Gossen Ruda
09-08-2010, 12:55
Tidigare år har jag alltid tagit upp potatisen som den varit och lagrat den jordig. I år skall jag testa med att tvätta den. Har en fundering på att jag kanske kan tvätta bort lite bladmögelsporer då och slippa brunröta. Någon som testat tidigare? I år blir det fö kopiösa mängder potatis, får nog sälja av lite.

Tur att jag inte lever på HFLH-diet eller vad nu heter. Dessa bokstavsdieter!
ingrids
09-08-2010, 13:19
Vet inte om det är gammal skrock eller inte men jag fick lära mig att tvättad potatis och tvättade rotfrukter tål lagring sämre. Jag förstår i och för sig inte hur det skulle kunna vara så, när det gäller frukt med vaxlager kan jag förstå det men inte när det gäller potatis.
andersen
09-08-2010, 15:34
CITAT (ingrids @ 09-08-2010, 14:19)

Vet inte om det är gammal skrock eller inte men jag fick lära mig att tvättad potatis och tvättade rotfrukter tål lagring sämre. Jag förstår i och för sig inte hur det skulle kunna vara så, när det gäller frukt med vaxlager kan jag förstå det men inte när det gäller potatis.
Så är det rotfrukter och potatis som skall lagras ska ej tvättas, innan lagringen, undrar om det har med att skalet kan skadas?
Gossen Ruda
09-08-2010, 15:38
I min affär kunde man tidigare köpa tvättad potatis. Inte för att jag har gjort det, jag har så det räcker själv. En försiktig tvättning skadar säkert inte skalet mer än upptagningen. Det kanske bara är gamla fördomar. Jag testar iaf. i år.
ingrids
09-08-2010, 18:53
Jo, och jag kan köpa tvättade morötter. Vad som är svårt att veta är när tvätten inträffar - innan lagringen eller strax innan försäljningen. Men det låter ju som att du har potatis nog för experiement.
Susanna
09-08-2010, 21:29
De senaste två åren har jag tvättat min potatis innan jag lagrat den och jag har inte märkt att lagringstiden försämrats. Den håller precis lika länge som tidigare. DÄremot är det skönt att slippa all jord! Men jag är alltid noga med att se till att den torkar ordentligt innan den lagras.
Platinum
09-08-2010, 21:44
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 13:55)

Tur att jag inte lever på HFLH-diet eller vad nu heter. Dessa bokstavsdieter!
Det är nog LCHF du tänker på, förkorta inte så blir det enklare (LowCarbHighFat).
Att de tvättar potatis som säljs i butiker är nog mer för att de ser mer attraktiva ut än de jordiga.
Att tänka på!
Inte skada skalet, men framför allt måste potatisen torka ordentligt innan lagring, annars ruttnar den!
Den tvättade potatisen på affärerna är praktisk - direkt ur påsen i kastrullen.
Gossen Ruda
13-10-2010, 20:07
Plockar upp min gamla tråd för nu anser jag mig veta hur det går. Perfekt!!! Inga större skador, ett par har drabbats av blötröta men mycket färre än tidigare år. Kanske har jag tvättat bort sjukdomsalstrarna? Framför allt slipper jag all jorden. Direkt från förvaringen i potatispannan utan tvätt före!
Hur lagrar du sin potatis?
Har landet fullt och det vore väl kanske bra att få upp den innan det fryser till.
Bort med överflödig jord och sedan låta det torka (i rumsvärme utan ljus?) och sedan förvaras svalt och mörkt?
Har ett skafferi där det är 5-10 grader på vintern. Det får nog bli det för att ha det i kylskåpet kan man ju glömma med tanke på hur mycket det är som ska tas in.
OK, en stuka kan man ju göra men då ska man ut och gräva i snö och rusk för att komma åt den...
Gossen Ruda
14-10-2010, 19:59
Jag tar upp dem så fort blasten vissnat ner, annars får knäpparlarverna dukat bord. Snacket att det bara finns knäpparlarver i nygjorda trädgårdland är felaktigt, jag har använt samma land i åratal och får angrepp varje år om potatisen får ligga för länge. Sen lagrar jag dem mörkt och så kallt som möjligt.
Gossen Ruda
28-04-2011, 17:00
Plockar upp min gamla tråd för att redovisa resultatet. Det bästa jag gjort.

Ren och fin potatis som det är bara att lägga direkt i kastrullen. Inga skador, faktiskt mindre angrepp av blötrötan som ibland har härjat. Ingen jord som dräller under potatislådorna. Metoden rekommenderas.
OK, bra att veta. Men mina potatisar som jag förvarade helt otvättade höll sig jättebra, tror det var en som ruttnade.
Bara som ett inlägg... I affären finns det även ibland tvättad potatis men som sedan har jordats ned igen. Om jag minns rätt så är detta en mer kosmetisk orsak, att det ser mer "rustikt" och lantligt ut.
Garden bliss
15-07-2011, 21:16
Det har jag också hört! De odlas i sandjord, tvättas och rullas i mull för att se goda ut.
Bin och potatis
11-08-2013, 06:55
Sökte på orden tvätta potatis och hamnade här, några år gammal diskussion. Ingenstans verkar finnas den kunskap som Gossen Ruda anar här i diskussionsforumet. Vet inte om han provat att tvätta potatisen innan lagring.
För några år sedan besökte jag en ekologisk odling i USA. Potatisen tvättades i ett lager på band och torkades innan lagring. Funderade inte så mycket på det då, men tyckte det verkade onödigt.
Jag försökte mig på några gamla sorter förra året. De kom med bladmögel mycket snabbt. Det har jag lärt mig att så snart det börjar komma möglig blast skär man av all blast så nära jorden som möjligt för att inte potatisen ska få brunröta. Om det blir tidigt får potatisen mogna kanske ett par veckor i jorden.
Jag kom på tvättningen i USA och provade det, tvättade de små potatisarna noga och torkade dem likaså noga innan lagring i jordkällaren.
I år blev det en fantastisk skörd av de små potatisarna jag satte. Bladmögeln visade sig inte tidigare än på de sorter som ska vara motståndskraftiga jag har, snarare tvärtom! Men så förstås är det skillnad på 2012 och 2013 vad gäller vädret, men i alla fall.
Den motståndskraftiga potatisen var helt motståndskraftig första åren. Förra året kom en av dessa också jätetidigt med bladmögel. I år var det bättre, men mer spridd över hela landet. Och de gamla känsliga sorterna jag provar kom alltså inte tidigare, snarare senare med bladmögel och gav jättefin skörd i år.
Varför har man inte hört om detta tidigare? Att man tvättar bort bladmögelsporer inför nästa år på detta sätt. Prova gärna.
I år har jag skaffat ett antal låga brödbackar att lägga ett lager potatis, spola med vattenslangen, vända runt lite, spola igen, låta rinna av och placera i ett mörkt, lite uppvärmt rum med avfuktare för torkning innan lagringen i jordkällaren.
Har testat att tvätta potatis vid upptag, med mycket dåligt resultat. Den enda orsaken jag kan tänka mig, är att man kan hitta t.ex. brunröteangripna knölar lättare och sortera ut dessa så att de ej smittar andra. I jorden finns det faktiskt organismer som är antagonister till sjukdomsframkallande svampar, t.ex. Trichoderma-svampar och Streptomyces-bakterier.
Gossen Ruda
13-08-2013, 13:03
Jag har fortsatt testat med varierat resultat. Det verkar som om det iaf inte skadar att tvätta, däremot kan det vara för sent beroende på när man tar upp potatisen. Mitt största problem är en blötröta som kan förstöra en varierande del av skörden. Tar jag upp potisen för sent så bladmöglet har hunnit infektera potatisen med brunröta förstörs en stor del. Blötrötan som orsakas av en bakterie använder brunrötan som inkörsport. I år fick jag upp potatisen i tid så det är bara ett fåtal som skadats. Teoretiskt skulle man kunna tvätta bort mögelsporerna och därmed undvika brunröta, om det kan lyckas i praktiken vet jag inte.
Bin och potatis
14-08-2013, 20:20
Masa och Gossen Ruda
SKär ni av blasten när det börjar komma bladmögel på blasten eller hur är gången för er då det gäller skörden?
Och hur ofta byter ni plats för potatisodlingen? Tänker på nematodbesvär.
Och hur stora är potatisarna ni sätter? Hörde av en potatisodlare att man inte ska sätta för små potatisar då dessa kan vara små pga virus. Och sätter man såna förmerar man viruset också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.