Garden bliss
Helt förvirrad i valet av häck, har tittat på det mesta känns det som men inget som riktigt har "klickat".

Funderade först på syren, men kom fram till att vi nog vill ha något formklippt. Buxbom hade nog varit idealiskt om den inte dels hade varit giftig, och dels växt så långsamt. Tyvärr går även liguster bort.

Funderar på bok, avenbok, men skulle nog vilja ha något med mindre lövstorlek ... Någon som har provat "mirakelhäcken"?

Just nu ligger nog häggmispel bäst till, men tycker det är svårt att få en uppfattning om hur tät den är och hur fin den är som klippt. Någon vänlig själ som kan bidra med bilder? Skulle gärna vilja se den nertill + bilder på en klippt häck som blommar!

Tveksamma till barrväxter.

Har ett nytt hus i gammaldags stil. Sandblandad jord.

Tacksamma för alla svar! =)

Mirakelhäcken = Ulmus pumila celer
Ezereht
Häggmispeln blir tät och fin som klippt, och kan bli riktigt hög. Växer dessutom ganska snabbt. Vi har bärhäggmispel, dock inte som häck utan som friväxande. Men jag växte upp med häggmispelhäck. Det är många som har Häggmispel eller Aronia här, mest för det fungerar inte med många kölkänsligare saker. De får också fina höstfärger.

Du kan ju googla häggmispel höst, och tryck på bilder. Då får du se smile.gif

Blåbärstry blir ju kanske inte så hög, men goda bär. Fast ta inte Anja E, den blir låg. Det finns andra som blir lite högre, kanske 1.5 i alla fall. Kolla bara så du får dom med ätliga bär, finns ju giftiga try också.
Garden bliss
Ja, häggmispeln är fin ... Jag läste någonstans att den fäller bladen tidigt dock. Finns det sorter som fäller särskilt sent? Du har inga bilder på en klippt häggmispelhäck?

Vi bor i zon 1, förresten.

Blåbärstry hade jag faktiskt inte hört talas om! Kan dock inte hitta några bilder på någon sådan häck på nätet.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du skaffar blåbärstry häck är du nog först med den sorten (därför du inte hittar bilder) man brukar nog mera odla dem som typ vinbär med någon/några buskar i trädgården. Blåbärstry är ganska dyrt räkna med 150-200kr/plantan + det är inte säkert man kan få tag på massor av plantor ifall det är en lång häck så jättestor produktion av detta växtslag som det är för vanliga häckväxter är det inte.

Blåtry är mera vanlig till häck men de bären är inte ätliga.

Tänk även på att snabbväxande häckar är snabbväxande hela livet = du kan behöva klippa de häckarna oftare än ett mera långsamväxande växtslag.
flouee
En tuja kanske? Min moster har en sådan, har växt jättebra sedan den planterades och är tät och jättefin!
Garden bliss
Ok, blåbärstry går bort p.g.a. kostnaden, vi behöver ca 70 m häck sammanlagt, blir för dyrt. Har kollat lite på blåtryn, inte säker på att jag gillar den, men jag får kolla mer.

Vad menas med snabbväxande förresten? Jag kan tänka mig att klippa häcken typ 2 gånger per år.

Har fått för mig att jag inte gillar Thuja, men så ser man de här jättefina, täta, jättegröna klippta vintergröna häckarna på bilder på nätet ...

Fler häckförslag?
flouee
De var ca 50cm höga för två år sedan när de planterades, och nu är det väl drygt 1,5m? Jag tror inte de klipper mer än 1-2 gånger per år. Vintergröna ja, är väl en klar fördel!
kerstin z5-6
Varför inte liguster?Jag vet att du skrev det men fattade ej orsaken ?
Garden bliss
Det är så många andra här i området som har liguster, därför är min sambo emot det. Men kom gärna med argument för varför man skulle kunna tänka sig liguster!

Ja, det är ju en av de främsta fördelarna vad jag förstår med Thuja, att den växer fort!
Ezereht
På 3 år är de flesta häckar ganska fina och går till midjan i alla fall, beror ju på hur hårt man klipper ner i början. Jag tror inte man behöver stressa med att dom ska växa extra fort. Men är det paniiiik kan man ju sätta upp ett plank/högt staket och häck innanför, eller en skärm just där insyn är kritiskt (framför/bakom häcken).

Rysk lönn, eller Ginnalalönn... bara spånar vidare på sorter...

Här är bild som jag googlade fram med att söka på Häggmispel. Du får scrolla ner en bit så är det ett fint foto på den i höstfärger.
Häggmispel
Garden bliss
Jo, den bilden har jag sett. Det "luriga" med den är att den är tagen snett från sidan, så man ser inte hur tät den egentligen är. Annars ser det ju bra ut!

Skulle gärna vilja ha 2 m häck direkt jag! =) Men plank blir alldeles för dyrt.

Ska kolla upp lönnsorterna!

Verkar inte som att man kan formklippa de lönnsorterna?
Aqvakul
Liguster är väl egentligen det ultimata om man vill ha en småbladig och tät, klippt häck. Om det sen tar fem år innan den är som man vill ha den, så bör man betänka att man faktiskt kanske ska leva med den i 25 - 30 år. En mycket snabbväxande häck kommer man att få föra en ständig och ofta mindre lyckosam kamp för att hålla nere.
Huggorm
CITAT (Garden bliss @ 10-08-2010, 06:04) *
Verkar inte som att man kan formklippa de lönnsorterna?

Naverlönn, Acer campestre, kan man i alla fall formklippa. Den används ibland till just häckar.
akagebeck
Har man lite bråttom, som vi hade, kan man ju köpa plantor som är lite högre. Vi har provat både avenbok (1,5m höga) och ligusterhäck (1,8m höga plantor).
Det är ju ganska mycket dyrare, men tid är ju pengar... ;-)

Lättast var avenboken som växte finfint och idag, 4år senare, har nått önskad höjd (ca 3m) och är tät och fin.

Ligusterhäcken hade vi dock lite problem med de två första åren. Trots att vi följde råden från plantskolan så var den gles och växte inte särskilt bra. Nu i vår kontaktade vi plantskolan som trodde att problemet berodde på dålig etablering och rådde oss att förutom kogödsel även använda algomin och det satte verkligen fart på häcken. Det gjorde susen och nu äntligen börjar den täta till sig och skjuter långa skott. Om det sen var algominet eller om häcken behövde två år för att komma igång vet jag ju inte..
Men nu är vi iallafall nöjda.

Ett argument för att ni ska välja liguster är ju att den bevisligen trivs bra i området eftersom många grannar har den :-)

Lycka till!

/Anna

Garden bliss
Just nu lutar det åt bok ... men jag vet inte hur väl den tål vår jord.

Idag har jag dessutom upptäckt sorkhål...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon