Full version: Apelsinplanta-panik!
terc
Hej! Min apelsinplanta kastar av sig bladen non-stop! Vad är det som händer? Har varit fin tidigare i sommar men nu försvinner snart alla blad från den. Vattnar mad näring som jag tidigare gjort, men vad är felet?
ingrids
För mig har liknande hänt när min citron torkat ut, och då märks det ofta ett par veckor efter uttorkningen, eller när jag fått ohyra. Trösten är dock att trädet återhämtar sig varje gång och får nya grenar och blad (hittills, peppar peppar).

Hur ser de fallna bladen ut?
inkans
Om krukan inte är väldränerad och har stått ute i regn kan det vara att rötterna stått i blöta för länge. Läste på citrusjord-påsen att det är viktigt att dränera med leca, och att låta jorden torka mellan vattningarna.

Håller tummarna för att den hämtar sej.

Kika förresten lite närmare på den, så att den inte fått någon ohyra.
Alexander-VG-zon3
både torka och för mycket vatten ger ju samma symptom.

annars finns det ganska många orsaker till varför dom fäller bladen, typ för lite eller för mycket vatten/näring, för varmt/kallt, ohyra, fel jord, plötsliga ändringar i vädret, för torr luft, för mörkt m.m.
Lady Hamilton
Ja det låter som antingen uttorkning, övervattning eller ohyra. Men trädet återhämtar sig men det kan ta ett tag Ge inte näring förrens bladen har börjat återkomma Har du möjligtvis någon bild på din planta?
terc
Bladen som faller ser egentligen friska ut och jag ser ingen ohyra på växten. Det finns två mindre blad som är uttorkade till hälften men de envisas att hänga kvar.

Använder inte lecakulor i jorden men har en specialjord för medelhavs-växter och citrusnäring i vattnet.

Det kanske är övervattning som är skälet? Har varit rätt duktig på att vattna då den druckit rätt så mycket och snabbt, men kanske man skulle låta den torka upp mer än den brukar få göra den här gången?
Alexander-VG-zon3
står den inne eller ute ?

medelhavsjord brukar innehålla kalk (beror lite på märket, samma sak för citrusjord en del har lågt ph andra har inte, kolla vad den innehåller), citrusar vill ha jord med lågt ph. mina får rhododendronjord som är uppblandat med leca eller grus eller orkidekompost.

nu när ljuset minskar är det bra om den får torka upp lite, men inte torka ut helt. bara torka upp. sedan när det blir ännu mindre ljus så slutar du med näring. kan du ge den extraljus till vintern det mår dom bra av. men inget måste oftast blir frösådda citrusar tåliga när dom växer upp i hemmamiljö direkt från ''födseln''.
terc
Okej! Ja den står inomhus och har alltid gjort det. Vet inte vad jorden innehöll för nått men har för mig att det var en citrusfrukt på bilden på påsen, haha!
Alexander-VG-zon3
CITAT (terc @ 10-08-2010, 21:15) *
Okej! Ja den står inomhus och har alltid gjort det. Vet inte vad jorden innehöll för nått men har för mig att det var en citrusfrukt på bilden på påsen, haha!

för mycket regnade kan ju få den till att fälla bladen, eller om det blåser kalla vindar på den.

ja det är faktiskt ganska roligt att det finns en bild på citrusfrukter, kanske säljer det ? unsure.gif

dock citrusar finns inte vildväxandes i medelhavsområdet, utan kommer från tropiska och subtropiska delar av Asien (mestadels Syd/östra). därför känns det lite konstigt att medelhavsjord som är anpassande för medelhavsväxter passar för citrus, på andra hållet kan man säga varför anpassa en medelhavsjord för en citrus när citrus inte ens växer i medelhavsområdet. jag vet inte vart felet ligger. passar den för citrus passar den inte för fikon och oliv. passar den för fikon och oliv passar den inte för citrus.

även på ''citrusjorden'' finns där oftast bilder på massa citrusfrukter och blommor och välmående plantor. ja det säljer jämfört med en tråkig vit säck. men det är inte alltid denna jord passar för citrus. ibland funkar den ibland inte, allt beror på vad märkena tillsätter i jorden.

själv har jag till min största citron planterat den i olika märken av citrusjord. den ena jorden fick den järnbrist i den andra fick den väldigt mörkgröna och fina blad. jag kommer tyvärr inte ihåg vilket märke som gav bäst vs sämst resultat på bladen. mindre kalk och låg ph ska man sträva efter när man köper jord till sin citrus.

själv använder jag som jag skrev rhododendronjord, de flesta märken brukar ge vackra citrusblad på plantorna och välmående citrusar och ge dom det näringsbehov som behövs. men inte alltid, även här skiljer märken åt en del är bättre än andra. hittar man en citrusjord som funkar bra så kör på den!, vill man testar och hittar en rhododendronjord som funkar bra för en så kör på det!. tummenupp.gif

jag har hittat ett jord-märke/företag som passar mig och mina plantor. andra får hitta den jord som passar dom. men jag vill rekommendera rhododendronjord framför citrusjord.

hoppas din apelsin blir bättre snart yes.gif
terc
Att det ska vara så avancerat med lite jord tongue.gif. Men jag bytte ju jorden senast i typ april eller om det var mars? Borde det inte ha märkts tidigare om det var jorden som var felet? Dessutom har den ju varit så fin och exploderade i våras av nya mörkgröna blad och grenar efter jordbytet.

Det brukar faktiskt vara öppet fönstret på glänt för vädring under dagen, men det blir ju inte så kallt ute än så länge. Men finns det en chans att bladen kommer tillbaka, eller slår de bara ut under våren?
ingrids
Min citron får nya blad lite när som helst och har nya på g nu, så finns det liv i den så borde den sätta nya blad.
Alexander-VG-zon3
CITAT (terc @ 11-08-2010, 20:22) *
Att det ska vara så avancerat med lite jord tongue.gif . Men jag bytte ju jorden senast i typ april eller om det var mars? Borde det inte ha märkts tidigare om det var jorden som var felet? Dessutom har den ju varit så fin och exploderade i våras av nya mörkgröna blad och grenar efter jordbytet.

Det brukar faktiskt vara öppet fönstret på glänt för vädring under dagen, men det blir ju inte så kallt ute än så länge. Men finns det en chans att bladen kommer tillbaka, eller slår de bara ut under våren?

jag tror inte det är fel jorden, jag bara skriver hur det är och man bör kolla upp och testa så man får rätt jord.

när den mår bra igen och allt förövrigt är bra så får dom nya blad ganska snabbt. nya knoppar syns på några dagar en vecka sedan utvecklas blad. citrusar visar tillväxt efter ljus och värme och inte efter månad. tummenupp.gif
terc
Jaha! Men det låter ju bra! finns faktiskt en del spår av nya blad är på gång med det har inte hänt något med dem mer än så. Nu gäller det bara att jag inte ska dosera med för mycket vatten i framtiden mest trolig då! rolleyes.gif

Jag tackar för informationen! Jag har tänkt litegrann på det här du sa om att "citrusar finns inte vildväxandes i medelhavsområdet". Jag har hört att blodapelsiner bara finns i Sicilien eftersom det är nått ämne i jorden som gör de röda, men är de då planterade från början?
Alexander-VG-zon3
CITAT (terc @ 13-08-2010, 16:08) *
Jag har tänkt litegrann på det här du sa om att "citrusar finns inte vildväxandes i medelhavsområdet". Jag har hört att blodapelsiner bara finns i Sicilien eftersom det är nått ämne i jorden som gör de röda, men är de då planterade från början?

Nej alltså Blodapelsin är en namnsort/variant av vanlig apelsin. dom kan man odla i kruka och i andra delar av världen och dom blir ändå röda. dock kan lägre temperatur göra dom mer röda vid mognad. tummenupp.gif
http://users.kymp.net/citruspages/bloodoranges.html
terc
Okej!

Jag har kommit på en till grej som jag inte har nämnt och som jag nyss har upptäckt. Det är tre frön som planterats i plantan varav två blev nerklippta till jorden för något år sedan så att den mittersta skulle växa upp bättre. De nerklippta har kommit ikapp med åren och har nu märkt att de är de som klarar sig bäst just nu. Den tredje tror jag inte har några blad alls kvar nu längre, och en del kvistar har börjat bli bruna. Den ena av de två tidigare nerklippta har bara växt på längden och har kvar 5 envisa men lite kurviga blad i kronan och ett rakare blad längre ner. Den andra, som nästan bara har växt på bredden, har kvar de flesta om inte alla blad!

Är det frågan om konkurrens??

Lät krukan torka upp innan jag vattnade den med rent vatten. En del blad blev gula innan de föll av så jag vattnade senare med näring.
Bassam
Hej

Apelsiner faller gamla blad under höst period.

H:Bassam
terc
aha, men även de nya bladen har fällts. Det har inte heller varit en såhär radikal fällning tidigare höstar. Kan det variera beroende på trädets ålder?
Alexander-VG-zon3
citrusar byter ut gamla blad vart 3-6år, detta kan dock inträffa både på våren och hösten. men då fälls det inte mägnder utan några gamla blad plus dom fällda bladen ska ha en jämn gul fin nyans (trädet har tagit tillbaka näringen). så nått gult blad någon enstaka gång tyder på att bladet är gammalt.

fäller den alla bladen eller många blad samtidigt är nåt fel.

har du alla 3 i samma kruka ? såfall kan det ju vara att någon tar över och att det blivit rotsnurr i krukan. prova att plantera om dom i egna krukor och ny jord. egentligen är det lite sent att plantera om dom nu. men ta mindre krukor till varje (ca 1-3cm extra). så dom hinner rota sig väl innan vintern slår till. det är möjligt att den som mår dålig och är lite vissen inte klarar av en omplantering. så du får själv välja plantera om så dom inte konkurrerar ut varandra eller har kvar dom i samma kruka och låta den ena dö och dom andra ta över.
terc
Ja, alla tre fröna såddes i samma kruka och delar kruka än idag. Den mittersta, som mår klart sämst är "y"-formad varav den äldre, lite barkbildande änden har blivit torr och tror inte att den lever något mer. Däremot är den yngre toppen fortfarande grön. Om jag klipper av den dåliga biten, tror du det finns chans att den överlever då?

Tror ej jag vågar försöka sära på plantorna då de andra verkar hyfsat krya. Men finns det en risk att de två överlevande blir osams i framtiden? ohmy.gif
Bassam

Heh

Du ska följa vad skrev Flax.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon