Full version: Björnbär
Christa
I år har det bara kommit en enda lång ranka på björnbärsplantan. (Vi satte den förra året och det blir massor av björnbär redan i år.)

Förra årets rankor blev jättelånga men de översta metrarna var det inte mycket liv i efter vintern. Bären sitter på sidoskott som kom upp ganska långt ner i år.

Nu är frågan om jag skall kapa min långa ranka och i så fall var? Jag har faktiskt toppat den redan för att den inte skulle bli så lång och tunn som förra året men jag funderar på om jag borde kapa den ännu kortare så att den blir grövre och får mer sidoskott.

Hur långa skall man låta rankorna bli?

Undrar också varför det bara blev en enda ranka i år.
Fenja
Saxat från Wikipedia:

Alla arter har taggiga, 2-åriga stammar, som växer i mer eller mindre vågräta bågar eller liggande på marken, på murar, på kringstående buskar och så vidare. Första året är en sådan buskstam en oförgrenad nystam (jämför nypon) med strödda, femfingrade blad; andra året blir den huvudstam för en mängd sidoskott med blommor, och förtorkar sedan frukten mognat. Hos flera arter böjer sig denna bågformiga stam med spetsen ned mot marken, borrar sig in där och fäster sig med kniprötter. Denna buskstams utseende (särskilt som nystam första året), dess taggbeväpning, tvärsnittets form m.m., avger en del av kännetecknen för ifrågavarande arter. I någon mån skiljas arterna även på bladen, blommorna och frukterna.

Gissar att de ska klippas som hallon av beskrivningen ovan att döma.
Mvh
Fenja
Christa
CITAT (Fenja @ 09-08-2010, 13:53) *
Saxat från Wikipedia:

Alla arter har taggiga, 2-åriga stammar, som växer i mer eller mindre vågräta bågar eller liggande på marken, på murar, på kringstående buskar och så vidare. Första året är en sådan buskstam en oförgrenad nystam (jämför nypon) med strödda, femfingrade blad; andra året blir den huvudstam för en mängd sidoskott med blommor, och förtorkar sedan frukten mognat. Hos flera arter böjer sig denna bågformiga stam med spetsen ned mot marken, borrar sig in där och fäster sig med kniprötter. Denna buskstams utseende (särskilt som nystam första året), dess taggbeväpning, tvärsnittets form m.m., avger en del av kännetecknen för ifrågavarande arter. I någon mån skiljas arterna även på bladen, blommorna och frukterna.

Gissar att de ska klippas som hallon av beskrivningen ovan att döma.
Mvh
Fenja

Är inte detta en beskrivning av vilda björnbär? Det här är en taggfri sort som ser helt annorlunda ut än den vilda. Det blir långa rankor istället för buskar.
Fenja
Jo det kanske var en beskrivning av vilda. Så här sägs det på Trädgård I Fokus om de taggfria:

Björnbär är vildväxande i vårt land och består av hundratalet apomiktiska arter. Taggfria björnbär är framställt genom korsningar och är stabila om inte det ovanliga händer att de muterar tillbaks till sitt ursprung. Beskärningen har inget med om de förblir taggfria. Däremot kan de taggfria ha olika grad av taggfrihet och spar man konsekvent de taggigaste kan de bli taggigare.

Jag beställde taggfria från Odla och dem spaljerar jag i år mot en vägg, tror inte att man ska toppa dem. De långa rankor som kommer i år ska väl grena sig till nästa år och bli fruktbärande.
Mvh
Fenja
mamamaggan
CITAT (Christa @ 09-08-2010, 14:44) *
Är inte detta en beskrivning av vilda björnbär? Det här är en taggfri sort som ser helt annorlunda ut än den vilda. Det blir långa rankor istället för buskar.

Har haft en taggfri sort men björnbär blir väl aldrig buskar ? Alla som jag sett växer just med långa rankor som växer ut över t ex stenmurar.

Vi har aldrig klippt våra björnbär utan bara låtit dem växa i sina rankor , i år får vi massor med bär.
Christa
CITAT (mamamaggan @ 09-08-2010, 15:16) *
Har haft en taggfri sort men björnbär blir väl aldrig buskar ? Alla som jag sett växer just med långa rankor som växer ut över t ex stenmurar.

Vi har aldrig klippt våra björnbär utan bara låtit dem växa i sina rankor , i år får vi massor med bär.

Vad man kallar växtsättet kan ju diskuteras men jag har plockat vilda björnbär och det de växer på ser helt annorlunda ut än den taggfria vi har hemma.

Förra året när vi hade planterat den så blev det flera långa slanor som växte ut. Om man inte klipper dem så kanske de blir fyra meter eller mer. I år har det vuxit ut sidogrenar nertill på dessa slanor och på dem sitter bären.

I år har det emellertid bara blivit en enda slana och jag vill ju att den skall grena sig. De översta metrarna på de som växte ut förra året har inte blivit mycket på.
Margaretha
Vi har en taggfri sort som jag fäster upp mot ett plank. Sent på hösten, i samband med att jag klipper bort de grenar som burit bär, kortar jag också de nya skotten i lagom längd för att de ska rymmas på planket - och fäster dem på spaljen. På våren kommer det en massa sidogrenar som bär frukt och den enda planta vi har ger verkligen rikligt med bär.

Det varierar lite hur många nya skott den skjuter mellan åren. En viktig sak när det gäller bärens storlek är vatten. Det syns skillnad om man vattnar flitigt!

Lycka till!

Christa
CITAT (Margaretha @ 11-08-2010, 11:04) *
Vi har en taggfri sort som jag fäster upp mot ett plank. Sent på hösten, i samband med att jag klipper bort de grenar som burit bär, kortar jag också de nya skotten i lagom längd för att de ska rymmas på planket - och fäster dem på spaljen. På våren kommer det en massa sidogrenar som bär frukt och den enda planta vi har ger verkligen rikligt med bär.
Det varierar lite hur många nya skott den skjuter mellan åren. En viktig sak när det gäller bärens storlek är vatten. Det syns skillnad om man vattnar flitigt!

Lycka till!

Frågan är om man kan få mer tillväxt på det som blir kvar om man knipsar av de långa skotten tidigare? Mitt var nog 3 meter nu när jag nöp av rankan men funderar på att ta ner den till ca 2 m.
Christa
Finns det ingen mer björbärsodlare här?
RibesRubusVitis
På den nya kolonin har jag ett par taggfria björnbärsbuskar där de första bären blev mogna för en vecka sedan. De är både stora och goda, men inte så söta eftersom buskarna mest står i skugga norr om kolonistugan. När jag övertog lotten för snart två år sen stoppade jag därför de längsta skottspetsarna rätt ner i hinkar med jord. Nya plantor växte upp och kunde förra sommaren skiljas från ursprungsplantan, dvs jag kapade den långa revan som redan burit frukt. Hinkarna står nu i full sol och har fått många röda kart; trots solen är de ännu inte lika mogna men det beror troligen på det mindre rotsystemet. Förhoppningsvis blir de sötare när de planteras ut på soliga platser.
Skulle inte tro att tillväxten gynnas för att man klipper av långa skott. Finns det bara plats att fästa upp dem, bidrar alla blad till sockerproduktion i bären och ger energi till rötterna.
Blomfrun
Jag har björnbär Thornless Evergreen sedan ca 8 år och jag måste korta ner mina rankor annars skjuter de iväg mer än 6 meter per säsong. För att få bra bärutdelning måste man efter några år börja att gallra i de gamla rankorna. Jag brukar klippa bort ca 1/3 del av de gamla (de äldsta) varje år. Det bästa är om man klipper bort det som burit bär direkt efter skörd. I vintras frös mitt björnbär ner helt till backen men jag har ändå fått gallra hårt i de nya rankor som kommit eftersom det blir för många annars och solen kommer inte åt. Ett annat tips är att gallra bland bärtkarten för då mognar de fortare och blir mycket större
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon