|
Alexander-VG-zon3
08-08-2010, 19:58
hejsan
ja vad tycker ni nu när det börjar gå mot sitt slut, får ni panik eller tycker ni bara det ska bli lugnt och skönt ?
själv kollar jag vädret ganska ofta, värmen finns i skåne och i östra sverige inte här. regn, regn och regn och mellan 16-23grader på dagarna och på nätterna mellan 10-14grader. slutet på nästa vecka och veckan därefter ska ännu svalare luft dra ner över sverige. sedan är Aug slut därefter Sept, sedan bor jag ju också i en av de regnigaste och fuktigaste delarna av sverige. så hela sept kommer säkert regna bort vilket betyder ingen sol och ingen värme. löven fälls med början på min blå passiflora därefter fikonen och granatäpplen, i naturen är våra tidigaste lövfälladen träd redan ute i god tid. i okt-nov kommer frosten. slut på det roliga. sedan kommer den nästan eviga vintern.
i morgon får jag ta in mina papayer, mangos och ananaser, ute fryser dom i svalkan och regnet.
på odlingslotten har fikonen på friland knappt växt alls och tomaterna är gröna och dom största i en storlek av en femkrona. min physalis är liten utan blommor och frukt. mina trädtomat har bara blommor och mina änglatrumpeter har inga knoppar och cannorna och gladiolerna är där bara blad dom är stora men inga blommor. kanske hinner dom inte i år och frosten tar bladen. kanske hinner dom precis.
mina valnöt och mitt vita blåregn fick blad i slutet av juli och början av aug, stackars växter. ni hinner ju inte med mer om ni ska vara så sena. tyvärr tänker ju inte växterna så som jag gör. dom gör så varje år. milda vintrar och värmebölja kvittar alltid samma sak varje år. jag vet att det är så men känns som sagt för korttid för dom.
höstaster, höstflox, höstgullris står alla i fullblom eller är på godväg. lika så andra höstblommor tar över.
jag får panik över det hela, jag vill ha mer värme och sommar efter en sådan vinter. växterna har inte växt tillräckligt. känns som om dom liksom inte hinner innan vintern kommer. snart ska mina krukodlade växter ni in i mörkret och trängseln och enbart leva under extra ljus.
i Ryssland drabbas dom av tidernas största värmebölja, Moskva har istället mellan 35-38grader. där är det varmt och skönt. i USA har dom likaså varmaste sommaren på länge där temperaturen stiger till 38-40grader. där får växterna istället för mycket av det goda medan jag och mina växter drunknar och fryser. hade jag fått bestämma hade jag och mina växter nog hellre bott i Moskva än här. alla håller nog inte med mig och inte heller alla mina växter.
men jag älskar värme och lider av panik nu (vinterpaniken börjar tidigt), så mycket jag vill göra, så mycket jag vill plantera, så mycket jag vill skörda, så många fler blommor jag vill se.
dock är ju höstenstid bra planteringsperiod och det är ju faktiskt sommar än enligt kalendern. och den lilla knutta av värme som ev kanske kommer peppar växterna att göra sitt allra bästa och sista så jag hoppas att jag får njuta lite till innan vintern slår till. hösten är ju ockås en ganska trevlig tid med alla färger och glöd. fikonen är ju vackra i sin höstskrud. och palmerna som står ute i okt bland höstfärgade träd ger ju en härlig konstrast.
var tvungen att skriva av mig, fler som känner likadant ?
Myosotis
08-08-2010, 20:05
Jag känner tvärtom men skickar en  , inte kul när man känner så. Jag brukar känna så i maj-juni, och på sensommaren en enorm lättnad. Fast inte riktigt än, det har inte varit någon sådan dag med hög knallblå hösthimmel och luft som är lätt att andas.
Aqvakul
08-08-2010, 20:12
Jag får verkligen panik när jag tänker på vinter, kyla och snö..
Det har varit skumt i år för ingenting har vuxit som det ska. Klängrosorna tokblommar och är nästan 70 cm  Andra rosor som ska bli så där 80-120 cm är kanske 50 cm och ser rätt ämliga ut. Kamomillen verkar inte hinna i blom, av den kinesiska gräslöken är det bara små strån, vildvinet har kanske blivit 150 cm. Vindruvan har fastnar på så där 60 cm och skjuter en massa sidogrenar... det växer inte som det ska helt enkelt Hoppas att hösten blir bättre vad gäller bär och svamp i alla fall. Vi har rätt gott om blåbär och gula kantareller trotsar kylan och regnet och kikar upp här och där. Kan du inte trösta dig lite med naturens gåvor Flaxss? Mvh Fenja
MrMurphy
08-08-2010, 20:26
Har en stor perennrabatt som ungefär 70% inte har slagit ut än i, allt är dock på gång så jag oroar mig inte för den biten. Dock så verkar det ha blivit total härdsmälta vid nedplantering/omplantering och justeringar för några rejäla tabbar i höjdskillnader samt hål på vissa ställen så detta stör mer än frånvaron av blommor... Sitter bara och vill få blomningen "ur vägen" för att rätta till det det här eländet. Suktar efter att få sätta spaden i jorden ordentligt, och att få börja sikta på nästa år. Dock slipper jag helst vintern, och allramest om det är minsta tillstymelse till likhet från vintern som var. Hua!
Alexander-VG-zon3
08-08-2010, 20:31
CITAT (Myosotis @ 08-08-2010, 21:05)  Jag känner tvärtom men skickar en  , inte kul när man känner så. Jag brukar känna så i maj-juni, och på sensommaren en enorm lättnad. Fast inte riktigt än, det har inte varit någon sådan dag med hög knallblå hösthimmel och luft som är lätt att andas. tack ja soliga och knallblåa hösthimlar med eldiga träd runt om, är underbart. tyvärr är det sparsmakat med sådana dagar här. här gäller regnet regim. CITAT (Fenja @ 08-08-2010, 21:16)  Det har varit skumt i år för ingenting har vuxit som det ska. Klängrosorna tokblommar och är nästan 70 cm  Andra rosor som ska bli så där 80-120 cm är kanske 50 cm och ser rätt ämliga ut. Kamomillen verkar inte hinna i blom, av den kinesiska gräslöken är det bara små strån, vildvinet har kanske blivit 150 cm. Vindruvan har fastnar på så där 60 cm och skjuter en massa sidogrenar... det växer inte som det ska helt enkelt Hoppas att hösten blir bättre vad gäller bär och svamp i alla fall. Vi har rätt gott om blåbär och gula kantareller trotsar kylan och regnet och kikar upp här och där. Kan du inte trösta dig lite med naturens gåvor Flaxss? Mvh Fenja jag hoppas på en kanon sensommar och höst, men det är inte alltid det vill sig. bara tanken av det gör mig nedstämd. visst glädjer jag mig av naturen, jag älskar naturen och tar långa skogspromenad och plockar bär och svamp.
bergvallmo
08-08-2010, 20:32
Ja du är inte ensam om panikkänslan. Tycker vintern blir värre och värre för var år som går. Nu är det nästan så att jag har vinterpanik redan innan sommaren börjat.
Önskar jag kunde låta bli att sova på sommaren och semestern, bara för att kunna ta till vara på varje stund.
Alexander-VG-zon3
08-08-2010, 20:35
CITAT (MrMurphy @ 08-08-2010, 21:26)  Har en stor perennrabatt som ungefär 70% inte har slagit ut än i, allt är dock på gång så jag oroar mig inte för den biten. Dock så verkar det ha blivit total härdsmälta vid nedplantering/omplantering och justeringar för några rejäla tabbar i höjdskillnader samt hål på vissa ställen så detta stör mer än frånvaron av blommor... Sitter bara och vill få blomningen "ur vägen" för att rätta till det det här eländet. Suktar efter att få sätta spaden i jorden ordentligt, och att få börja sikta på nästa år. Dock slipper jag helst vintern, och allramest om det är minsta tillstymelse till likhet från vintern som var. Hua! det verkar som du har fullt upp och det är härligt med projekt, hade jag haft tillgång till trädgården så hade det nog varit lättare. där finns ju mycket mer höstpyssel. tror du att du hinner med allt ? sådan vinter som det var vill jag inte heller ha i år. CITAT (bergvallmo @ 08-08-2010, 21:32)  Ja du är inte ensam om panikkänslan. Tycker vintern blir värre och värre för var år som går. Nu är det nästan så att jag har vinterpanik redan innan sommaren börjat.
Önskar jag kunde låta bli att sova på sommaren och semestern, bara för att kunna ta till vara på varje stund. i juli börjar jag få panik känslor. önskar man kunde ta tillvara på april-juni lite längre för då känns det som man har sommaren framför sig och vad allt kan erbjuda. nu vet man vad den hade att erbjuda och hur vädret blev. förhoppningarna är nästan slut.
MrMurphy
08-08-2010, 22:30
[quote name='flaxss' date='08-08-2010, 21:35' post='1267961'] det verkar som du har fullt upp och det är härligt med projekt, hade jag haft tillgång till trädgården så hade det nog varit lättare. där finns ju mycket mer höstpyssel.
tror du att du hinner med allt ?
sådan vinter som det var vill jag inte heller ha i år.
Jag har inte så stor tomt, känner att det är min lilla akilleshäl. Eftersom den är så liten kedjehustäppa och SÅ många timmar tillbringas där dagligen så är det för mycket tid som man blänger sönder saker. Har varit hemma i några år med barn och mycket tid har funnits för att påta med saker, desto mindre tid till att faktiskt lära sig om detsamma (läsa etc). Så jag kan erkänna att jag gjort regelvidriga saker med ex rosor och ju mer jag lär mig desto mer förundrad är jag att de faktiskt överlevt och blommar fint. :-D Men nu har jag hittat hit till Odla så nu ska jag försöka att sluta med att tortera alla växter. ;-)
Det värsta med trädgård/växter är att man bör ha en sådan stor portion med tålamod, jag önskar att allt hade hjul istället!
Solstorm
08-08-2010, 23:02
Det märks redan att det har blivit mörkare. Jag får ångest när sommaren går mot sitt slut, tror nästan det blir värre för varje år. Avskyr mörkret och kylan. November är årets hemskaste månad, då är det så mörkt och så himla långt kvar till våren. Skönt när det märks i januari att ljuset börjar komma tillbaka, men då har man det kallaste kvar framför sig.
Sussie F-Flower
09-08-2010, 00:50
-OJ! Här skulle jag kunna skriva väldans mycket..... Men det får bli i morgon eller en annan dag när jag är "piggelin"...
Orkidétjuven
09-08-2010, 04:01
Hey Flaxxs, du har inte funderat på att bosätta dig utomlands, lite längre ner på kontinenten eller så? Så kan du odla året runt...
Skruttis
09-08-2010, 08:24
Panik, det är bara förnamnet. Känner mig alltid deppig när hösten börjar smyga sig på och i år är är det ännu värre. Har i princip inte kunnat gjort någonting i trädgården i år. De veckorna vi hade varmt och kanonväder tillbringade jag stor del på sjukhus eller i bil till och från vårdinrättningar. Nu när jag är hemma så regnar det varje dag. Får inte börja gräva förrän i oktober och då är det ju alldeles försent att anlägga rabatter. De frösådda perennerna står i för små krukor i växthuset och väntar på att bli utplanterade. Börjar känna mig kvävd av allt detta regnande och snart är vintern här, som jag avskyr. Nej men fy vad jag gnäller, nu ska jag sluta. Kort sagt, det jag gillar med sensomrar är att man får skörda och lägga in bär, grönsaker mm. Hösten har jag svårt att se något positivt med. Skulle vara alla fina färger då.
Alexander-VG-zon3
09-08-2010, 09:20
CITAT (Orkidétjuven @ 09-08-2010, 05:01)  Hey Flaxxs, du har inte funderat på att bosätta dig utomlands, lite längre ner på kontinenten eller så? Så kan du odla året runt... klart!! Rom står fortfarande som nummer ett på listan  , därefter är det ju olika ställen i Sverige, Danmark, Frankrike, Spanien, Ryssland som man vill bo i. men Rom eller närliggande ormåden är ju ditt jag ska sikta mig på. sedan får man se vart man mellan landar.
Alexander-VG-zon3
09-08-2010, 09:25
CITAT (Skruttis @ 09-08-2010, 09:24)  Panik, det är bara förnamnet. Känner mig alltid deppig när hösten börjar smyga sig på och i år är är det ännu värre. Har i princip inte kunnat gjort någonting i trädgården i år. De veckorna vi hade varmt och kanonväder tillbringade jag stor del på sjukhus eller i bil till och från vårdinrättningar. Nu när jag är hemma så regnar det varje dag. Får inte börja gräva förrän i oktober och då är det ju alldeles försent att anlägga rabatter. De frösådda perennerna står i för små krukor i växthuset och väntar på att bli utplanterade. Börjar känna mig kvävd av allt detta regnande och snart är vintern här, som jag avskyr. Nej men fy vad jag gnäller, nu ska jag sluta. Kort sagt, det jag gillar med sensomrar är att man får skörda och lägga in bär, grönsaker mm. Hösten har jag svårt att se något positivt med. Skulle vara alla fina färger då. GNÄLL på, kan inte alls ha varit roligt att vara dålig, speciellt inte om det är varmt. för värme och man är dålig samtidigt är inte heller trevligt. hoppas vi får ett bättre år nästa år, med stabil värme och sol och ingen torka och inga regnperioder utan lagom stabilt på alla håll. så att växterna växer på sig och att man själv orkar arbeta i trädgården och pyssla om växterna. jag kan se lite positivt med hösten, ev fina höstdagar och färgerna. men resten känns lite nedstämt.
kerstin z5-6
09-08-2010, 09:25
Ja fy..fy för höst o mörker..
Alexander-VG-zon3
09-08-2010, 09:30
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-08-2010, 01:50)  -OJ! Här skulle jag kunna skriva väldans mycket..... Men det får bli i morgon eller en annan dag när jag är "piggelin"...  skriv på  lätta på ditt hjärta CITAT (MrMurphy @ 08-08-2010, 23:30)  :-D Men nu har jag hittat hit till Odla så nu ska jag försöka att sluta med att tortera alla växter. ;-) det tror jag inte att du gör, dina växter mår nog väldigt bra. fast jag själv har några växter som jag inte tar så väl hand om. vet inte om det är för jag får panik och nedstämdhet inför hösten och vinter så jag inte orkar. eller av lathet eller att jag inte riktigt orkar med växten. CITAT (Aqvakul @ 08-08-2010, 21:12)  Jag får verkligen panik när jag tänker på vinter, kyla och snö..  CITAT (Solstorm @ 09-08-2010, 00:02)  Det märks redan att det har blivit mörkare. Jag får ångest när sommaren går mot sitt slut, tror nästan det blir värre för varje år. Avskyr mörkret och kylan. November är årets hemskaste månad, då är det så mörkt och så himla långt kvar till våren. Skönt när det märks i januari att ljuset börjar komma tillbaka, men då har man det kallaste kvar framför sig. CITAT (kerstin z5-6 @ 09-08-2010, 10:25)  Ja fy..fy för höst o mörker.. ja det är inga saker jag gillar alls, mörker, kyla och snö. i går gick solen ned vid 22tiden. innan var det ljust långt in på nätterna. det saknar jag väldigt mycket. norra sverige här väl fortfarande massa ljus ?
Alexander-VG-zon3
09-08-2010, 09:37
tydligen var min Blåa passiflora tidig i år, redan ETT gyllne gult blad på den såg jag nu när jag gick ut. men den har blommat mycket i år så det ska jag vara glad för och den har faktikst även i år hunnit växa upp till grannens balkong. så den kan jag väl låta ta det lite lugnt nu.
kerstin z5-6
09-08-2010, 09:41
Vi har också slut på ljusaste nätterna...och för mej är det mkt som måste fixas till innan vintern -inte bara i trädgården utan inne.Ett sätt att förlänga sommaren är ju att resa bort till sol på hösten.Tänker nog göra det.
fuchsian
09-08-2010, 10:04
Hej alla! Det är inte roligt att det redan känns som höst. har idag +14, men nätterna har hållit sig över +10 än. Växterna i växthuset har tagit sig en paus, inget nytt händer (nu tar jag i --- klematisen blommar och mina pelargoner) både den som är inne ock den som står i ett vrå ute blommar. Min stackars änglatrumpet knoppar för fullt ute, men om det blir svalare så åker den in, vill se de vackra blommorna. I mina lådor och ute sker det lite saktare, men har rätt mycket som blommar på utealtan. Så himla mycket jobb som jag la ner i våras för det hela, hade jag velat njuta av mera. Använder ett litet element i växthuset när vi är där för att köra ut det råkalla. Jag hoppas att vi kan få lite mer värme och sol snart, just nu vaknar man inte ens i tid, så mörkt är det på morgonen, men än har inte paniken slagit till, kanske av den anledningen att jag vår mina down-period på våren, men höstarna går bra och vi kommer inte vara hemma så mycket sen jag har flyttat ut fr. växthuset det som inte ska vara där. Annars gillar jag sommar och höst, men avskyr vintern även att jag inte deppar just då. Vi har alla våra ljusa och mörkare perioder och inte kommer man ur det....  ..fuchian..
Skruttis
09-08-2010, 11:28
CITAT (flaxss @ 09-08-2010, 10:25)  GNÄLL på, kan inte alls ha varit roligt att vara dålig, speciellt inte om det är varmt. för värme och man är dålig samtidigt är inte heller trevligt. hoppas vi får ett bättre år nästa år, med stabil värme och sol och ingen torka och inga regnperioder utan lagom stabilt på alla håll. så att växterna växer på sig och att man själv orkar arbeta i trädgården och pyssla om växterna. jag kan se lite positivt med hösten, ev fina höstdagar och färgerna. men resten känns lite nedstämt. Tack snälla Flaxss för att det är ok att jag klagade. En sådan här regnig och dålig dag när jag är helt nere i skosulorna så hjälper det. Jag hoppas också på ett bättre nästa år.
fuchsian
09-08-2010, 15:22
Skruttis,
Det blir nog bättre, men man har rätt att ha sina "nere-dagar" när det behövs. ...fuchian...
Alexander-VG-zon3
09-08-2010, 15:54
CITAT (Skruttis @ 09-08-2010, 12:28)  Tack snälla Flaxss för att det är ok att jag klagade. En sådan här regnig och dålig dag när jag är helt nere i skosulorna så hjälper det. Jag hoppas också på ett bättre nästa år.  ja det hjälper att skriva av sig  CITAT (fuchian @ 09-08-2010, 11:04)  Hej alla!
Det är inte roligt att det redan känns som höst. har idag +14, men nätterna har hållit sig över +10 än.
Växterna i växthuset har tagit sig en paus, inget nytt händer (nu tar jag i --- klematisen blommar och mina pelargoner) både den som är inne ock den som står i ett vrå ute blommar. Min stackars änglatrumpet knoppar för fullt ute, men om det blir svalare så åker den in, vill se de vackra blommorna. ja det märks att det blir svalare, kollade faktikst i min änglatrumpet idag och den hade nyss börjat att bilda en massa knoppar, dock små än. men hoppas hoppas. siktar in mig på sept att den vill blomma då och på sen frostnatt. annars får den stå i fönstret i köket ett tag och blomma klart och sedan tas in för vilan.
MrMurphy
09-08-2010, 22:29
Idag fick jag känningar av att låt den här f*******e sommaren vara över nu... Getinginvasion och en rackare satte sig på min dotters mun, hon slog till = 2 stick och en hysterisk unge ett ex antal timmar.
Igår så kilade jag ut sent för att plocka in kvarglömda nappar ute och på verandadörren sitter en av de fetaste mördarsniglar jag någonsin sett. För sent på kvällen, för mörkt och för äcklad så jag ignorerade eländet. Till saken hör att vi sågat i sten och detta har gjort att det blivit ett tunt stendamm på fönsterrutorna. Morgonen invigs med att man ser EXAKT hur det där monstret har krälat runt på fönstrena, vad sjutton ska de där och göra?? *burr*
Idag har jag en surdag då jag hatar myror, getingar och mördarsniglar. *Gnäll, gnäll, gnäll*
Imorgon är det nya tag! :-D
mamamaggan
09-08-2010, 23:14
Inte ett dugg panik inför hösten. Vi har ju haft sommar , då blir det höst . Hösten kan bli lång och fin med mycket mycket färger , hög och klar luft , skogspromenader med svampkorgen mm mm .
Tycker i alla fall just nu att det är skönt att hösten kommer .
CITAT (mamamaggan @ 10-08-2010, 00:14)  Inte ett dugg panik inför hösten. Vi har ju haft sommar , då blir det höst . Hösten kan bli lång och fin med mycket mycket färger , hög och klar luft , skogspromenader med svampkorgen mm mm .
Tycker i alla fall just nu att det är skönt att hösten kommer . Kunde inte skrivit det bättre själv, håller helt med dig ÄLSKAR hösten!!
Kesigul
11-08-2010, 23:23
Lite mer sommar hade inte varit helt fel. Fast hösten gillar jag faktiskt då mycket nytt startar. Vilken glädje jag kände varje höst då skolan började och bänken var full med nya, härliga skolböcker. Tyvärr får inte barnen uppleva detta pga sparbeting. Denna glädje jag kände då färgar nog fortfarande ingången i hösten.
