mintcrisp
Jag skulle vilja plantera ett mindre vårdträd i söderläge mitt för husets ena gavel. Jag tänker mig en stenlagd gång med trädet mitt i denna, och gången vidgas till en cirkel runt trädet så att man enkelt kan gå runt det. På sikt är tanken att man ska passera trädet runt stammen men under kronan. I närheten av trädet ligger fjärrvärmerören nedlagda så ett krav är att trädets rötter inte är aggressiva. Tomten (Östergötland) består till största delen av tung lera som blir stenhård en sommar som denna. Nu till funderingarna som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

Silverpäron är en favorit, kan det passa? Vet någon hur mycket ett sådant växer årligen?
Kan det funka med hängblodbok eller någon hängande lönn?
Älskar pilträd, men har fått för mig att de kan utgöra en fara för vattenledningarna?
Finns det små lindar eller blir alla superstora och har ett enormt rotsystem?
Går det att stamma upp hassel? Hasseln har ju så snyggt bladverk men är ju lite buskiga av sig och då blir det svårare att gå runt det.

Kommentarer och förslag mottages tacksamt! tongue.gif

Huggorm
Fjärrvärmerören klarar sig nog, dom är ju helt täta så rötterna förstår inte att dom har något intresse av att ta sig in i dom. Problemet är snarare om man har avloppsrör som sticks in i varandra, för dom blir inte hundraprocentigt täta och dessutom blir skarven en väg in för rötterna.

Är du intresserad av hassel, så finns ju dels den turkiska trädhasseln, corylus colurna, som blir ett träd utan busktendenser men med ganska små nötter. Men man kan också köpa vanlig hassel ympad på en stam från trädhasseln. Det blir som en hasselbuske växande från en stam av valfri höjd helt enkelt. Då kan du dessutom välja någon namnsort av hassel som ger extra bra nötter.
kerstin z5-6
Finns många fina prydnadsaplar -släktet malus
mintcrisp
Avloppsrören går en bra bit därifrån så då känner jag mig lugn på den punkten. Kollade den turkiska trädhasseln men jag tyckte den hade lite för toppig form, men en ympad variant kan ju vara värt att kolla! thanks.gif

Prydnadsaplar har jättevackra kronor! Någon som vet något om hur snabbt de växer?
Ezereht
I dag har jag dreglat över Näverhägg Prunuus Maackii och ett annat träd som hette (Acer negundo) Kellys Gold. Men dom kanske blir för stora, jag vet inte. Men fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon