och olika sorters jord. Andelen hö är stor.
I bänken planterade jag: potatis, kål, tomater, chili, paprika, physalis och två gurkplantor. Kålen har ätits upp av larver, men om man som jag är borta en stor del av sommaren så får man nog vara noga med täckduk. Resten växer superbra - bortsett från gurkan. Dvs, när jag tittade till dem för en vecka sedan såg allt bra ut. Skördade också ett par stycken fingertjocka men mycket goda. Nu en vecka senare har plantorna vissnat ner och är så gott som döda. Någon som har en aning om vad det kan bero på? Jorden är täckt med hö och gräsklipp. En tanke skulle kunna vara att det trots allt inte är tillräckligt fuktighetshållande med tanke på den stora andelen hö i blandningen. Men för en vecka sedan såg det väldigt frodigt ut och övriga växter är det fortfarande. Dessutom har veckan varit nederbördsrik.