wakeman
Hej, planterade en del växter i kruka på bevattningsmatta och såg idag att rötterna hade slingrat sig igenom krukan och in i mattan. Nån som har nåt bra tips på hur man kan undvika detta, blir lite problem sen när man ska plantera om
wakeman
Skulle plantera om en daddel som börjat gro och växa sig igenom krukan och råkade då dra av ca en halv cm av rotspetsen som hade fastnat i bevattningsmattan crying.gif Någon som vet om den klarar sig ändå? Jag har hört att de palmerna ska ha rätt känsliga rötter...
Anja Danmark
Mine planter gør altid det samme, men jeg har ikke oplevet problemer ved udplantning...

fuchsian
Det är mitt första år som jag har mina pelargoner i en plastlåda (sålåda) och hadde köpt till bevattningsmattor. Dessa kommer fr. Willab Garden och på dom mattorna finns 2 olika sidor, en som är mjuk, den ska neråt och den överta är av svart plastaktigt med pyttesmå hål.

Förr fick jag ge vatten varje dag och när det var hett, flega gånger. Nu kan det gå 3-4 dagar mellan jag fyller på vatten under bevattningsmattorna. Mina pelargoner och äv. andra växter har haft ett mycket bra sommar och jag har låtit det torka en dag emellan.
Nu söker jag en sort av låda som har djupare vattenresev och kommer att fortsätta att ha dessa mattor.

Jag har en del amplar i växthuset och det går att klippa till en matta och först lägga något under som höjer så att vattnet får plats.
Det är ett bra sätt att slippa springa med vatten varje dag och man kan åka bort 2-3 dagar, vi seglar en del och detta är en bra lösning att kunna ta båten och slippa oron vör växter. ... fuchian....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon