LinaL
Vi ska plantera på en ganska brant slänt och jag undrar hur man bär sig åt för att förhindra ogräs och se till att inte jorden åker ner till botten av slänten? Vad jag har förstått kan man använda markväv och kokosmatta, men i vilken ordning? Markväv, jord, kokosmatta och sen mer jord eller hur bär man sig åt?
Spelar det någon roll vad man planterar? Vi har funderingar på benved eller någon klängväxt som Vildvin eller Bokharabinda.

Väldigt tacksam för lite hjälp!

Mvh

Lina
Fenja
Hej och välkommen hit! Lite uppgifter om hur stor och brant slänten är, vilket väderstreck det gäller, vilken växtzon du bor, ja i stort sett allt du kan berätta är till hjälp när man ska komma med råd.
Mvh
Fenja
LinaL
Slänten är i väst men har sol både förmiddag/morgon och eftermiddag/kväll. Det har varit ganska torrt i sommar, och i ena hörnet står en stor björk. Det är en stor yta på sådär 5 x 15 meter och det lutar rejält- precis hur mycket vet jag inte men ordentligt. Vi bor utanför Stockholm så det borde väl vara växtzon 2 då.
Hittills har det bara växt gräs, klöver, kvickrot och annat ogräs, och jorden under är lerig så jag antar att det bara har varit fyllnadsmassor och ingen matjord. Vi behöver i alla fall ta hit ett lass jord för att få något att växa där. Under björken är jag inte säker på vad man kan plantera egentligen då det inte växer något alls där just nu.

Mvh

Lina
Fenja
Det är nog en bra idé att lägga markduk innan jordlasset ska dit. Under björken kan det nog bli knepigt att få något att växa då den tar både mycket av näringen och vätskan. Kanske vintergröna som verkligen är anspråkslös, kan vara ett alternativ där.
Med det läge du har kan du välja bland en massa olika växter, fundera lite över vilka färger du gillar. Om du vill att slänten ska vara buskig, varierad i höjd eller bara jämnbeväxt. Du kan sätta buskar, kanske stephanandra som täcker snabbt, marktäckanderosor som Fairy, Bonica eller Sommerwind. Eller lite högre perenner tillsammans med marktäckare.
Mvh
Fenja
LinaL
Markduk får det bli först. Vad gäller planteringen tror jag det blir någon klättervildvin för att täcka ytan snabbt och jämnt och sen kanske någon perenn som är högre så småningom. Vi får se hur det blir under björken, det är ju en stor yta så jag kan börja i andra änden. Vintergröna har vi på ett annat ställe så det kanske man kan använda här också.

Vet du hur man gör med kokosmattan? Ska den på efter jorden? och sen mer jord? Eller efter markduken?

Mvh

Lina
Fenja
Tyvärr har jag aldrig använt kokosmatta. Kanske någon annan kan hjälpa till med det?
Mvh
Åsa
Motti
Har du långa stora slänter skulle jag vilja rekomdera att Terassa slänterna, i hela vår förra trädgård var det bara slänter åt alla håll, kom det ett störtregn låg all bark vi lagt på längs ner rötter kröp upp osv,det var ett elände att krypa upp och ner i dom till slut gav vi upp för våra ryggar pallade inte det arbetsställningarna,hade vi vetat bättre skulle vi Terassat slänterna så de hade blivit mer lättillgängliga att jobba i .
Orkidétjuven
Jag skulle satsa på ngt som är naturligt förekommande i Sverige. Inhemska växter.
På så sätt slipper man massa onödigt jobb, det mesta är då anpassat för att leva i rätt miljö, med vatten, jordmån, näring osv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon