CeciliaR
08-08-2010, 17:01
Jag behöver använda något ogräsbekämpningsmedel på mina grusgångar, runt grunden på ett av husen och på mina stenplattor. Jag vill inte orsaka naturen någon långsiktig skada men jag orkar inte ogräsrensa dessa stora ytor manuellt. På vissa delar vill jag inte att nåt ska växa överhuvudtaget men samtidigt oroar jag mig för hur mycket ämnen sprider sig med vattnet över tid och om man måste upprepa ofta. Vad är effektivt? Kan jag salta gruset t ex och ansamlas mängden år efter år eller bryts det ner och försvinner? Samlas det mest högst upp i jordlagret där man saltat eller rinner det rakt ner till mer djupt liggande rötter som kanske finns där under och som man inte vill skada? Någon som har erfarenhet av begränsad underhållsbekämpning och vet om man vågar använda något medel på detta sätt där man odlar växter i närheten?
Gossen Ruda
08-08-2010, 17:36
Det finns olika alternativ. Ogräsättika dödar allt ovan marken men eftersom rötterna klarar sig kommer det mesta igen. Samma med gasbrännare. Salt har jag ingen erfarenhet av men det borde fungera en tid, det lakas dock ur och rinner bort. Bryts aldrig ner och kan skada på andra ställen. Roundup(glyfosat) dödar allt det träffar och bryts sen snabbt ner. Kan sköljas med om det regnar för snart men osannolikt att det skadar annat.
CeciliaR
08-08-2010, 18:09
Hmm så det finns alltså inga mirakelmedel som håller ogräset borta, anade det

Roundup dödar alltså även rötterna men bara de växterna man sprutat på? Jag är lite rädd för det sedan jag läst alla motreaktioner här på Odla, har använt det en gång med mycket samvetskval på en liten yta och hade en gäng sparvungar som dök ner i det direkt (såg ut som om de trodde jag serverade godis), har sedan varit övertygad om att jag mördade en hel sparvfamilj och inte vågat röra det igen

Jag hade mina förhoppningar om salt eftersom jag tänkte att det har använts på våra vägar i en massa år utan att döda all växtlighet omkring men om det aldrig bryts ner så låter det ju inte alls bra

Tack för svaret Gossen Ruda!
Du kan också arbeta långsiktigt genom att kratta undan gruset, gräva ner en bit och sedan lägga markduk under. På med gruset och du är klar, du slipper ogräs. Bättre än ättika och definitivt bättre än salt och Round Up!
Gossen Ruda
08-08-2010, 19:06
Vad gäller motreaktioner så kommer det automatiskt men försöker man få någon mer fakta från motståndarna blir det mest påtåenden. Vad gäller salt utefter vägarna så dödar det mängder med träd om dessa står nära. Motorvägarna kantas ofta av bruna barrträd men även lövträd.
CITAT (CillaM @ 08-08-2010, 20:03)

Du kan också arbeta långsiktigt genom att kratta undan gruset, gräva ner en bit och sedan lägga markduk under. På med gruset och du är klar, du slipper ogräs. Bättre än ättika och definitivt bättre än salt och Round Up!
Hört talas om fröogräs?
Yepp, det har jag. Men dessa är bra mycket lättare att dra upp med en markduk under. Det är ingen som sagt att livet i en trädgård ska vara lätt.
Gossen Ruda
08-08-2010, 20:17
CITAT (CillaM @ 08-08-2010, 20:09)

Yepp, det har jag. Men dessa är bra mycket lättare att dra upp med en markduk under. Det är ingen som sagt att livet i en trädgård ska vara lätt.
Nej, men varför skall man göra det svårare än vad det behöver vara?
Inte då, det är inget svårt att göra som jag skrev, 1 gång lite hårdare arbete och sedan bra mycket lättare varje år. Däremot gör man det verkligen inte bättre för sig eller framtiden att återkommande spreja en massa skit (o ja, jag vet vad du har för en massa åsikter om det och Round Up, detta är mina åsikter). Och de är inte mindre värda än dina. Jag tänker inte ge mig in i nån diskussion med dig. Vill bara ge min version av riktigt hederligt trädgårdsarbete, det är ju inget latmansgöra.
CeciliaR
08-08-2010, 23:54
Jag har gjort som du säger Cilla, vi gjorde ett hästjobb med vår trädgård för ett par år sedan och grävde upp uppfarten, gårdsplanen och grusgångarna och lade makadam, markduk och grus överallt. Tyvärr tror jag vi lade fel sort duk så där det inte är makadam kommer det ogräs nerifrån och i allt det grusade ogräs ovanifrån samt i plattorna och stenläggningarna mellan stenarna. Du har rätt i att det inte är latmansgöra att ha trädgård men jag har inte tid och lust att kratta och plocka allt en gång i veckan även om jag önskar att jag hade det

Jag får väl börja med att lägga rätt sorts duk i alla fall på de delar som inte är makadamade så blir jag av med en del av problemet. Jag vill gärna att det ska vara vackert, men jag vill ha tid att sitta och njuta av det också
Gossen Ruda
09-08-2010, 06:25
Får växterna bara tid på sig växer de igenom all sorts duk, rötternas förmåga att hitta eller göra hål är fantastisk. Samtidigt kan frö slå rot var som helst. Jag går en runda med sprutan ett par gånger per år så är det klart. Bara det faktum att det kommer nya fröogräs i ett pekar på att det inte blir några långsiktiga skador.
Källtorpet L&T
10-08-2010, 18:47
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 18:36)

Roundup(glyfosat) dödar allt det träffar och bryts sen snabbt ner. Kan sköljas med om det regnar för snart men osannolikt att det skadar annat.
man skall aldrig sprida glyfosat på väldränerad mark, dvs grusgångar och grusytor..
då kan du i princip hälla ut det direkt i närmsta bäck eller annat vattendrag..
glyfosat ska enbart användas på biologiskt aktiv mark som det heter, där har glyfosaten en möjlighet att brytas ner..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.