Att det slutar med en vinter försöker jag tränga bort i det längsta och förhoppningsvis slipper vi den gågna vinterns snömängder. Inte 92 dagar snö igen, tack!
mamamaggan
11-08-2010, 23:32
Hösten väcker nostalgiska tankar hos mig också. När jag var ung och bodde i stora staden så var hösten biosäsong. En hel del biografer att välja på coh så kunde man kanske slinka in och ta en öl efteråt och diskutera filmen med kompisar. Det var tider det ! Eller man gick på några intressanta föreläsningar , kurser , bibblan .......................................
Ingen panik här, men visst är det en del som ska göras. Fortfarande behöver det rensas ogräs och röjas sly, och om en månad ska jag slå ängen. Då ska jag vara ledig i två veckor (inte en som jag brukar) eftersom jag även måste hinna ta det lite lugnt emellanåt. Nyss har jag avbeställt en planerad långresa, för jag orkar nog inte med att slussas runt i en grupp mer på ett tag. När det inte är så mycket fotoljus på kvällarna kanske jag också har vett att låta rådjuren vara. Bockjakten börjar i nästa vecka, och då är det nog bäst att inta smyga ut och vara i vägen för mycket. Jag behöver varva ner och inse att jag inte kan vara riktigt överallt.
Olle
Solstorm
13-08-2010, 09:39
CITAT (Olle A @ 12-08-2010, 12:59)  Jag behöver varva ner och inse att jag inte kan vara riktigt överallt.
Olle Ett bra sätt att varva ner är att sätta sig ute i en skön stol, blunda och bara lyssna. Då både hör och känner man sommaren samtidigt som man kopplar av.
kerstin z5-6
13-08-2010, 11:28
Jag ska jobba två veckor, sen när allt är gult dött o fult åker jag till solen och förlänger sommarljuset ett tag till..så jag överlever November
Platinum
13-08-2010, 12:01
Hösten tycker jag inte alls illa om, då är det skördetid i köksträdgården och skogen är full av svampar att plocka.
Det är nog senvintern jag tycker sämst om, när snön töa bort och innan grönskan börjar slå ut. Det är tur man har plantor på drivning inne som behöver pysslas om under den perioden, för annars vore det görtråkigt.
Alexander-VG-zon3
13-08-2010, 13:23
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-08-2010, 12:28)  Jag ska jobba två veckor, sen när allt är gult dött o fult åker jag till solen och förlänger sommarljuset ett tag till..så jag överlever November låter härligt att åka bort, synd jag inte kan göra det samma själv. har du resplaner redan för vintern ? CITAT (Platinum @ 13-08-2010, 13:01)  Det är nog senvintern jag tycker sämst om, när snön töa bort och innan grönskan börjar slå ut. Det är tur man har plantor på drivning inne som behöver pysslas om under den perioden, för annars vore det görtråkigt. det är tur ja att man har alla frösådder i jan-feb. plus att titta till alla övervintrare som man har inne. en del vaknar andra sover vidare. sedan för man ju citrus frukter som mognar under vintern.
Monarda
13-08-2010, 16:12
Ingen panik här inte. Känns bra att bädda ner trädgården när hösten kommer och då är jag redan långt fram i tankarna inför nästa säsongs projekt. Tycker det är skönt att vi har fyra årstider, skulle verkligen inte vilja ha sommar jämt. Fast vintern kan kännas liiiiite lång ibland.
malcolm
13-08-2010, 17:37
Har ingen panik inför hösten och vintern men känner lite bitterhet över att våren/sommaren inte blev som jag önskade. Hade en del planer i början av året men ingenting har blivit gjort pga. sjukdom, detta har varit en av mina sämsta somrar någonsin och jag har inte ens kommit mig ut med min kanot eller badat utomhus i år. Livsgnistan och viljan är som bortblåst och jag oroar mig för om mina fönster klarar sig utan ommålning en vinter till utan att bli förstörda. Samma sak med bilen, borde ha fixat en del rost på den men det har inte blivit av. Allt förfaller här hemma, både ute och inne men jag orkar inte... *suck*
Fördelen med vinter och snö är i alla fall att min trädgård blir lika fin som grannarnas då.
kerstin z5-6
13-08-2010, 17:45
Malcolm -man KAN inte hinna allt..man måste inte heller. I år har min trädgård tagit hand om mej, nästa år tar jag hand om min trädgård.
Även här är det fönster som borde målas och massor på O= Ogjort...
Ja Flaxxs jag har planer för vintern med:) tror jag rymmmer igen till jul:)
malcolm
13-08-2010, 18:09
Prata inte om jul, den "högtiden" lägger jag ner i år.
Ingen panik för min del. Först och främst har sommaren varit varm och solig, och det är det fortfarande. Hos mig har det varit en av de bästa somrarna jag har haft, främst vädermässigt. Nu under sensommaren är även många sommarblommor och växter som övervintras frostfritt i deras största skick, då de har haft hela sommaren att växa till sig. Hösten är annars härlig, speciellt om den inte kommer för tidigt - vilket den inte verkar göra i år ser det ut som. Sen finns det mycket att göra under hösten, shoppa lökar och växter och sedan plantera. Dock känns det lite dystert när träden är nakna igen, himlen är grå, marken är fuktig och det är +5-10 grader i luften.
lilla mamma
14-08-2010, 16:14
Nej inte alls. Det är nu som sommarn är som bäst. Inga fröplantor som ska skolas om, massor av sticklingar som kan förökas istället. Frukt, bär, grönsaker i drivor. Varmt och skönt hela dygnet runt. Jag vet inte om jag är dum i huvet- men vi har de senaste två veckorna haft mellan 18-25 grader nästan hela dygnet runt.
Utanför altanen där knölbegoniorna och pelargonerna håller på att bloma ihjäl sig, börjar rönnbären bli röda. Vi väntar på att äpplena skall mogna. Människan är skapt olika, så är det bara. vilken tur att alla upplever sakerna olika.
Solstorm
14-08-2010, 16:43
CITAT (Dilara @ 14-08-2010, 16:40)  Hösten är annars härlig, speciellt om den inte kommer för tidigt - vilket den inte verkar göra i år ser det ut som. Hur kan du se det? Finns det väderprognoser som spår så långt fram?
Blomfrun
14-08-2010, 18:16
CITAT (lilla mamma @ 14-08-2010, 17:14)  Nej inte alls. Det är nu som sommarn är som bäst. Inga fröplantor som ska skolas om, massor av sticklingar som kan förökas istället. Frukt, bär, grönsaker i drivor. Varmt och skönt hela dygnet runt. Jag vet inte om jag är dum i huvet- men vi har de senaste två veckorna haft mellan 18-25 grader nästan hela dygnet runt.
Utanför altanen där knölbegoniorna och pelargonerna håller på att bloma ihjäl sig, börjar rönnbären bli röda. Vi väntar på att äpplena skall mogna. Människan är skapt olika, så är det bara. vilken tur att alla upplever sakerna olika. Håller med om temperaturen, varmt som atttan på nätterna och ännu varmare på dagen. Idag har vi haft nästan 30° i skuggan. Jag har tyvärr lite sådder kvar att ta hand om men sedan flyttar jag fokus så sakteliga innåt. Efter Tusen Trädgårdar så har inne blivit lite eftersatt men framåt oktober/november så ska det bli ändring på det. Sylta, safta, baka, inreda och annat mysigt.
zaaritha
14-08-2010, 20:49
Jag blir ledsen! Jag hatar snö o kyla......
Nej nej nej!! "Den höst di svage kallar vår" - eller var det tvärtom? Hösten är den absolut bästa av alla årstider! Det är tiden för Nystart! Och då menar jag inte odlandet. Det är något jag har haft med mig från barndomen, tror det härrör från skolstarten. Då började man om från nytt. Nya kläder, ny skolväska, nya läroböcker... Mmmmm! Och detta goa förknippar jag med alla vackra färger i naturen som bara finns på tidig höst. Sprakande är väl ett understatement. Sen har väl alla årstider sina tjusningar, alla lika romantiska och härliga i mina ögon. Men höst har en särskild plats i mitt hjärta och sinne.
Just nu velar jag ang. mina balkonglådor. Riktiga ruskprickar finns där nu, 70 % visset. - Ska jag bara ignorera dom, eller - Ska jag bege mig till närmsta handelsträdgård och hitta några fina växter att sätta där och HOPPAS att vädret är bra för dom i höst?
Sen har jag fortfarande några perenner som måste ner i jorden och jag har inte gjort nån rabatt för dem för jag kan inte bestämma mig för nån lämplig plats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|