Full version: Hög lilja?
Lillpluttan
Jag har några sådana här växter i en rabatt, misstänker att det är någon form av lilja, men har inte fått napp när jag sökt efter den bland bilderna på liljor på Google.

[attachment=53501:Stora_liljor.JPG]

Jag tycker inte att de passar i rabatten där de står nu, funderar på att flytta dem om vi ska ha dem kvar...Jag är inte så förtjust i de stora vassa bladen, men min man tycker om dem så det kanske får bli någon kompromiss...

Funderar på vilka växter de skulle passa ihop med. Några förslag??

Vi har för övrigt ganska många sorters liljor överallt, några här, några där...Funderar på om man kan göra någon typ av egen rabatt med liljor, kanske tillsammans med gröna växter...
Tar gärna emot åsikter och förslag!

/Lillpluttan
kerstin z5-6
WOW! YUCCA filamentosa! En av de snyggaste växter jag vet .eg bara härdiga i zon 1 underbara!
Gratulerar!
Gunilla T
Det är Yucca filamentosa - palmlilja - alltså ingen Lilum. Den vill ha torrt, soligt och mycket väldränerat för att klara vintern.
Lillpluttan
Tack för snabba svar!

Jag hade fått känslan (efter att bara bott här i knappt två år..) att den här växten är en ettåring växt för i våras var bladen vissna där vi haft blommande exemplar, istället kom det nya blad som det nu har kommit en stängel och fina blommor. De vissna bladen drog vi upp i våras för det såg så skräpigt ut (enligt oss okunniga...). Kan den fröså sig eller är det någon typ av sidoskott/lökar som växer fram?
Här står den mot en södervägg i stenhård lerjord och inget ompysslande...

Funderar på att gräva upp dem och ge bort/sälja på växtloppis...om jag får makens godkännande... giggle.gif

Tycker dock att blommorna är fantastiskt fina, men bladen stör mig...

varghem
Och jag som försöker få min att blomma *suck* dom är helt underbara
kerstin z5-6
Yucca är perenn på så vis att den förökar sig med sidorosetter .Precis som med taklök dör den rosett som blommat.Så stora rosetter som du har tar många år att få.Den är heller inte så lätt att få tag på i alla fall inte i de plantskolor jag har bilavstånd till.Bladrosetten tycker jag är jättevacker och exotisk bara den smile.gif men smaken är ju olika.Bor du i en varm zon kan de kanske klara en flytt.Fast det finns nog en anledning till att de står torr o mot södervägg , precis som de vill ha det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon