|
Hejsan alla pallkrage odlare!
Jag tänkte ge mig på att odla i denna utmärkta metod för första gången. Nu har jag en fråga till er veteraner i denna ädla konst. Kan man blanda grönsaker hur som helst i kragarna? Exempelvis: Morötter, rädisor, lök och sallad i en krage, eller finns det några sorter som går bra ihop med andra? Det jag vill ska finnas med är: Morötter, rädisor, rödlök, gul lök, olika sallader, sockerärtor och några kryddor. Jag tänker göra 3 st normala pallkragar och 2 st halvkragar. I en normal krage tänker jag plantera jordgubbar och undrar därför hur många plantor man kan plantera i en krage? Kryddorna tänker jag plantera i en halvkrage. Jag tackar och bugar iförväg för era svar.
Hakar på den här frågan. Testade att "odla" i pallkrage förra sommaren och tänkte i år utöka från en till kanske flera.  Måste ta bort ett litet jordgubbsland och funderar därför på att flytta några revor till en pallkrage.
Ingrid på Västkusten
23-01-2004, 07:39
Todeloo,
Mkt beror ju på om man tänker bearbeta jorden under och jag göär det sällan så ofta är det tvåkragshöjd här för rötter, annars duger en kragshöjden till det mesta om man fyller den helt.
Jag har pregat in sex plantor i en europapall av Smultron typ Rugen ...är sockerärtorna höga så sätter man dem i ena änden som är vänd emot solen så den inte skuggar den andra. Sätt tätt och huller om buller så att all jord kommer att bli täckt så minskas avdunsningen ifrån jorden. Tre normala pallkragar är la en bra start för en köksträdgård tycker jag :-) ha gärna en fjärde i beredskap - jag har en känsla av att det kanske kan behövas för lök t ex är känslig för uttorkning och dem sätetr Du då inte gärna i kanten av en pallrkage utan mera i mitten. Rädisorna växer kvickare tänk så här - de saker som växer kvickt och skall skördas i omgångar sätter Du närmare kanten och det som skall ta längre tid på sig och stå ett tag sätter Du närmare mitten. Därav mera pallrkagar :-)) än tre.
Eller var det tre med jordgubbskragen? I så fall måste Du definitivt ha flera kragar än så. Just för tillgängligheten när man skall plocka å dona.
Samplanteringsprincipen tillämpar inte jag vilka man itne skall sätta ihop d v s så den vet jag inget om tyvärr.
Hälsar Ingrid
Tack Ingrid, du får det att låta så himla enkelt!
Ann-Christin Lindberg zon II
23-01-2004, 08:31
CITAT (Looser @ 22-01-2004, 23:37) Nu har jag en fråga till er veteraner i denna ädla konst. Kan man blanda grönsaker hur som helst i kragarna? Exempelvis: Morötter, rädisor, lök och sallad i en krage, eller finns det några sorter som går bra ihop med andra? Det jag vill ska finnas med är: Morötter, rädisor, rödlök, gul lök, olika sallader, sockerärtor och några kryddor. Jodå, det går att blanda friskt. Om man vill veta lite mer finns det i Runåbergs katalog bra tips om vad som trivs med vad och inte... Jag har haft morötter, rädisor, dill, lök, palsternackor och spenat blandat huller om buller med utmärkt resultat. Åsså har jag ju förstås, efter tips från allas vår Ingrid, stooora ovanjordiska odlingslådor och de är ju bara helt underbara!!
Hej Alla, och tack så mycket för era svar. Att odla i pallkragar kommer att passa mig perfekt då jag har så otroligt dålig jord där jag bor (zon 5). Vårt hus är byggt på en gammal myrmark och underlaget består mest utav tjock kompakt lerjord. Har endast lyckats att få blommor att växa här. Jag hade tänkt som så här: 1 st halvkrage med kryddor (typ gräslök, dill, timjan, oregano, persilja och basilika). 1 st halvkrage med olika sallader (plocksallad, isbergssallad) 1 st helkrage med jordgubbar (hade tänkt att försöka få ner minst 10 plantor) 1 st helkrage med morötter i mitten och rädisor på sidorna 1 st helkrage med sockerärtor längst bak, och med gul och rödlök framför. Alla kragar ska vara i två kragshöjd. Låter det helgalet? Jag är som sagt nybörjare på detta och tänkte mest odla lite "grönt" till familjen. Kom gärna med förslag om hur ni tycker att jag ska göra. Med vänlig hälsning ifrån ett svinkallt Norrland...
Susanne i Linköping
23-01-2004, 09:42
 Om Mel Bartolomew kunde läsa ditt inlägg skulle han garva halvt ihjäl sig, och sen skulle han göra vanvettsreklam för sin "Square Foot Gardening"-metod! Du bara måste titta in på hans sida, just att odla i upphöjda rutor utan att bekymra sig om hur dålig jorden är under är en av hans argument för metoden. Och han beskriver precis hur och varför man ska odla flera saker i samma låda. Tänk bara på att han är amerikan så han är sannerligen inte blyg när han gör reklam för sig! http://www.squarefootgardening.com/
Susanne i Linköping
23-01-2004, 10:37
När jag tittade in på sidan själv insåg jag att det kan vara lite svårt att hitta bland all marknadsföring. Här är några trevliga bilder: JordgubbarSallatBladgrönsakerPlantavståndSidan har faktiskt blivit sämre sedan jag såg den första gången, alldeles för mycket slå-på-trumman. Själva grundtanken, att man inte ska odla mer av varje sort än man faktiskt behöver på en gång, har fallit bort. Principen är ju att om du behöver två sallatshuvuden i veckan ska du inte så mer än två sallatsplantor i veckan (eller fyra varannan vecka).
Ingrid på Västkusten
25-01-2004, 12:54
CITAT (Looser @ 23-01-2004, 09:30) 1 st halvkrage med kryddor (typ gräslök, dill, timjan, oregano, persilja och basilika). 1 st halvkrage med olika sallader (plocksallad, isbergssallad) 1 st helkrage med jordgubbar (hade tänkt att försöka få ner minst 10 plantor) 1 st helkrage med morötter i mitten och rädisor på sidorna 1 st helkrage med sockerärtor längst bak, och med gul och rödlök framför.
Alla kragar ska vara i två kragshöjd. Hejsan, En halvpall för alla kryddorna är för lite. Dillen gillar dessutom itne att växa trångt tillsammans med 'annat' - har Du en blomsterrabatt hade jag testat att slänga ut fröna där istället. Krukodla basilikan istället ( den är kylkänslig i början av säsongen ) . Nu har Du en liten chans att få plats med gräslök, timjan, oregano och persilja i det utrymmet Du nämner. Timjanen kommer antagligen bli skuggad a alla de här kryddorna efter halva säsongen så tänk på vart den hamnar i kragen. Tio plantor i helkragen är för många (jordgubbar) satsa på fyra i varje krage och gör två kragar. Morotskragen bör vara sandblandad görna lökkragen med ( om det går att ordna lätt, sand är TUNGT). Personligen tycker jag det blir för lite sockerärtor med en kortsida på en helpall, jag hade nog satt fler kortsidor. Tvåkragshöjd behöver Du itne göra för allting, tvärtom, gör enkragshöjd ( att få dit jord för tvåkragshöjd för allt detta är enormt mycket jobb) för allting utom morötter och lök ( klök är känslig för uttorkning då den är nog bäst i en tvåkragshöjd) förresten blir det inte mkt lök i en helpall men allt beror ju på hur mkt Du vill ha *egentligen* Mel Bartholomews system är bra men egentligen inte så bra att använda i pallkragsodling av den enkla anledningen att den torra kanten måste man räkna bort ifårn rutsystemet. Grönsakerna blir ofta små i Mel B's system men använd det som inspiration just det här med att alltid fylla på 'luckorna' är mkt smart. Täck också jorden med gräsklipp sedan ( när allt kommit upp). var försiktig med rädisorna runt kanten på pallkragen kontra morötterna då morötter tar en himla tid på sig att gro och ser ynkliga ut ett bra tag. Skörda rädisorna snabbt snabbt så de inte de blivande morötterna hamnar i skymundan. Hälsar ingrid
Susanne i Linköping
25-01-2004, 17:12
Hörrudu Ingrid!  Ska du komma och försöka slå mig på fingrarna för att jag föreslår SFG? Kommer du ihåg den här länken? Tips till pallkragsodling 2004 Bara fyra jordgubbsplantor i en hel pallkrage? 60x40 cm per planta? Då skulle du se mina jordgubbar (fyra plantor i en sån där jordgubbskruka + en gammal överlevarplanta gömd i ogräset, den hade jag inte ens vetat om ifall den inte skickat ut revor på gången, får se i vår om de revplantor jag fångade i krukor överlevt vintern).
Ingrid på Västkusten
25-01-2004, 22:16
Ingen skall slås på fingrarna LOL men jag har funnit efter vissa experiment 2003 att inte allt är guld som glimmar vid jämförelsen SFG och pallkragsodling så det är en liten försiktighetsåtgärd ifrån min sida då man kanske sätter allting väldans tätt och ut på kanten när man är entusiastisk. Jag ääälskar SFG men den fungerar inte så bra i min värld för alla grödor när jag sätter allt allt tätt tätt. Satt å gjorde utvärdering 2003 precis - inför beställning 2004 ( LOL som vanligt ingen ide om hur lite plats jag har utan beställr totalt urskiljningslöst) och kom fram till att jag har överskattat hur mkt plats man har i en pallkrage egentligen vid plantering -> m a p den torra kanten. Hur har Ni andra gjort/upplevt?
Nu är det vanlig lök, vitlök, superschmelz kohlrabbi som jag har muttringar om -> även mina smultronplantor. Och jordgubbsplantor blir megastora jämfört med mina smultron och så tänkte jag faktiskt på revorna därav storleken RUNT varje planta nämligen :-)) givetvis kan man ha mer plantor men skördens storlek/mängd är la också avhängig då? Kanske jag var överförsiktig här - kolla med just den sorten man sätter hur stora plantorna blir.
Däremot om man alltid odlar för mkt av allting och drunknar i sallad å rädisor så är SFG suverän när det gäller å analysera precis hur mkt man äter och hur mkt man vill ha och hur mkt man skall plantera och när man skal göra nästa sådd etc. Läste en bok av Bob Flowerdew......han höll ett föredrag -och frågade:
Hur många odlar rädisor?
Flertalet händer sköt i höjden
Hur många äter rädisorna?
Ett fåtal händer sköt nu i höjden.
- Hur många gillar rädisor?
Nu vajade bara några få händer.
När jag hade läst detta kiknade jag av skratt, det är så typiskt egentligen. Rädisor är ju väldans enkla så många odlar dem men hur många gillar dem? Summasumarum man skall odla precis så många man kan tänka sig å äta och sedan använda utrymmet til annat. Jag gilar ju som bekant rädisbaljorna mkt mkt meea än själva rädisorna och då räckr två plantor och en pallkrage. De blir hisklans stora och breda.
Ett långt svamligt inlägg som summasumarum vill säga att se upp med den torra kanten som jag ahr ibland lurat mig på med sådana växter som ogillar torrhet.
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
26-01-2004, 00:31
Haha Ingrid, jag var spydig bara för att du själv rekommenderade SFG så förbehållslöst i det där första inlägget.  Eller tipsade åtminstone. Rädisor är gott! Ostmacka med skivade rädisor, mums. Mina föräldrar blev glada i våras när de köpt rädisor som luktade pyton (kastades), och några dagar senare fick en knippa finfina rädisor från min kolonilott.  Sen lämnade jag kvar ett par rädisor som fick producera baljor, det var första gången jag åt rädisbaljor och de var goda. Jag hade en upphöjd bädd i somras, ca 25-30 cm hög kant, och jag tyckte inte jag hade några problem med torka i kanterna. Det kanske gör skillnad om virket är målat eller inte, mina bräder var målade men pallkragar brukar vara obehandlade (fast hur var det, brukar du inte måla dina, Ingrid?). Nu låg min låda lite skuggigt också, det inverkar ju en hel del.
Ingrid på Västkusten
26-01-2004, 07:32
Todeloo,
Jo jag har målat flertalet av kragarna hmmm en tanke slog mig precis angående den torra kanten - mkt borde välan bero på vad man har planterat? Har man mkt påsjord så borde 'kanten' torka men slog mig en tanke precis. Vid odling i mina ordinarie upphöjda bäddar är kantproblemet också tydligt men det är mera tydligt när jag odlar saker å ting utan mkt bladmassa (alltså typ lök som ju sticker rätt upp och inte skuggar mkt) - ja nu fick jag mer å tänka på. I mina ordinarie bäddar har jag sällan köpta ting det är mer i pallkragarna sådant hamnar.
Hmm måste kollas mera. När jag ahde squash i pallrkage ( en rankande jäkel) då hade jag inte kanttorkningsproblems.
Å jag är fortfarande mkt entusiastist om SFG borde kanske ha i mera nypor salt ibland i mina inlägg hihihihi -
Hälsar Ingrid med ett skratt
Susanne i Linköping
26-01-2004, 08:04
Mycket blad så torkar kanten inte ut? Det låter troligt, jag kantade min låda med mangold.  Det blir till att revidera sommarens skiss över min alldeles äkta SFG-bädd (120x120 cm, höjd ca 15 cm, jag ska lägga in bilder när den är klar), jag hade tänkt ha lök nära kanten på två ställen.  Den rutan hamnar dessutom mitt i solen till skillnad från fjolårets upphöjda låda (den var också större, kanske 120x150 cm).
Ingrid på Västkusten
26-01-2004, 08:51
Ohoj igen,
Nu tänkte jag mera ( tror jag hihi)-> det avr en torr kant när jag hade fiberdukstäckning med så det här med en bladig kant verkar vara en mkt god ide. Bladpersilja kanske?
Åhh Susanne, vilka kalasmått ;-) jag tror jag är så förbistrad av vintern att jag går i däck att t o m omnämnandet av de magiska måtten får det att klia till i fingsingarna. Lök tror jag på i mitten typ mera om det går å ordna utan att bli skuggat för mkt. Jag kör ju 'rena' lökeriet och har skarpa funderingar på permanenta lökbäddar totalt stick i stäv med gängse praxis i Sverige däremot helt i linje med äldre tiders odling av just lök.
Funderingar ifrån Ingrid
Hej igen, Ingrid... jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Sockerärtorna tänker jag inte plantera på en kortsida utan en långsida. Jag tänker ha 2 st pallkragar i höjd på alla men kommer inte att fylla alla med bara jord (och gödsel). Jag sätter dem 2 i höjd för att få en lite bättre arbetshöjd. Funderar dock på att kanske sätta kryddorna i en helkrage istället. Jag tänker inte göra några "jätteodlingar" utan detta är mest för att mina barn ska få vara med och se hur det "gröna kommer fram". Har nämligen erfarenhet utav att det brukar gå lättare att äta då. Lök och kryddor kan man ju spara så kanske utökar jag dem senare, dock inte i år. Såg i ett annat av dina svar att jordgubbar kan övervintras i pallkragar. Vad ska man täcka dem med? Duger löv och granris? Ska man klippa ner (eller bränna ner) jordgubbsplantorna efter skörd? Skötselråd emottages tacksamt. Hälsningar ifrån ett ganska varmt Norrland (-5) Jag kommer så småningom att lägga in en skiss på min köksträdgård.
Ingrid på Västkusten
26-01-2004, 15:55
Todeloo,
All jord som man har odlat i bör täckas för mikrolivet, övervintring, jordens struktur etc på våren. Så täck på Du :-)
Hälsar Ingrid
Vad jag har kommit fram till under många år av "pallkrageodling" är att det går att sätta mycket och tätt i dom bara det finns näring nog. Och jag har blandat friskt... både kryddor och grönsaker. Nu är mina lådor lite större än pallkragar (160x160) men jag har inte haft problem med torka i nån större utsträckning. Men jag har då ganska "tung" jord i blandat med torv. Och dom flesta grönsaker klarar också att växa sig stora i ganska grunda lådor bara det som finns i dom är gôtt nog. Att odla i upphöjda bäddar är inte mer komplicerat än vanlig odling bara bekvämare....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|