lagenunder
En solgul dryg cm med 5 blomblad. Slingar sig fram med ljusgröna motstående nästan runda blad. Kom först i en gång där vi klipper gräset men sprider sig och kväver högre gräs. Har aldrig sett något liknande men denunderlättar gräsklippningen. Men skulle kunna bli ett nytt ogräs? Har sett slingerväxten komma i undervegetationen med kirskål hos en granne. Undrar om den tar över där också?
Kryddan03
Penningblad (Lysimachia nummularia)?
Irene_L
Kan det vara penningblad! Den sprider sig gärna...lite för mycket tycker jag!
ingrid fuxwall
Vill du ha svar som är stämmer tror jag att du måste lägga in bild, någon som har annan åsikt
Jultorpet
Jo, med bild är det lättare.
Låter som penningblad, för nog sprider den sig, men jag har aldrig sett att den kvävt någon annan växt!
Kesigul
Ser den ut så här? En underbar liten växt i mitt tycke. Vi har mängder av den och och låter den gärna ta sig in och ut varhelst den vill. Har aldrig upplevt att den kväver något i sin väg (annat än lite ogräs).
lagenunder
Tackar det är penningblad även om bladen är lite rundare än på bilden. Googlat lite och den tycks gilla lite fuktiga förhållanden men här har den trivts under torkan. Trevligt om den stannar och trivs eftersom den här konkurrerar med brännässla och annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon