Full version: kallt, men ingen snö
Nutten
Fy för att bo här i Malmötrakterna. När det väl blir kallt så får man ingen snö! Annars är det då ingen brist på nederbörd här inte...

Jag som vill gå ut och fota massor med växter i vinterskrud, det gör sig helt enkelt inte utan snö när man är omgiven av åkrar, höghus och vägar! Vill fota istappar, snöklädda grenar, djurens reaktion på snö. Framför allt vill jag ha det ljusare! Det är en sådan skillnad på en vinternatt med och utan snö! Med snö är det härligt att krasa fram på små stigar, men utan är det bara mörkt, kallt och rått!
lolo
Du får väl flytta upp till Norrland då!? laugh.gif laugh.gif laugh.gif /Ann-Louise i Lycksele
Nutten
Norrland är för mörkt övriga årstider och för kallt . Måste kunna odla massor! tongue.gif
Sylvia
Men Skånes inland då? Både snö och odlingsklimat!
Hos oss på Västkusten snöar det just nu!
ariana
Här i Bohuslän är det snöoväder just nu och helt vitt ute
du kanse skall hyra dig en stuga här uppe
is på mina bilder
och lite sol fick vi igår finns i albumet längt ned rolleyes.gif
*Felix matte*
Vi har 3,5 plus, svag vind och solen kikar fram då o då biggrin.gif
Bara 4 mån. kvar tills vi har sol dygnet runt wub.gif
Betty
CITAT (Nutten @ 23-01-2004, 10:33)
Norrland är för mörkt övriga årstider och för kallt . Måste kunna odla massor! tongue.gif

För mörkt???! ohmy.gif Har ni ännu ljusare sommar än oss??! rolleyes.gif
Vi har just nu -8° Rätt normal temperatur tycker jag, det är ju faktiskt januari... Våra trädgårdar ligger nu och sover sött under sina skyddande snötäcken - ingen barfrost här inte!:D
Och du Nutten, vi kan odla massor! tongue.gif ... det är ju inte Sibirien precis... laugh.gif
Posse
CITAT (Nutten @ 23-01-2004, 10:33)

Det kanske borde anordnas ett rikstäckande bytessystem? unsure.gif

T.ex. så att den som bor i Skåne men vill uppleva riktiga brakvintrar, får byta under vinterhalvåret med någon från andra änden på Sverige. rolleyes.gif
andreas i uppsala
Under högsommaren(1-2 månader) har ni det ljusare men vi har varmare och längre somrar(inte för att vi har långa somrar).

Betty, jag slår vad om att vi kan odla mer här nere i "söder".

ha det bra
lolo
Hej! Visst går det att odla många växter här i Norrland, Andreas! Det som ofta har avgörande betydelse för perenna växter är om det blir mycket snö eller inte. Här uppe har vi ofta snö, vilket ger ett skydd för perenna växter. Blir det däremot mycket kallt men ingen snö så fryser perennerna och dör, vilket nästan är vanligare i södra Sverige. Använder man dessutom naturens stenar i sin trädgård kan man uppnå ett väldigt bra resultat - även för växter som normalt endast klarar sydligare klimat. Man får helt enkelt planera sin skötsel mera häruppe. rolleyes.gif Något som en del gör är att "testa" växter från söder och se om de klarar sig - vilket de faktiskt kan göra.

Sen är det en annan sak att man önskar ert klimat och längre somrar......

mvh
Ann-Louise i Lycksele smile.gif wub.gif
andreas i uppsala
Snö är även mycket vanligt här, vilket är en räddare i nöden när det blir riktigt kyligt.Torr luft har vi också och då särskilt på våren och sommaren.

Jag tycker synd om er.Först får ni gå i deprimerande mörker i flera månader(lite längre än oss) och sen måste ni stå ut med sol dygnet runt.Då går det väl knappast att sova.

Jag skulle bli galen av allt det (även fast er klimat är ganska exotiskt(nordligaste norrland)) fast det är inte bättre här, men vi kan i alla fall åka med första bästa flyg härifrån om det blir för hemskt.

När försvinner snön hos er och när är sista dag med frost?
Betty
Inte ska du tycka synd om oss Andreas! Vi har ju själva valt att bo här uppe! smile.gif Jag skulle faktiskt inte vilja byta, - lite avis är jag på att ni får vår så tidigt jämfört med oss...
Visst, mörkret i oktober -december är inte kul... Om vi bara får ha några centimeter snö så känns det faktiskt inte sååå mörkt! rolleyes.gif
Sen kommer ju julen som ett ljust avbrott i mörkret. smile.gif
Och när det sedan vänder mot ljusare tider så går det ju riktigt fort här uppe i norr!
CITAT
sen måste ni stå ut med sol dygnet runt.Då går det väl knappast att sova.
Jodå, det går visst att sova fast det är ljust ute!
...mörka fördragna gardiner, svarta rullgardiner, persienner... rolleyes.gif
Man vänjer sig! Det är ju inte så att solen står högt på himlen och strålar lika intensivt som mitt på en solig sommardag! laugh.gif
CITAT
men vi kan i alla fall åka med första bästa flyg härifrån om det blir för hemskt.

Det kan vi med!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Snön försvinner kring mitten av april och de sk järnnätterna är väl kring 10:e juni - tror jag... unsure.gif
andreas i uppsala
Vår snö försvinner också för gott i mitten av april(5-16) men vår sista frost brukar komma i slutet av april till början av maj. sad.gif
Sen ska sommaren börja nån gång i mitten av maj smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon