eva-louise, S-Halland
22-01-2004, 20:38
Har täntk göra egen blandning till mina orkideer. Har hittat vitmossa men var finns cocosfibrer att finna? Eva-Louise
dom finns oftast att köpa på handelsträdgårdar, eller beställs från något tädgårdsforum på internet.
jag brukar beställa från orkideehuset i stockholm.
Du kanske skall be din Göteborgsbekant att kolla på Weibulls om hon ändå skall dit och jaga Amaryllisar för din räkning!!
Alpiner i Halmstad
26-01-2004, 08:17
eva-louise!
Vi är några orkideodlare i Södra Halland som odlar i många olika planteringsmaterial.
Gäller det inte hela säckar, så kan vi nog ordna det.
Sjalv använder jag mest skogsvitmossa och furubark.
Hör av Dig. Vi träffades i går och bytte plantor, planteringsmaterial och erfarenheter.
M.v.h. Bernt
Frågan är om du inte kan använda kokosfibrer från Panduro Hobby.
Förpackning med 40g kostar 27 kr och har artikelnummer 280881.
Närmaste Panduro för dig är på Väla, Helsingborg men finns även på Center Syd i Löddeköpinge.
/E
I Linköping finns en 9.95 butik i närheten av SAAB
Där köpte jag kokosfibrer i paket om 1 liter, som blir minst det 3 dubbla när man häller vatten på dem.
Minns inte om det var en för en tia eller om det var 2 för en tia.
Alpiner i Halmstad
15-02-2004, 17:32
Evin.
Det låter avskräckande.
27kr/0,04kg =675kr/kg
Mvh. Bernt
Haha...ja nu när du säger det så....
men om man inte vill ha så mycket så är det ju bra...
hittade ett kokosfiberpaket idag, det är ungefär som ett mjölkpaket i höjd o bred fast lite tjockare
Det blir 12 liter kokosfiber"jord" när man väl hällt på vatten enligt anvisningen.
Användes av "proffsodlare"
CITAT (Virgo @ 15-02-2004, 22:49)
hittade ett kokosfiberpaket idag, det är ungefär som ett mjölkpaket i höjd o bred fast lite tjockare

Virgo, var hittade du det?
Undrar Unn
andreas i uppsala
29-02-2004, 18:10
Annars kunde du få av mig. Jag måste ändå snart "skörda". "Skörden" ser ut a bli god i år.
CITAT (Unn @ 29-02-2004, 17:39)
CITAT (Virgo @ 15-02-2004, 22:49)
hittade ett kokosfiberpaket idag, det är ungefär som ett mjölkpaket i höjd o bred fast lite tjockare ;)
Virgo, var hittade du det?
Undrar Unn
tja....
Det låg i ett hörn i växthuset.
Det var i en 9.95 butik som jag skrev 4 inlägg tidigare.
kerstin z5-6
29-02-2004, 21:43
Bernt ! furubark .. det har jag i mängder-komposterad ,grov , vad ? , vit -mossa är det tre steg till ..behövs inget mer ?? är totalnovis men tänker skaffa fler eftersom de växer så bra o blommar så fint i mitt växthus nu

hälsar
Alpiner i Halmstad
03-03-2004, 14:27
Planteringsmaterial till tropiska orkidéer.
Det finns egentligen bara ett material som man inte får använda till tropiska orkidéer. Materialet är vanlig blomjord, eller annat nerbrutet material.
Jag vill därför bestämt varna för finfördelat kokusfiberpulver, som man tydligen kan få att svälla. Det är absolut inget för orkidéer.
Jag har sammanställt lite om hur vi odlar i vår hemsida, eller i album: Så gör vi.

M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
03-03-2004, 23:22
Mycket visuellet och bra

Man tackar för den -
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 03-03-2004, 14:27)
Jag vill därför bestämt varna för finfördelat kokusfiberpulver, som man tydligen kan få att svälla.
Det är just det där cocosfiberpulvret jag letar efter! (Ska inte ha det till orkideer). undrar fortfarande om det inte finns någon annanstans än i en 10-koronorsmarknad i linköping?

Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.