CITAT (terc @ 10-08-2010, 21:15)

Okej! Ja den står inomhus och har alltid gjort det. Vet inte vad jorden innehöll för nått men har för mig att det var en citrusfrukt på bilden på påsen, haha!
för mycket regnade kan ju få den till att fälla bladen, eller om det blåser kalla vindar på den.
ja det är faktiskt ganska roligt att det finns en bild på citrusfrukter, kanske säljer det ?
dock citrusar finns inte vildväxandes i medelhavsområdet, utan kommer från tropiska och subtropiska delar av Asien (mestadels Syd/östra). därför känns det lite konstigt att medelhavsjord som är anpassande för medelhavsväxter passar för citrus, på andra hållet kan man säga varför anpassa en medelhavsjord för en citrus när citrus inte ens växer i medelhavsområdet. jag vet inte vart felet ligger. passar den för citrus passar den inte för fikon och oliv. passar den för fikon och oliv passar den inte för citrus.
även på ''citrusjorden'' finns där oftast bilder på massa citrusfrukter och blommor och välmående plantor. ja det säljer jämfört med en tråkig vit säck. men det är inte alltid denna jord passar för citrus. ibland funkar den ibland inte, allt beror på vad märkena tillsätter i jorden.
själv har jag till min största citron planterat den i olika märken av citrusjord. den ena jorden fick den järnbrist i den andra fick den väldigt mörkgröna och fina blad. jag kommer tyvärr inte ihåg vilket märke som gav bäst vs sämst resultat på bladen. mindre kalk och låg ph ska man sträva efter när man köper jord till sin citrus.
själv använder jag som jag skrev rhododendronjord, de flesta märken brukar ge vackra citrusblad på plantorna och välmående citrusar och ge dom det näringsbehov som behövs. men inte alltid, även här skiljer märken åt en del är bättre än andra. hittar man en citrusjord som funkar bra så kör på den!, vill man testar och hittar en rhododendronjord som funkar bra för en så kör på det!.
jag har hittat ett jord-märke/företag som passar mig och mina plantor. andra får hitta den jord som passar dom. men jag vill rekommendera rhododendronjord framför citrusjord.
hoppas din apelsin blir bättre snart