LenaFriman
Blir ytterst förvånad när jag ser hur dyra vita & mörkröda krolliljor är på tradera! confused.gif

Vill ha en vit men inte betala mer än 200 spänn för en lök.

Mvh Lena

Lady Hamilton
Håller med dig thumbdown.gif Och just Krolliljor bör planteras ganska direkt man tagit upp dem ur jorden Själv kom jag över en Svart Krollija etydligt billigare förra helgen tummenupp.gif
Jultorpet
Köpte mina där för några år sedan och det var likadant då. Lyckades till slut vinna en auktion som stannade på vettigt belopp.
Förra året ramlade knopparna av så i år var första året de blommade. biggrin.gif
mojan
Köpte en vit krollilja i Lilla Fiskaregatans butik i Lund i fjol. De hade inte dem som torra lökar ute i affären utan gick iväg och kom med en färsk lök. Lät bra, tycker jag.

Tyvärr har jag inte sett till den i år. Antingen tog den hårda vintern den eller åt mördarsniglarna upp bladen. Satte den bland de rosa krolliljorna så jag tycker att det borde ha varit rätt plats.

Är de vita svårare att få att ta sig?
LindaLunda
Mojan: Oroa dig inte över att din lök inte visat sig ännu! Kanske den inte blommat i år och så har den bara haft ett grönt bladverk . Och eftersom du satt den bland de rosa så...
Det kan även vara så att den inte alls kommit upp!! Det betyder ingenting!
Jag fick fatt i Svart Krollilja för några år sedan och det var först 3:e sommaren, i år, som den överhuvud taget visade sig ovan jord!!!!
Så ta det bara lugnt!
Viveka
CITAT (mojan @ 09-08-2010, 20:25) *
Är de vita svårare att få att ta sig?

Vi har en gammal trädgård med både rosa och vita krolliljor. Båda sorterna självförökar sig genom frö, men de vita är inte lika expansiva som de rosa, det går kanske en vit på 20 rosa, så förmodligen är de lite ömtåligare. Eller så korsar de in sig, och den rosa formen är dominant.

Eftersom jag gillar de vita bättre brukar jag ibland föröka dem genom lökfjäll. Det innebär lite pyssel och tar ca tre år till blomning, men är annars ganska enkelt.
mojan
Tack för svar. Då kan jag lugnt invänta nästa år...eller nästa igen... sleeping.gif
En odlare får inte vara otålig-fast det är jag. crazy.gif
Monarda
CITAT (LenaFriman @ 08-08-2010, 21:55) *
Blir ytterst förvånad när jag ser hur dyra vita & mörkröda krolliljor är på tradera! confused.gif

Vill ha en vit men inte betala mer än 200 spänn för en lök.

Mvh Lena

Kan tipsa om att Larz Danielssons Spezialplant har vita krolliljor för 75 kr st. Skickade själv efter svarta därifrån i våras för 125 kr st och det var fina exemplar. Dock vet jag inte om det är lämpligt att plantera nu på höstkanten.
LenaFriman
Har sett att man kan köpa från spezialplant. Nu kan man inte beställa därifrån, för sent.

Har nog tänkt att beställa därifrån men den vita och svarta har varit slut hela tiden. mad.gif

Får försöka nästa år.

Tack för tipset i alla fall.
kerstin z5-6
jag är inte ett dugg förvånnad över priset, med tanke på att de inte går att köpa. och tiden de tar att bli blommande plantor
paxad
De vita går att få tag på för runt 40kr/st i hundratal från Holland inkl. frakt.
De vanliga kostar knappt hälften.
Lökarna är i storlek I, vad nu det betyder...

Vit Rosenlilja, Lilium Cernuum Album, som sägs vara rätt lik vit Krollilja kostar bara en tredjedel!

Själv ska jag köpa madonnaliljior, Lilium Candidum...
kerstin z5-6
fast jag menade de svarta..från frö tar de åratal att få blombara lökar och säljs de finns de bara i små kvantiteter..(Spezialplant tex)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon